Als je een pakket niet in ontvangst wilt nemen, dan sturen we het terug naar de afzender. We plakken in dat geval een retoursticker op het pakket, zodat de afzender kan zien dat het pakket is geweigerd. Dit geldt ook voor pakketten die niet worden opgehaald bij een PostNL-locatie.
Pakket weigeren aan de deur
De klant hoeft het product dus niet eerst te ontvangen voordat hij gebruik kan maken van zijn wettelijke bedenktijd. Hieruit volgt dat een klant ook zijn pakket aan de deur mag weigeren en gebruik kan maken van zijn bedenktijd voor bestellingen waarvoor de wettelijke bedenktijd geldt.
Wat gebeurt er als het pakket niet kan worden afgeleverd? Als je niet thuis bent op het moment van bezorging en we het pakket ook niet bij je buren kunnen afgeven, dan bezorgen we je pakket de volgende dag bij een DHL ServicePoint dichtbij. We laten een kaart achter in je brievenbus.
Je mag als ontvanger post en pakketten altijd weigeren, dus ook als het gaat om aangetekende post. Dit doe je als volgt: Geef aan bij de bezorger dat je de aangetekende post niet in ontvangst wilt nemen. De bezorger plakt dan een retoursticker op de post waaruit blijkt dat deze is geweigerd.
Het beste antwoord. Het pakket gaat dan retour afzender. Als je het pakket nooit in bezit hebt gehad, ben jij ook niet verantwoordelijk voor de kosten van terugzending (Art. 7:11 BW).
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Kan ik dat teruggeven? Jouw online verzendlabel of postzegelcode niet ontvangen, laten verlopen, annuleren of een ander probleem? Op postnl.nl/restitutie helpt chatbot Daan je met het restitutieformulier.
Strafbaar is het niet, vertelde het Juridisch Loket eerder: 'Je mag er natuurlijk van uitgaan dat de post die in jouw brievenbus bezorgd is, ook voor jou bestemd is. ' Je mag wel de informatie uit de brief niet zomaar met anderen delen, want dat is in strijd met privacywetgeving.
Dan kost het je niks. Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt. Of print het label zelf en plak het op je retourpakket. Zorg dat er geen andere labels zichtbaar zijn.
Pakketten zullen tot 1 week na de bezorging bewaard blijven en, als ze niet worden opgehaald, hierna worden teruggestuurd naar ons warenhuis waarna ze niet opnieuw verzonden kunnen worden.
De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling (door de consument zelf of een door hem aangewezen derde) aan de verkoper te laten weten dat hij af wil zien van de koop. Dit heet herroepen of ontbinden. U mag ook een langere termijn bieden, maar dat hoeft niet.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden.
Een pakketje meegeven aan de Postnl bezorger
Dan kun je je retourzending eenvoudig aan de PostNL chauffeur meegeven. Het maakt hierbij niet uit wie de afzender van het pakket is, als het maar een pakketbezorger van PostNL is die aan de deur komt.
Je pakje blijft 14 kalenderdagen lang beschikbaar in een Afhaalpunt en 5 kalenderdagen in een Pakjesautomaat. Nadien wordt het teruggezonden naar de afzender.
Post gericht aan iemand anders
Je kunt de post terugsturen naar de afzender. Dit doe je als volgt: Zet met pen een kruis door de adresgegevens. Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'.
wanneer krijg ik mijn centjes? Van zodra een item gekocht is op Vinted start het verkoopproces. Je maakt een verzendlabel aan en verstuurt het pakje. Je pakje is de nodige tijd onderweg en de koper krijgt daarna nog maximum 14 dagen de tijd om het af te halen.
Brieven en pakketjes terugsturen naar de afzender. Schrijf "Retour Afzender" op de envelop of het pakketje. Als je een brief of pakketje ontvangen hebt dat aan de verkeerde persoon geadresseerd is, schrijf dit er dan in grote, duidelijke letters op, zonder het retouradres te verhullen.
De oorspronkelijke afzender heeft een retouretiket voorzien: Plak het retouretiket op de doos. Breng het pakje naar een Postkantoor, Postpunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat van bpost of laat het afhalen.
In Nederland mag je andermans brieven niet openen behalve als de wet dat toestaat. Telefoons mag je niet afluisteren behalve als de wet dat toestaat of als de rechter er toestemming voor geeft. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
De pakketbezorger plakt dan een label op het pakket, waardoor deze weer bij de afzender terecht komt. Soms is de bezorger zo druk, dat het pakketje in uw handen wordt gedrukt of voor uw deur wordt neergelegd. In dat geval heeft u niet de kans het pakket te weigeren en zit u met het pakket opgescheept.
Ook belangrijk: de afzender
Vermeld ook de afzender op de envelop. De ontvanger kan dan reageren op je brief. En PostNL kan de brief terugsturen als de brief niet bezorgd kan worden. Je kunt eventueel volstaan met postcode en huisnummer.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
PostNL verzendlabels zijn na voormelden / afdrukken 14 dagen geldig. Dit betekent dat nadat je het verzendlabel hebt uitgeprint deze binnen 14 dagen ingeleverd of opgehaald moet zijn.
Hoe werkt een verzendlabel? Een verzendlabel bevat informatie die nodig is om het pakket naar de juiste bestemming te leiden en te kunnen volgen. Ze zijn ontworpen om te worden gelezen door mensen en machines, dus ze moeten duidelijk en eenvoudig te scannen zijn.