Wanneer je verkeerd getankt hebt, kan je direct een melding voor pechhulp doen. In vrijwel de meeste gevallen zal de Wegenwacht langskomen om het systeem af te tappen. Juist, omdat de Wegenwacht beschikt over voertuigen met een “verkeerd getankt" installatie, kunnen zij je helpen.
Als de verkeerde brandstof al in het brandstofsysteem zit, moet dus niet alleen de tank worden leeggezogen, maar ook het brandstofsysteem worden afgetapt, schoongespoeld en voorzien worden van een nieuw brandstoffilter.
Opgelet: explosieve combinatie! Een mix van benzine en diesel is zeer licht ontvlambaar. Hier moet zeer voorzichtig mee worden omgesprongen. Speel dus niet met vuur en probeer de tank niet zelf leeg te pompen.
Stoppen doe je terug door de darm van uit de jerrycan te halen en hoger te brengen dan het brandstofreservoir van je wagen. Overhevelen met de mond. In plaats van te werken met een pomp kan je ook gewoon aan de darm zuigen tot de brandstof begint te lopen.
Afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die je verkeerd getankt hebt en het voertuig kunt je langzaam verder rijden of de tank en de leidingen door een werkplaats laten legen en doorspoelen. Ook in dit geval kan schade aan het injectiesysteem tot hoge kosten leiden.
Je kunt dit doen door zelf te blazen (in dat geval moet je goed uitkijken dat je geen benzinedampen inademt), maar je kunt het ook doen met een luchtcompressor. Als de luchtdruk hoger wordt in de benzinetank wordt de benzine in de lange slang geduwd en zal het naar de jerrycan gaan stromen.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
Bij pech ontstaan door het tanken van een verkeerde brandstof, betaal je een eigen bijdrage van € 50,-. De kosten voor eventuele vervolgreparaties zijn voor eigen rekening.
Niet alleen bij auto's wordt benzine gestolen. Dit kan ook bij bouwvoertuigen, scooters en boten voorkomen. Maar volgens Hoonhout wordt dat maar weinig gedaan. En als dat al wordt gedaan, is het bij boten vooral in de zomermaanden.
Als het buiten 30 graden of warmer is, zorgt dat voor een snelle opwarming van de brandstof van meer dan 20 graden. De benzine of diesel zet dan in je tank met ongeveer 2 procent uit, wat overeenkomt met 1 liter meer volume in een tank van 50 liter.
Je autoverzekering vergoedt helaas geen schade als gevolg van het tanken van verkeerde brandstof. Ook niet als je allrisk bent verzekerd. De kosten van het repareren van de schade zijn dus altijd voor eigen rekening.
Benzine in een dieselauto gooien, of andersom: het overkwam vorig jaar zo'n 14.000 automobilisten, oftewel het gebeurde zo'n 38 keer per dag. Dat blijkt uit cijfers van de ANWB, opgevraagd door BNR. Verkeerd tanken komt nog altijd vaak voor, ook al worden er steeds meer maatregelen genomen om dit te voorkomen.
Diesel is in oorsprong niet rood van kleur maar licht geel. De rode kleurstof is later aan de dieselbrandstof toegevoegd om de diesel visueel te markeren. Naast de rode kleurstof werd ook furfural als marker toegevoegd in het verleden. Tegenwoordig gebruikt men (sinds 2002) in de EU Solvent Yellow 124 als marker.
Allesinds tzal niet de kleurstof zijn die schadelijk is aan een motor. Als je met een moderne motor met rode Diesel gaat rijden dan gaat je dat na een tijdje meer kosten dan op de normale Diesel die te rijden. Een moderne Diesel kan daar vrij slecht tegen.
Diesel, of petrodiesel zoals deze het meest in auto motoren gebruikt wordt, is zeker brandbaar aangezien het vlampunt lager ligt dan het kookpunt. De temperatuur waarbij diesel brandt ligt tussen 52 ° C en 93 ° C. Een eigenschap van diesel die vaak ter discussie staat, is of deze brandbaar of ontvlambaar is.
Heb je tijdens het tanken van je scooter toch per ongeluk diesel gekozen? Zorg er dan voor dat je de motor niet start. Breng de scooter langs bij een monteur, deze kan de diesel eruit laten lopen. Zo voorkom je dat diesel zich door je benzine scooter heen verspreidt.
Vastgesteld is dat er bij opzettelijk tanken zonder te betalen gemiddeld minimaal €131,- aan indirecte schade ontstaat. Indirecte schade bestaat uit de tijd die de medewerker kwijt is aan vaststellen van de diefstal, aangifte doen, vastleggen van het bewijsmateriaal en de administratie.
Makkelijk te herkennen
Je kunt deze benamingen onthouden, maar om het makkelijk te maken hebben ze de etiketten waarop de aanduidingen staan verschillend vormgegeven. Benzine krijgt ronde etiketten, diesel vierkante etiketten en gasvormige brandstoffen zoals LPG en waterstof krijgen een ruit-vorm.
Open het klepje van de auto (soms doe je dit via een hendeltje van binnenuit, maar soms druk je aan een kant van het klepje), draai dan de dop los (naar links). In het klepje van de tankdop staat vaak nog eens welke brandstof je nodig hebt (diesel / euro 965 etc), bekijk dit nog even voor je gaat tanken.
Geen zorgen over maken. Is een veiligheidsprotocol. Auto's die tijdens het tanken in brand vliegen is door statische elektriciteit en niet door draaiende motor.
CO2 - Koolstofdioxide
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Een hevel, of sifon, is een middel om een vloeistof uit een vat te verwijderen. Hiervoor wordt een slang of buis gebruikt waarvan de ingang ondergedompeld is in de te verwijderen vloeistof en de uitgang lager is gepositioneerd dan het vloeistofniveau in het vat.
De sifon pomp bestaat uit een slang met een pompje in het midden. Door middel van zo'n overhevelingspomp kan je benzine heel gemakkelijk uit de tank zuigen. Naast dat het benzine overhevelen met een sifon pomp heel makkelijk is, loop je zo ook minder gezondheidsrisico's.