Wanneer de multiriem knapt, werkt de aircopomp niet meer, valt de stuurbekrachtiging weg en wordt de accu niet meer opgeladen. Als de waterpomp op de multiriem is aangesloten, valt ook de motorkoeling uit. Zolang de motor niet oververhit raakt kun je nog een korte afstand afleggen om bij de garage te komen.
Een oververhitte motor en een lege accu (waardoor de auto simpelweg zal stilvallen) zullen dus de enige logische uitkomst zijn van blijven rijden met een kapotte multiriem. In de praktijk is het vaak nog wel mogelijk enkele kilometers te rijden zonder v-snaar.
Een multiriem zou minimaal 60.000 km mee moeten kunnen.
Wanneer V-snaar vervangen
Wanneer je auto een soort hard jankend/ piepend geluid maakt dan weet je dat het tijd is om je V-snaar of multiriem te vervangen. Daarnaast kan je het ook zien dat er scheurtjes in zitten of de snaar of riem is uitgedroogd.
Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
Een V-snaar, ook wel multiriem genoemd is een riem die zorgt voor de aandrijving van de waterpomp en de dynamo. De V-snaar zelf wordt aangedreven door de motor.
De distributieriem verzorgt een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. De multiriem of V-snaar zorgt voor aandrijving van de waterpomp, de dynamo, stuurbekrachtiging en aircopomp.
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
Je kan net zolang doorrijden totdat de accu leeg is. Dan werkt je elektronica niet meer en valt hij stil. Automaterialenzaken kennen soms een ruilsysteem; oude dynamo inleveren, nieuwe mee. Dan ben je voor 150 wel klaar.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
Oorzaken dynamo auto stuk
De dynamo levert dan geen stroom meer. Het gevolg is dat onder meer de accu niet wordt opgeladen. Een dynamo kan stuk gaan door enkele oorzaken. Als eerste kan de oorzaak liggen bij de v-snaar of multiriem.
De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.
Is de V-snaar volledig gescheurd, kan de ANWB helpen en deze ter plaatse vervangen.
Soorten riemen
De bekendste riem is waarschijnlijk de distributieriem. Daarnaast is er nog de V-snaar of V-riem en de multiriem. Elk van deze riemen dient een andere functie en zijn belangrijk bij het onderhoud van uw auto. Regelmatige controle van de riemen voorkomt dure reparaties.
Zonder distributie geen samenwerking van krukas en nokkenas, en dus geen lopende motor. Je kunt je voorstellen dat er behoorlijk veel kracht op zo'n distributieriem / distributieketting staat.
Wat als de distributieketting breekt? Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieketting: hij kan breken of oprekken. Als hij breekt, loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er motor-schade ontstaan doordat een van de zuigers tegen een geopende klep aanstoot.
Een tikkend of ratelend geluid kan hoorbaar zijn tijdens het optrekken van de auto. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zo kan de uitlaat of de hitteplaat loszitten. Ook kan het zijn dat de motor is drooggelopen of dat de distributieketting versleten is.
De multiriem zit altijd helemaal aan de voorkant of aan de zijkant van het motorblok. Deze riem zorgt voor de aandrijving voor de dynamo en bij moderne auto's ook voor de stuurbekrachtigingpomp en aircopomp. De krukas zorgt voor de aandrijfkracht. De riem drijft de andere componenten aan, zoals o.a. de dynamo.