Wat als je een factuur niet op tijd betaald?

Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoeveel tijd tussen factuur en herinnering?

Wanneer betalingsherinnering versturen? Het verdient aanbeveling om de betalingsherinnering te verzenden 2 dagen nadat de betalingstermijn van de factuur is verstreken. U geeft zo een duidelijk signaal af aan uw debiteur dat u vasthoudt aan de betalingstermijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Hoeveel tijd om factuur te betalen?

De hoofdregel is dat een factuur aan een bedrijf moet worden betaald binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur als geen uiterste dag van betaling is overeengekomen. Dit is geregeld in artikel 6:119a lid 2 sub a BW.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op e-legal.nl

Hoeveel tijd tussen herinnering en aanmaning?

Schuldeiser schakelt incassobureau in

De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe lang duurt het voordat de deurwaarder komt?

Hoe snel dat is, hangt af van het type schuld. Als u de huur niet betaalt, staat de deurwaarder meestal sneller op de stoep. Na de rechtszaak komt de deurwaarder weer langs om u op de hoogte te brengen van het vonnis, ook als u niet naar de rechtbank bent gekomen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nationaleombudsman.nl

Help mijn klant betaalt niet, wat moet ik doen?

32 gerelateerde vragen gevonden

Is het verplicht om aanmaningskosten te betalen?

Moet een leverancier eerst een herinnering sturen zonder kosten als een factuur niet betaald werd? Nee. De leverancier kan altijd in zijn algemene voorwaarden bepalen dat er kosten verbonden zijn aan de aanmaning.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op news.economie.fgov.be

Wat moet je doen als iemand niet betaald?

6 Stappen wanneer je klant niet betaalt
  1. Stap 1: Maak duidelijke afspraken. ...
  2. Stap 2: Vriendelijke eerste herinnering. ...
  3. Stap 3: 2e Herinnering = bellen. ...
  4. Stap 4: Stuur een aanmaning. ...
  5. Stap 5: Schakel een incassobureau in. ...
  6. Stap 6: Btw terugvragen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factuurvoldaan.nl

Hoeveel aanmaningen kun je krijgen?

Gemiddeld gezien sturen bedrijven tussen de één en drie aanmaningen, voordat ze overgaan tot het inschakelen van een incassobureau. Over het algemeen geldt: na het verlopen van een redelijk termijn, dient u minimaal één aanmaning te sturen voordat u een incassobureau mag inschakelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op v-cs.nl

Wat kun je doen tegen wanbetalers?

Tips bij wanbetalers

Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factuur.tips

Wat is een redelijk betaaltermijn?

Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op devoordeligstedeurwaarder.nl

Is een betalingstermijn verplicht?

Er is geen wettelijke betalingstermijn voor particulieren. U mag als ondernemer de betalingstermijn voor consumenten zelf bepalen. Dat moet wel een redelijke termijn zijn. U zet die betaaltermijn in het contract of de algemene voorwaarden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe werkt een betaaltermijn?

De standaardtermijn voor het betalen van een factuur is dertig dagen. Binnen dertig dagen na de factuurdatum moet er worden betaald. Een langere betaaltermijn van zestig dagen mag worden afgesproken. De langere betalingstermijn is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor beide partijen niet nadelig is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op appwiki.nl

Wat is het verschil tussen een herinnering en aanmaning?

Stap 2: de aanmaning

Het grote verschil met een betalingsherinnering is de toon van de aanmaning. Met andere woorden: een betalingsherinnering is een vriendelijk verzoek, een aanmaning is een sommatie. Je verzoekt een debiteur die in gebreke blijft dringend om aan zijn betalingsverplichting te voldoen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op debiteuren-plein.nl

Wat zijn Herinneringskosten?

Incassokosten of herinneringskosten zijn bedoeld om de kosten te dekken van de acties die u moet ondernemen om het factuurbedrag te innen. Dit bedrag komt bovenop het factuurbedrag dat de klant nog aan u moet betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sumup.nl

Hoe ziet een betalingsherinnering eruit?

Formele voorbeeldtekst

Ik wil u daarom vriendelijk verzoeken om binnen 5 dagen het openstaande bedrag over te maken op rekeningnummer [NL XX BANK XXXX XXXX XX] ten name van [rekeningnaam]. Indien uw betaling deze e-mail heeft gekruist, kunt u deze betalingsherinnering als niet verzonden beschouwen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factuur.tips

Wat mag een incassobureau niet doen?

Wat mag een incassobureau niet? Een incassobureau mag geen officiële documenten maken, zoals een dagvaarding. Alleen een gerechtsdeurwaarder mag een dagvaarding afgeven of versturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Wat gebeurt er na een aanmaning?

Met een aanmaning maant u uw debiteur letterlijk aan om de openstaande factuur nu eindelijk eens te voldoen. In de aanmaning stelt u opnieuw een (nu kortere) betalingstermijn. Het is verstandig om uw debiteur te blijven herinneren aan uw vordering.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bru-deurwaarders.nl

Waarom betalen bedrijven te laat?

Ruim een derde van de bedrijven betaalt echter bewust te laat, omdat de eigen organisatie een andere betalingstermijn hanteert en nog eens een derde doet dit om zo de liquide middelen op peil te houden (30%). Volgens het onderzoek gaat het hierbij vooral om bedrijven die aan andere bedrijven leveren (45%).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Wat is de minimale betalingstermijn?

Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op arag.nl

Kan je een factuur weigeren?

Wanneer u niet akkoord gaat met het gefactureerde bedrag, is het in uw belang om de factuur per aangetekend schrijven te betwisten. Bij de betaling is een onderscheid te maken tussen het niet-betwiste gedeelte en het betwiste gedeelte. De redenen van betwisting moeten voldoende gegrond en gemotiveerd zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

Welke stappen kun je zetten wanneer een klant na de vervaldatum van de factuur nog steeds niet heeft betaald?

De 5 stappen die je moet volgen als jouw klant na de eerste herinnering nog steeds niet heeft betaalt: telefonisch contact opnemen over de nog niet-betaalde factuur. een tweede betalingsherinnering sturen. aanmaning sturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op factuur.tips

Hoeveel later mag je een factuur sturen?

Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is. 2 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u producten aan particulieren verkoopt. 5 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u diensten aan particulieren verkoopt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe lang is een factuur opeisbaar?

Verjaring factuur

Hoe lang die termijn is, hangt af van het soort factuur. Als vuistregel kan je hanteren dat facturen in een zakelijke context een verjaringstermijn hebben van 10 jaar terwijl betalingsverplichtingen in de privé context eerder 1 jaar zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op unpaid.be

Wat gebeurt er als je incasso niet betaald?

Reageer je niet op brieven van een incassobureau? Dan zal de schuldeiser uiteindelijk een deurwaarder inschakelen om je te dwingen te betalen. Een deurwaarder kost ook extra geld. Hij rekent naast incassokosten nog andere kosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nibud.nl

Populaire vragen