"Het is belangrijk dat je in zo'n geval binnen een uur in een ziekenhuis bent. Dat is natuurlijk makkelijker boven land, dan wanneer het vliegtuig boven de Stille Oceaan vliegt. Maakt een vliegtuig een ongeplande tussenlanding vanwege een medisch noodgeval, dan is er op een vliegveld altijd medische hulp in de buurt."
Aan boord is daarvoor een uitgebreide uitrusting met medische hulpmiddelen, zoals medicijnen, een defibrillator en zelfs een infuus. Als de situatie erom vraagt, wordt in het vliegtuig omgeroepen of er arts of een passagier met een medische opleiding aan boord is. “Dat is meestal wel zo.
Over het algemeen is het risico van vliegen laag na een ongecompliceerde hartaanval. Veel patiënten kunnen drie dagen na het verlaten van het ziekenhuis veilig vliegen. Patiënten die complicaties ondervinden, moeten het vliegen uitstellen totdat hun toestand stabiel is.
Advies. U bent verplicht om in noodsituaties of bij calamiteiten in ieder geval, en voor zover dat mogelijk is , eerste hulp te verlenen. Deze verantwoordelijkheid heeft u ook buiten werk- of diensttijd en geldt ook in het buitenland en in het vliegtuig.
Aan boord van elk vliegtuig bevindt zich een AED, een Automatische Externe Defibrillator.
In Nederland mag iedereen een AED inzetten wanneer dit nodig is. Het is niet verplicht om een reanimatiecursus gevolgd te hebben. Het is echter wel beter om een reanimatiecursus of AED training te volgen omdat er dan geen kostbare minuten verloren gaan tijdens een AED reanimatie.
Iedereen kan een AED bedienen. Ook als je dit nog nooit eerder hebt gedaan, zal het je lukken. Elke AED is namelijk voorzien van duidelijke, stapsgewijze instructies. Bij sommige AED's worden deze instructies zelfs gesproken.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te lager de luchtdruk in het vliegtuig. Ons lichaam bestaat voor een deel uit gas en dat kan uitzetten als de druk lager is. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn en soms zelfs constipatie.
“Passagiers op de stoelen achter de vleugels van het vliegtuig, hebben een overlevingskans van 69 procent. Als je in het midden gaat zitten, verlaagt die overlevingskans naar 56 procent. En zit je vooraan? Dan heb je maar 49 procent kans om een crash te overleven.”
250 km per uur
Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang! Op een vliegdekschip heb je niet zo'n lange startbaan. Daarom kunnen grote vliegtuigen daar ook niet vanaf opstijgen.
Heeft de hoogte negatieve gevolgen voor mensen met een hoge bloeddruk? U kunt veilig vliegen als u uw hoge bloeddruk onder controle heeft. Vliegen met een onstabiele hoge bloeddruk brengt risico's met zich mee.
In een vliegtuig zijn de atmosferische omstandigheden niet gelijk aan die op de grond. De zuurstofdruk daalt met toenemende hoogte, d.w.z. dat de hoeveelheid zuurstof in het bloed vermindert naarmate je hoger komt. De lucht in een vliegtuigcabine wordt continu gerecycleerd, wel 6 tot 12 keer per uur.
Verhoogd risico op trombose bij vliegen met koorts
De lucht in het vliegtuig is droog en men drinkt vaak weinig. Op deze manier wordt het bloed dikker en er kunnen zich bloedproppen, de zogenaamde tromboses, vormen.
Uit onderzoek van American Society for Testing and Materials blijkt dat mensen sneller flauwvallen in een vliegtuig dan wanneer ze met beide benen op de grond staan. Dit komt door een te kort aan frisse lucht.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
De veiligste plek om te zitten
Uit die analyse blijkt dat mensen die achterin het vliegtuig zitten de kleinste kans hebben dodelijk gewond te raken bij een crash. Daarna komt het gedeelte voorin en als laatste het middelste gedeelte van het vliegtuig. Hier zit je ook het dichtst bij de motoren.
Volgens de statistieken zijn de middelste stoelen op de laatste rij de veiligste stoelen in het vliegtuig, aangezien het sterftecijfer bij een botsing slechts 28 procent bedraagt. Naast de hoge onwaarschijnlijkheid van een vliegtuigongeluk, zorgt zo'n stoel er hopelijk voor dat je je beter voelt.
Als het op luchtvaartveiligheid aankomt, zijn opstijgen en landen twee van de meest kritische fases van een vlucht. Beide momenten vereisen een hoog niveau van concentratie, nauwkeurigheid en samenwerking tussen de piloten en de luchtverkeersleiding.
Volgens psychologen voelen mensen zich angstiger en kwetsbaarder in een vliegtuig. Het is natuurlijk ook niet niks. Je zweeft duizenden meters in de lucht, in een gigantische trillende machine die een hoop kabaal maakt. Ook kun je tijdens een vlucht diepere gedachtes krijgen dan normaal.
De lucht in een vliegtuig is droog. Dat kan een bloedneus uitlokken. Als u daar slechte ervaringen mee heeft, kunt u een nat lapje voor uw neus houden. De zuurstofspanning in een vliegtuig is lager dan op aarde.
Let op: plak de elektroden niet op het sleutelbeen of op de tepel. Bij kinderen plak je de elektroden soms anders. Meer informatie over AED elektroden bij kinderen.
Ja, een AED kan gebruikt worden bij kinderen vanaf 8 jaar of 25 kg. Volgens de nieuwe ERC richtlijnen mogen kinderen tussen de 1-8 jaar aangesloten en gedefibrilleerd worden met een conventionele AED met standaard elektroden.
Raak het slachtoffer niet aan tijdens de analyse, het opladen en het toedienen van de elektrische schok. Het slachtoffer aanraken tijdens de analyse kan bewegingen veroorzaken die storen bij de interpretatie van het hartritme en de toediening van een elektrische schok kunnen vertragen.