Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.
Wanneer de rekening daadwerkelijk is opgeheven, dan zal het niet mogelijk zijn om daar nog langer geld op te storten. Daarnaast blijft een bankrekening normaal gesproken 13 maanden actief. Binnen deze periode zal het geld dat wordt overgemaakt naar een opgeheven rekening worden doorgestort naar de nieuwe bankrekening.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
De ontvanger van geld dat verkeerdelijk werd overgemaakt, is wettelijk verplicht om het terug te storten. Als hij weigert, kan je naar de rechtbank stappen. Je krijgt het onterecht achtergehouden bedrag terug en diegene die je geld achtergehouden heeft, betaalt bovendien de kosten van een eventuele rechtszaak.
Je hebt geld overgemaakt naar een rekeningnummer dat niet bestaat. Geen probleem! Het geld wordt binnen een paar dagen automatisch teruggestort op je rekening. Dit geldt wel alleen voor Nederlandse banken.
Vraag het gewoon, het liefst al vooraf: 'Jij kunt wel met mij meerijden en dan delen we de kosten voor benzine. ' Daarna is het kwestie van een Tikkie sturen, die je eigenlijk al aangekondigd had. Dezelfde tactiek werkt voor etentjes, uitjes, geld voorschieten, etc.
U moet frauduleuze transacties betwisten uiterlijk dertien maanden nadat ze plaatsvonden. Alleen zo kunt u uw geld terugvorderen. De bank moet u in dat geval het bedrag van de betwiste transactie(s) meteen terugbetalen en vermeerderen met de interesten die u eventueel misliep.
Als er onverschuldigd is betaald, ontstaat er een ongedaanmakingsverplichting. Als de prestatie bestaat uit de betaling van een geldsom, moet de geldsom worden terugbetaald. Als de prestatie bestaat uit het leveren van goederen dan moeten deze teruggeleverd worden.
Als iemand per vergissing een of twee verkeerde cijfers intoetst bij het ingeven van een betalingsopdracht, gaat die alarmbel af en verhindert de bank dat de verrichting wordt uitgevoerd. De kans dat iemand geld overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer wordt daarmee nagenoeg onbestaande, aldus Febelfin.
De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam die je bij een betaling intoetst anders is dan de naam die bij de bank bekend is. Je kunt dan het IBAN (nogmaals) controleren. Dit kan fraude en vergissingen voorkomen.
Automatische incasso terugboeken (storneren)
Is de onterechte incasso al van je rekening afgeschreven? Een automatische incasso kun je tot 8 weken na de afschrijving storneren. Storneren betekent dat je het afgeschreven bedrag terugboekt naar jouw rekening.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Terugboeken via de ABN AMRO app
Tik op de betaalrekening waarvan het bedrag is afgeschreven. Tik op de afschrijving die u wilt terugboeken. Klopt de afschrijving niet? Tik op 'Terugboeken'.
Terugboeken (storneren) in de app
Log in op je app. Tik op de afschrijving van de betreffende Betaalrekening. Kies onderaan 'Terugboeken' en volg de stappen.
Een vervelend werkje waarbij een fout snel is gemaakt. Zeker nu de meeste overschrijvingen niet meer aan het bankloket gebeuren, maar via de laptop of smartphone. Bij een oud of verkeerd rekeningnummer valt de schade meestal wel mee. Geld dat op een afgesloten rekening wordt gestort, wordt automatisch teruggestuurd.
Momenteel is de bank niet verplicht om bij een overschrijving na te gaan of het IBAN-nummer overeenstemt met de naam van de begunstigde die de consumenten op een overschrijving vermeldt. Meer nog: de klant is zelfs niet verplicht de naam van de begunstigde te vermelden opdat de overschrijving kan worden uitgevoerd.
Wanneer u akkoord geeft voor de iDEAL betaling binnen uw internet- of mobielbankieromgeving kan deze handeling niet meer ongedaan gemaakt worden. Terugvorderen is niet mogelijk. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt.
Daartoe kun je een particuliere begunstigde vragen om eerst 1 eurocent naar je eigen rekeningnummer over te boeken. Met die overboeking kun je dan op je rekeningafschrift de werkelijke naam bij de rekening van de begunstigde controleren. Dat werkt voor alle bankrekeningen in de hele EU.
Een bank kan uw geld namelijk even vasthouden. Dit kan het geval zijn bij abnormale of bijzonder grote transacties, of overschrijvingen naar buitenlandse rekeningen. Als u een overschrijving doet die merkbaar groter is dan de bedragen die u normaal overmaakt, is dat geen reden tot paniek.
Wanneer iemand aan een ander een geldsom of een goed heeft gegeven zonder dat daar een rechtsgrond voor was (een reden voor de betaling, bijvoorbeeld 'koop' of 'schenking'), kan deze persoon de geldsom of het goed terug vorderen volgens de wet door middel van een beroep op onverschuldigde betaling.
Als wordt vastgesteld dat er sprake is van een onverschuldigde betaling, bijvoorbeeld door dat er zonder rechtsgrond een goed is geleverd, ontstaat er een verbintenis tot teruggeven van dat goed.
De onverschuldigde betaling is geregeld in artikel 6:203 BW . Daarin staat dat degene die een ander zonder rechtsgrond een goed geeft, gerechtigd is dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen. De prestatie moet zonder rechtsgrond zijn verricht.
Wat kun je het beste doen bij fraude en oplichting? Meld het bij de fraudehelpdesk opgericht door het ministerie van Justitie. Indien je anoniem een melding wilt doen van een fraude (waarvan je niet zelf het slachtoffer bent), kun je bellen naar Meld Misdaad Anoniem, tel: 0800 - 7000.
In de meeste gevallen kunt u bellen met de politie op 0900-8844 of naar het politiebureau gaan. In sommige gevallen zult u zich elders moeten melden. U kunt zich opgelicht voelen terwijl dat voor de wet geen oplichting is. Als u daarover twijfelt, bel dan 0900 - 8844 (belkosten).
Politie kan straks geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens opvragen. De politie, het openbaar ministerie, de Belastingdienst en andere opsporingsdiensten kunnen straks geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens bij banken opvragen.