Als je merkt dat je auto ruikt naar verbrand rubber, schakel dan onmiddellijk de airconditioning en ventilatie uit. Dit kan helpen voorkomen dat eventuele verontreinigde lucht verder wordt verspreid in de auto.
Verbrande olie
Het kan zijn dat het oliepeil te laag is of dat de motor oververhit raakt. Ook zou het kunnen zijn dat de versnellingen niet goed geolied zijn en er sprake is van oververhitting. In de meeste gevallen betekent de geur van verbrande olie dat er olie lekt op warme uitlaatdelen.
Je steekt je neus in de lucht en je ruikt iets vies. Een vreemde geur, bijtende lucht of vieze stank? Dat kun je melden bij de gemeente of de provinciale milieuklachtenlijn.
Vul een plantenspuit met witte azijn of schoonmaakazijn en spuit dit lichtjes op alle bekleding in de auto. Dit kun je het beste 's avonds doen of op een dag dat je de auto niet gaat gebruiken, zodat je niet in de zure geur van onverdunde azijn hoeft te zitten.
Re: koelvloeistof geur
Is niet gebruikelijk dat je dit ruikt. Goed kijken bij alle aansluitpunten of je rommel ziet wat opgedroogde koelvloeistof is. En anders laten afpersen, dan weet je ook waar het lekt.
Oververhitte motor: oorzaken
Koelwater voert de warmte van de motor af. Dat gaat dus minder goed als er niet voldoende koelwater in het systeem zit. Als de krachtbron meer brandstof krijgt dan hij kan benutten, voert hij die overtollige energie af als warmte. Daardoor loopt je motor warm.
Een koppeling kan ook stinken als hij niet slipt, maar het wel heel zwaar heeft.
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet.Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart. Alles moet een beetje tot rust komen en als het ware ingereden worden.
Dompel je auto onder in thee
Laat je dan eens gaan met theezakjes! Verspreid ze in je wagen. Groene thee, met sinaasappel-, linde-, of jasmijnsmaak, … wat je zelf verkiest! Je wijst vieze geurtjes in een wip de (auto)deur.
Neutraliseer de rooklucht
Vervelende geurtjes in huis zoals een rooklucht kun je ook makkelijk verwijderen door een aantal kommetjes met houtskool, azijn of gemalen koffie neer te zetten. Deze producten hebben allemaal een neutraliserende werking.
Als je vis in de oven gebakken hebt zet je een glaasje met citroen, afwasmiddel of schoonmaakmiddel in de nog warme oven. Zet een kom met water, een klein beetje allesreiniger en stukjes citroen in de magnetron voor 2 a 3 minuten tot het kookt: daarna die kom bij de plek zetten waar de verbrande geur vandaan komt.
Natuurlijke luchtverfrissers: Plaats schaaltjes met baking soda, azijn, koffiebonen of gedroogde kruiden zoals lavendel en eucalyptus. Deze natuurlijke ingrediënten absorberen geuren en laten je huis fris ruiken. Geurabsorberende materialen: Houtskool, actieve koolstof en zeoliet kunnen geuren absorberen.
Een verbrande koppeling kan kennelijk dagen lang stinken zonder geheel naar de knoppen te zijn gaan.
Oververhitting koppelingsplaat
Het gevolg van het laten slippen van de koppeling, is dat de koppelingsplaat heel erg heet wordt. Zo heet zelfs, dat hij begint te roken. Geen paniek, de boel staat niet in de brand. Hulp van een sleepauto of garage is in dit geval niet nodig, je moet hem gewoon even af laten koelen.
Antwoord van Leo. U geeft aan dat u een penetrante uitlaatgaslucht ruikt bij het inparkeren/stilstaan met draaiende motor en dat het probleem is ontstaan na een reparatie aan het koelsysteem.
Ja, rijden met een lekke uitlaat is niet alleen gevaarlijk, maar ook illegaal. Door de lekke uitlaat kunnen uitlaatgassen uw interieur binnendringen. Ook kan een lekke uitlaat geluidsoverlast veroorzaken. Voor geluidsoverlast kunt u een bekeuring krijgen.
De uitlaat van je auto is kapot als je de volgende zaken herkent: Een kapotte uitlaat maakt een brommend of rammelend geluid. Je ruikt uitlaatgassen binnen in de auto, bijvoorbeeld als je voor het stoplicht staat. Er komen op vreemde plaatsen uitlaatgassen onder de auto vandaan.
Een lekke uitlaat kun je eigenlijk vrij simpel herkennen. Als je een brommend geluid hoort, uitlaatgassen ruikt binnen de auto of de uitlaat een rammelend geluid maakt, dan wijst dit vaak op een lekke uitlaat. Als je echt een grote lekkage hebt kun je dit waarschijnlijk ook zien.
Een slippende koppeling is vooral te herkennen tijdens het optrekken. Wanneer je de koppeling op laat komen, versnelt de auto nauwelijks.
Rondrijden met een versleten koppeling is niet verstandig, er kunnen namelijk grote problemen door ontstaan. Denk dan bijvoorbeeld aan onverwachte schokkende bewegingen tijdens het rijden, niet meer kunnen schakelen of een motor die plotseling uitvalt. Maar hoe herken je een kapotte of versleten koppeling?
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Als een motor oververhit raakt, merk je dit aan een aantal symptomen. Een belangrijke indicator is de temperatuurmeter. Als deze in het rood staat, stop dan onmiddellijk met rijden, want dit is een belangrijke waarschuwing. Een ander teken kan zijn dat het lampje van de koelvloeistof gaat branden op het dashboard.
Het eerste waaraan u een oververhitte auto kunt herkennen is het oplopen van de temperatuurmeter. In normale situaties staat deze op 80 of 90 °C. Verder kan er stoom onder de motorkap vandaan komen en kan er een vervelende geur de auto binnendringen.