Na het missen van uw aansluitende vlucht kunt u zich melden bij de balie van de betreffende luchtvaartmaatschappij. De maatschappij is verantwoordelijk voor het regelen van een vervangende vlucht volgens Verordening 261/2004.
Als je je aansluitende vlucht hebt gemist door een vertraging van de eerste vlucht, moet de luchtvaartmaatschappij je een alternatief aanbieden zodat je je eindbestemming alsnog kunt bereiken. Dan is de kans groot dat je later op je bestemming aankomt dan oorspronkelijk gepland.
Het verschilt per airline, luchthaven, maar hangt ook af van de verbinding die je hebt. Voor elke luchthaven is zelfs een zogenoemde Minimum Connection Time (MCT) vastgesteld en die laat zien hoeveel tijd je minimaal nodig hebt als je moet overstappen.
Wanneer je je vlucht mist, dan haalt de luchtvaartmaatschappij je koffer van boord (vanwege regelgeving). Je bagage is namelijk gekoppeld aan jou als passagier. Als jij niet in het vliegtuig instap, dan mag je koffer ook niet mee. Je bagage blijft dus op Schiphol terwijl het vliegtuig vertrekt.
annulering vlucht. Bij een zogeheten 'no-show' (oftewel het niet gebruikmaken van één van de geboekte vluchten uit het ticket zonder hiervan melding te maken) heeft de luchtvaartmaatschappij het recht alle doorgaande- en retourvluchten automatisch te annuleren.
De vergoeding is maximaal € 600
Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250. Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.
Als uw bagage te laat aankomt, beschadigd is of vermist, kunt u soms een vergoeding krijgen. Bijvoorbeeld via uw reisverzekering. U kunt ook de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Bij vermiste, vertraagde of beschadigde bagage is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot een maximum van € 1.300.
Tijdelijke regeling Schiphol
Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt de vergoeding aanvragen tot 30 september 2022.
Ga daarvoor naar de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vloog. U krijgt daar een PIR-formulier. Op het PIR-formulier vult u uw gegevens in en wat er mis is. Als uw bagage niet is aangekomen, geeft u door waar u deze later wilt terugkrijgen.
Alle luchthavens waar je kunt overstappen stellen een MCT vast, een 'Minimum Connection Time'. Dit is de minimale tijd die een passagier nodig heeft om met bagage tussen twee vluchten over te stappen in een ander vliegtuig. De MTC varieert vaak tussen de 35 minuten en 150 minuten.
Bij een doorvlucht, vliegt u ook door naar een andere bestemming, maar het vliegtuig verlaat u niet. Men stopt alleen om het vliegtuig bijvoorbeeld bij te tanken en vliegt vervolgens door.
Of je het vliegveld mag verlaten tijdens een overstap, hangt namelijk helemaal af van de bestemming waar je de overstap hebt. Daarnaast moet je natuurlijk ook goed de tijd in de gaten houden, want je bent zelf verantwoordelijk voor het halen van je volgende vlucht.
Bij een tussenstop maak je voor korte tijd een onvrijwillige stop in je reis, omdat het vliegtuig bijvoorbeeld bijgetankt of bevoorraad moet worden. Bij een stopover onderbreek je bewust je reisplan om tijdelijk in het overstapland te verblijven. Deze onderbreking duurt ten minste 24 uur.
Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op compensatie. Als de vertraging meer dan 5 uur is, kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.
Bij sommige reizen wordt bijvoorbeeld de terugvlucht automatisch geannuleerd als je de heenvlucht om wat voor reden dan ook hebt gemist. Ook kan het missen van de heenvlucht consequenties hebben voor de geboekte accommodatie en een eventuele transfer. Dit is wel het laatste wat je wilt.
De drukste dag op Schiphol zal maandag 25 juli 2022 zijn. De weken erna zal het met name op de vrijdag heel druk worden.
Het is al weken druk op de luchthaven. Voornaamste oorzaken zijn personeelstekorten en het feit dat veel mensen weer op vakantie willen na twee jaren van coronabeperkingen. Dat leidt dagelijks tot lange wachttijden, chaos en soms agressie en vechtpartijen.
Welke bagage is verzekerd? Bijna alles, je kunt denken aan je koffer, camera, kleding, telefoon en portemonnee. Maar ook je reisdocumenten zoals je paspoort of je rijbewijs zijn verzekerd. Spullen die je aankoopt tijdens de reis zijn meestal ook meeverzekerd.
Er kan een maximale vergoeding voor bagage gelden
De reisverzekering dekt maximaal € 1000 tot € 5000 bij diefstal van een koffer met inhoud. Als er meerdere koffers worden gestolen, verwacht je een vergoeding per koffer. Vaak is dat ook het geval, maar de verzekeraar kan ook een maximale vergoeding per polis aanhouden.
In de wet staat niets over uw rechten bij het wijzigen van een vliegticket. U hebt een overeenkomst gesloten en daar moet u zich aan houden. U kunt daarom alleen uw ticket wijzigen of annuleren volgens de regels van de luchtvaartmaatschappij.
Het overdragen van je vliegticket naar een andere persoon is vrijwel nooit toegestaan. De meeste (lowcost)airlines, zoals Ryanair, Transavia, Wizzair, Easyjet staan nooit een naamswijziging toe. Het overdragen van je vliegticket naar een andere persoon is vrijwel nooit toegestaan.
Je kunt de datum, tijd en/of route van je vlucht zo vaak wijzigen als je wilt tot twee uur voor vertrek. Je betaalt geen wijzigingskosten. Als je nieuwe ticket duurder is, betaal je wel het verschil in de ticketprijs.
Wie zijn overstap mist doordat de binnenkomende vlucht vertraagd of geannuleerd is, krijgt gegarandeerd een plaats op de eerstvolgende vlucht naar de eindbestemming. Wie een low-cost vlucht boekt, is qua tickets vaak goedkoop uit.