Wanneer de tegenpartij geen handtekening wil zetten, dan kun je vragen of die eerst zijn opmerkingen wil plaatsen bij vraag 14 ”mijn opmerkingen”. Hier kan de tegenpartij aangeven waarom die het niet eens is met de omschrijving op het schadeformulier. Vervolgens kan die een handtekening zetten.
Mocht de verzekerde van de aangesproken verzekeraar niet reageren, dan volstaat een schadeformulier die door beide partijen is ondertekend. De verzekeraar zal dan, wanneer de toedracht duidelijk is, de schade moeten afwikkelen op basis van het schadeformulier.
Gedragsregel 7 van de Gedragscode Behandeling Letselschade luidt: Binnen 14 dagen uitkeren. De verzekeraar keert aan de benadeelde de schade uit die is verschenen en door haar is erkend, dan wel tussen partijen definitief is vastgesteld. Dit gebeurt binnen 14 dagen na de erkenning of de definitieve vaststelling.
Is het schadeformulier ook echt verplicht? Er bestaat geen wettelijke plicht om een ingevuld schadeformulier in te leveren bij de verzekeraar. Vanuit de verzekeraar wordt de verplichting wel opgelegd. Maar dat geldt niet voor alle schades.
Als alle informatie volledig is ingevuld en beide partijen het eens zijn met hetgeen wat er op het formulier vermeld staat, dan moet het formulier door beide personen worden ondertekend. Na ondertekening kan het origineel losgescheurd worden van de doordruk zodat beide betrokkenen een eigen formulier hebben.
Hoe snel moet je een schadeformulier opsturen? Meestal staat in de polisvoorwaarden van uw autoverzekering dat de schade binnen 24 uur gemeld moet zijn. Dat betekent niet dat het schadeformulier al binnen 24 uur binnen hoeft te zijn. U moet de schade eerst telefonisch melden aan de verzekeraar.
Heb je autoschade? Vul deze dan wel zo snel mogelijk op en stuur dit naar je autoverzekering. Autoschade moet je namelijk zo snel mogelijk bij je autoverzekering melden. Het liefste binnen 24 uur.
Als klant het ingevulde schadeformulier naar ons opsturen
Dan kun je het schadeformulier dat je later of achteraf ingevuld hebt, naar ons e-mailen. Dat doe je door een scan te maken van beide zijden van het formulier. Per post een schade melden, kan ook.
Ben je het niet eens met de tegenpartij, probeer dan met getuigen te komen bij de verzekeraar. Maak ook zoveel mogelijk foto's van de schade en de situatie. Kom je er niet uit, vraag juridische hulp of schakel je rechtsbijstandverzekeraar in.
Wanneer je schade wil verhalen op een tegenpartij moet je iemand eerst aansprakelijk stellen voor de schade. Dit gebeurt altijd schriftelijk. De gegevens van de tegenpartij worden uitgezocht en de tegenpartij wordt officieel aansprakelijk gesteld. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt.
De exacte hoogte van het voorschot hangt af van de hoogte van de schade is niet door de wet voorgeschreven. De hoogte van het voorschot hangt af van de hoogte van de schade. Om zeker te zijn van een zo hoog mogelijk voorschot, is het verstandig om een letselschade advocaat in te schakelen.
De persoon die aansprakelijk is voor het ongeval, betaalt. In een strafprocedure kan de Staat de schadevergoeding mogelijk voorschieten.
U bent de veroorzaker van de schade
Stuur het schadeformulier naar de eigen verzekeraar. Ook als de schuldvraag niet duidelijk is stuurt u het formulier naar de eigen verzekeraar. De verzekeraars vechten onderling uit wie wat betaalt.
Schadebedrag uitgekeerd krijgen
Verzekeraars hanteren hiervoor verschillende reactietermijnen, maar vaak heeft u binnen een week tot 10 dagen een reactie. Zodra de schade definitief is vastgesteld, keert de autoverzekeraar de schade binnen 14 dagen uit.
Wat kost een schade expert of contra expertise? Als uw verzekeraar of schadehersteller een schade expert inschakelt, dan is dit kosteloos voor u. Met andere woorden: u hoeft de kosten hiervan niet te verhalen op uw verzekeraar. Dat doet de schade expert namelijk zelf.
Verjaringstermijn voor aansprakelijk stellen
Is de Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen (WAM) van toepassing, dan is de verjaringstermijn drie jaar. De verjaring kan gestuit worden door zo snel mogelijk naar de voor het ongeval aansprakelijke persoon een aangetekende brief te sturen.
Iemand is aansprakelijk voor jouw schade als hij onrechtmatig tegenover jou heeft gehandeld (“onrechtmatige daad”). Van een onrechtmatige daad is ondermeer sprake als de dader een fout heeft gemaakt die hem kan worden verweten, bijvoorbeeld bij een onzorgvuldige handeling of bij grove nalatigheid of onoplettendheid.
U kunt smartengeld vragen als u lichamelijke of geestelijke schade heeft door de schuld van iemand anders. Het geld is bedoeld om uw lijden minder erg te maken, zoals uw pijn en verdriet. De rechter bepaalt hoeveel smartengeld u krijgt.
Wanneer de tegenpartij na alle verzoeken nog geen schadeformulier wil opsturen, dan komt het voor dat de verzekeraar de schade vergoedt in het nadeel van de tegenpartij. Vervolgens zal de verzekeraar de polis van deze tegenpartij beëindigen wegens het niet mee werken aan de schadeafhandeling.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
U kunt het formulier dat u van uw verzekeraar of tussenpersoon krijgt gebruiken, of u kunt het formulier zelf downloaden en printen. Ook kunt u de schade melden via een mobiele app. Tegenwoordig is het echter ook mogelijk om autoschade digitaal te melden. Het digitale schadeformulier vind u op mobielschademelden.nl.
Na een aanrijding hoef je niet meteen meer premie te gaan betalen. Een verzekeraar werkt de schadecijfers van individuele autoverzekeringen namelijk maar één keer per jaar bij.
Beide partijen moeten de voorzijde invullen en ondertekenen (tenzij ze het niet eens zijn). Iedere bestuurder bewaart een exemplaar: het origineel of het doorgedrukte exemplaar, dat is om het even. De achterzijde kunt u thuis rustig verder invullen.
Het is ook mogelijk om online schade te melden. Dat kan via de app 'MobielSchadeMelden' of via de website mobielschademelden.nl. Met de app kun je foto's uploaden en op die manier de schade eenvoudig melden. Je autoverzekeraar krijgt automatisch een melding als je je autoschade meldt via de app.