Als u het niet eens bent met de beoordeling kunt u hier bezwaar tegen maken. Vaak is er binnen de beoordelingsprocedure ruimte voor uw commentaar. Dan kunt u uw bezwaren kwijt. Ook kunt u het beoordelingsverslag tekenen voor 'gezien maar niet akkoord'.
Na een slechte beoordeling zal de werkgever meestal een mogelijkheid geven om te verbeteren. Er wordt samen met de werknemer een verbeterplan opgesteld om zo tot het gewenste resultaat te komen. Voldoet de werknemer niet aan het verbeterplan, dan zal vaak een ontslagtraject worden ingezet.
Beoordelingsgesprek: niet verplicht
De werkgever is wettelijk niet verplicht om jaarlijks een beoordelingsgesprek te voeren met zijn werknemers. Daarom zijn er ook geen wettelijke regels waar beide partijen zich aan moeten houden bij zo'n gesprek.
voor gezien: Als je tekent 'voor gezien' geef je aan dat je een beoordelingsgesprek hebt gehad en dat je de inhoud van het beoordelingsformulier hebt gezien. Je geeft dus nog niet aan dat je het eens bent met deze inhoud. Je kunt nu nog bezwaar maken tegen je beoordeling.
Juridisch gezien kun je een functioneringsgesprek niet opleggen of verplichten. Er staat niets in het arbeidsrecht over het feit dat een functioneringsgesprek een verplicht element zou zijn. Er staat ook niets in de wet opgetekend over het feit dat weigering reden zou zijn voor ontslag.
Tips van Works: een beoordelingsgesprek voorbereiden
Vraag aan je leidinggevende welke zaken hij wil bespreken. Denk kritisch na over je eigen functioneren, reflecteer goed op jezelf. Daarbij kun je de agenda van het vorige punt als leidraad gebruiken. Lees oude beoordelingsverslagen nog eens door.
Een beoordelingsgesprek is iets anders dan een functioneringsgesprek. In een beoordelingsgesprek vertelt je leidinggevende je wat hij of zij vindt van je prestaties het afgelopen jaar en welke consequenties dat eventueel heeft. Het gaat over een periode die in het verleden ligt.
Werknemers hebben, na verzoek, het recht binnen 4 weken inzage te krijgen in hun personeelsdossier (art. 35). Ze mogen ook de gesprekverslagen van hun functioneringsgesprek inzien en bestuderen.
Er zijn geen wettelijke regels voor de frequentie van functioneringsgesprekken, maar het is aan te raden om één of twee keer per jaar met je medewerker in gesprek te gaan over zijn functioneren.
De beoordelingscyclus is de formele gesprekscyclus tussen medewerker en manager. Er zijn vele vormen mogelijk maar de meest traditionele vorm, bestaat uit drie gespreksmomenten: Planningsgesprek, hierin worden organisatie- en persoonlijke ontwikkeldoelen vastgesteld in een persoonlijk ontwikkelplan.
Uw werkgever mag u alleen ontslaan als hij daarvoor een goede reden (redelijke grond) heeft. Dit staat in het ontslagrecht. In veel gevallen moet uw werkgever wel eerst proberen u te herplaatsen.
Maister: "Er zijn twee manieren om de effecten van een manager te meten. In de eerste plaats kun je kijken naar de prestaties van de groep: winst, groei, klanttevredenheid, ontwikkeling van mensen. In de tweede plaats kun en moet je mensen uit de groep vragen om te evalueren of hun manager toegevoegde waarde levert.
Het doel van beoordelen is om objectief vast te stellen hoe medewerkers functioneren. De resultaten en het gedrag van de medewerkers bepalen het succes van een organisatie.
Beoordelen van het functioneren gaat dus over een aantal zaken: de taken, de verantwoordelijkheden, de bevoegdheden, de houding of attitude en de motivatie. Dat vraagt niet alleen objectiviteit maar ook inzicht en bekwaamheid van de leidinggevende.
Reserveer ruim een uur voor het gesprek, niet veel langer. Een functioneringsgesprek dat langer dan 1,5 uur duurt is eigenlijk te lang. Laat het gesprek nooit langer dan 2 uur duren, dat roept alleen maar vermoeidheid en onbewuste irritatie op. Plan indien nodig een vervolggesprek.
In een functioneringsgesprek praat je over persoonlijke inzet, sfeer en mogelijke verbeterpunten. In een beoordelingsgesprek wordt gekeken naar prestaties van een bepaalde periode en wordt gekeken naar arbeidsvoorwaarden (zoals een salarisverhoging).
Eerlijkheid en consequentie zijn belangrijk. Sterke leiders maken op verschillende manieren indruk op hun personeel. Soms door goed leiding te geven, soms met hun moed en durf, soms met hun creativiteit en intelligentie. Geef uw medewerkers interessant werk en uitdagingen.
Wat is je hoogste prioriteit aankomende week en welke support heb je van mij nodig? Welk onderdeel van je werk geeft je de meeste energie en motivatie? Wat heb je nodig om je (langetermijn)doelen te behalen? Wat kan ik als leidinggevende doen om je werk fijner te maken?
Het is een korte samenvatting van alle dingen die zijn besproken tijdens het jaargesprek. Deze dingen worden in chronologische volgorde in het verslag opgenomen. Het belangrijkste onderdeel van het verslag is het stukje over de gemaakte afspraken.
Na het functioneringsgesprek schrijft de leidinggevende een verslag (tool) met daarin de gemaakte afspraken over wie wat en wanneer gaat doen. Dit verslag kan als leidraad dienen bij een volgend gesprek.