Ga samen met je kind naar het andere kind toe, maak zelf een beginnetje en vraag aan je kind of hij/zij iets wilt vragen. Maak speelafspraakjes: wat ook kan helpen is om speelafspraakjes te maken, natuurlijk wel met kinderen die je zoon of dochter leuk vindt.
Sommige jongeren hebben moeite met het maken van vrienden. Een plaag of pestverleden kan hebben geleid tot verlegenheid bij deze jongeren. Ook kunnen ze te maken hebben gehad met een verandering in hun leven. Een verhuizing of een nieuwe school kan voor veel opschudding zorgen in het sociale leven van jongeren.
Praat met je ouders als niemand met je wil spelen!
Ga dan met je ouders praten. Waarschijnlijk hebben zij nog wel een aantal ideeën die jou kunnen helpen. Daarnaast zou je ook iets leuks met je ouders kunnen doen op dagen dat je niemand hebt om mee te spelen, maar natuurlijk zijn de tips het belangrijkste.
Zaken als spijbelen, roken en drinken kunnen dan gaan bijdragen aan populariteit. Maar enkel wat stoer gedrag is natuurlijk niet voldoende, niet iedere rebelse puber wordt populair. Het uiterlijk speelt vaak toch een rol, populaire kinderen worden vaak ook fysiek aantrekkelijk bevonden.
Leer je kind wat hij kan zeggen en doen om de ander duidelijk te maken dat hij iets niet leuk vindt. Denk hierbij ook aan de houding die je kind aanneemt, zoals recht staan, hoofd omhoog en een duidelijke stem gebruiken. Heeft je kind hier echt veel moeite mee, dan kan een weerbaarheidstraining helpen.
Vanaf welke leeftijd gaan kinderen echt vriendjes maken? Echte vriendschappen ontstaan meestal vanaf de 8 jaar oud. Kinderen gaan elkaar dan opzoeken omdat ze elkaar aardig vinden. Er zullen dan ook de eerste 'hartsvriendinnen' en 'bloedbroeders' tevoorschijn komen.
Ongeveer driekwart van de kinderen heeft daarin minstens één vriendje. Meestal is dat iemand van hetzelfde geslacht. Slechts vier (bij basisschoolkinderen) of vijf (bij pubers) van de honderd vriendenparen bestaan uit een jongen en een meisje. Grofweg kun je die vriendschappen in drie typen verdelen.
Creëer oefensituaties
Ga bijvoorbeeld naar een park, speeltuin, zwembad of een veldje in de wijk en bekijk vanaf een afstandje hoe je kind met nieuwe kinderen contact maakt. Bespreek daarna of het iemand is waarmee je kind vaker zou willen spelen of niet. Wat vond je leuk/prettig/fijn?
Meidenvenijn is het middel voor meisjes-meisjes om de rangorde te bepalen én te bewaken. Het is een machtsmiddel.
Praat met haar
Het is belangrijk dat jij je kind laat voelen dat je er bent voor haar. Dat je er zal zijn en zal luisteren als ze wil praten. Vraag zelf ook regelmatig hoe het gaat en of ze het er over wil hebben. Het is dan vaak makkelijker om te antwoorden dan als je er zelf over moet beginnen.
Het kan dat je kind zich minderwaardig of buitengesloten voelt. En dat je kind het voelt als een afwijzing, dat ze niet met hem willen spelen, maar met andere kinderen die blijkbaar leuker zijn. Daarom is het belangrijk dat je je kind serieus neemt en jullie samen kijken wat je kind kan doen in zo'n situatie.
In het begin is dat vaak nog heel voorzichtig een uurtje afspreken en dan is het vaak al weer genoeg. Naarmate het kind wat meer ervaring op doet in het samen spelen, zal het wat vaker gaan afspreken en ook wat langer willen en kunnen spelen. Al is over het algemeen twee uurtjes spelen voor kleuters toch wel genoeg.
Tip 6: Laat je kind oefenen in een nieuwe omgeving
Dit kan bijvoorbeeld op een clubje of vereniging zijn, maar ook op vakantie kunnen kinderen oefenen met het opdoen van nieuwe sociale contacten. De ervaringen en het zelfvertrouwen dat je kind hier opdoet, kan je kind ook helpen in de schoolsituatie.
Zoek mogelijkheden om met de kennis te praten, en probeer erachter te komen wat hij/zij leuk vindt. Als het goed gaat, vraag dan of hij/zij een keer iets wil gaan doen buiten schooltijd, waardoor je van de kennis misschien een vriend kunt maken. Vraag of mensen die je kent je willen voorstellen aan nieuwe mensen.
In het echte leven heeft bijna de helft van alle Nederlanders één tot vijf vrienden. 28 procent heeft 6 tot 10 vrienden. 10 procent heeft 10 tot 15 vriendschappen en 7 procent ziet meer dan 16 mensen als vriend.
Verlegenheid, je ongemakkelijk voelen of een sociale angststoornis (SAD) kunnen het moeilijk maken om te socializen. Toch is mensen te ontmoeten de enige manier om vrienden te vinden, en om dat te kunnen doen, moet je manieren vinden om je verlegenheid of sociale angst onder controle te houden.
De basis van de vriendschap is dat het kind iemand aardig vindt. In de jaren erna krijgt vriendschap langzamerhand meer inhoud. Voor kinderen uit groep 6, 7 en 8 betekent vriendschap vaak al heel wat meer: een vriend(in) is iemand die je iets kunt toevertrouwen, die je begrijpt en die altijd voor je opkomt.
Het herkennen van emoties van anderen helpt je baby om vriendschappen te sluiten, en zich te verplaatsen in de ander. Een heel simpele manier om dat te oefenen is door te spiegelen. Dit stimuleren wij bijvoorbeeld door een liedje eerst heel boos zingen en dan heel blij. Kinderen gaan elkaar dan ook nadoen.
Kinderen en volwassenen met sociaal-emotionele ontwikkelingsachterstanden hebben moeite met het herkennen, uiten en reguleren van emoties en ondervinden problemen met sociale vaardigheden.
Sociale interactie
Samen spelen moeten kinderen leren. Tot 2 jaar spelen de meeste kinderen nog niet echt samen met andere kinderen, maar tussen de 3 en 4 jaar gaan kinderen echt met elkaar spelen. Ze gebruiken hetzelfde speelgoed, houden (een beetje) rekening met elkaar en reageren op elkaar.
Na schooltijd zit je kind misschien nog op een sport of gaat hij spelen bij een vriendje of vriendinnetje. En in het weekend gaan jullie natuurlijk leuke dingen doen met het gezin. Kortom: kinderen hebben best een volle agenda.