De olie dringt dan binnen tot in de verbrandingskamers en wordt verbrand. Dit is zeer onwenselijk. Niet alleen stijgt het olieverbruik, ook wordt het verbrandingsproces verstoord. Dit maakt de auto vervuilender en kan op den duur leiden tot problemen met de motor of het uitlaatsysteem.
Een turbo die niet optimaal draait kan ook olie lekken via de inlaatzijde of rechtstreeks uit de uitlaat. Dit kan gebeuren als de olieretourleiding van de turbo verstopt is of als de oliedruk (of het oliepeil) te hoog is.
Als er olie uit de uitlaat van uw voertuig komt, hebt u waarschijnlijk te maken met slechte klepafdichtingen, een beschadigd PCV-systeem, problemen met de olieregelring van de zuiger of een versleten turbolader . Het wordt afgeraden om met uw voertuig te rijden als er olie uit de uitlaat lekt, omdat dit de motor kan beschadigen.
Je auto lekt olie
Zit er geen olie meer in, rijd dan niet verder. Vul dit zelf bij, of bel de Wegenwacht. Zit er nog wel voldoende olie in, rijd dan naar de garage om je auto op olielekkage te laten controleren.
Het is namelijk puur onschuldig condens. Een motor zuigt namelijk lucht aan voor de verbranding met brandstof in de cilinders. In deze buitenlucht zit ook waterdamp. Bij een koude uitlaat kan dit waterdamp gaan condenseren en dus als druppels uit de uitlaatpijp lekken.
Water dat uit de uitlaatpijp van een voertuig komt is normaal vanwege de condensatie van waterdamp die ontstaat tijdens de verbranding van brandstof in de motor. Het komt vaak voor bij verbrandingsmotoren die werken met benzine of gasolie en vooral bij het starten van de motor in de koude.
Een lekke uitlaat moet je zo snel mogelijk vervangen.Het kan namelijk tot grotere problemen leiden als je er te lang mee doorrijdt. Denk hierbij aan een hoger brandstofverbruik en giftige gassen in de auto. Ook kun je een bekeuring krijgen voor een lekke uitlaat, wat vaak duurder is dan een uitlaat vervangen.
Olielekkage van de auto: reparatiekosten
De kosten voor het repareren van de olielekkage van de auto hangen af van het probleem. Eenvoudige reparaties kosten zo'n € 400.
Zwaar belaste autos/motoren mogen op zichzelf best een klein beetje motorolie zweten. Een oude auto heeft vaker last van olie zweten, dit is vrij normaal zolang het maar niet extreem is. Wanneer de motor rondom de kleppendeksel erg vettig is, is er waarschijnlijk sprake van een motor die olie zweet.
Olielekkage in de versnellingsbak is een probleem dat vaker voorkomt. Het kan zowel voorkomen bij een handmatige versnellingsbak als bij een automaatbak. Echter vragen beide problemen wel ieder om een andere oplossing.
Laat de motor draaien en druk een stuk houten balk of een oud boek tegen uitgang van de uitlaat. Je voelt de druk opbouwen. Als je verder niks geks hoort, is het prima. Als je een sissend geluid hoort, dan zit er ergens een lek.
Het inlaatspruitstuk levert een mengsel van brandstof en lucht aan cilinders in de motor. Als het spruitstuk olie in de cilinders lekt, kan dit verbranden als blauwe rook .
Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt.
Het ploffen in de uitlaat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door naverbranding in de uitlaat. Waarschijnlijk komt dit doordat de ontsteking TE LAAT staat, dat verklaart ook waarom je toerental boven de 6000 terug valt. Controleer eerst de ontsteking 1-1,2 mm voorontsteking. Hierna de brandstof afstelling controleren.
Het advies luidt om de olie om de 10.000 tot 30.000 kilometer te verversen. Deze interval is afhankelijk van de motor van de auto en het frequente gebruik van het voertuig. Wie niet veel rijdt, kan de olie het best elk jaar verversen.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Vaak zijn de eerste symptomen een constant verlies van koelvloeistof en / of motorolie. Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking.
De meest voorkomende is een lekke pakking. Bijvoorbeeld de pakking van de carterpan of het kleppendeksel. Maar de oliepomp kan ook lekkage veroorzaken door een defect. Andere mogelijke oorzaken zijn het oliefilter, een eventueel aanwezige oliekoeler, of de versnellingsbak.
Oliepan en zijn pakking
De oliepan zelf kan beschadigd zijn, gebarsten, of er kan ergens een gat in zitten. Vervanging van een oude en versleten oliepanpakking kost meestal $ 750 tot $ 1.000, inclusief onderdelen en arbeid. Als u een beschadigde pan of carter hebt, kunnen de kosten voor het repareren van het olielek meer dan $ 1.000 bedragen.
Een lekke koppakking is een serieus probleem dat motorschade tot gevolg kan hebben. Als de koppakking lekt, kunnen er gassen ontsnappen uit de verbrandingskamer.Dit leidt tot vermogensverlies en een onregelmatige motor.Daarnaast kan koelvloeistof in de cilinders terechtkomen.
RA staat voor: reparatieadvies over het niet goed functioneren van een veiligheidssysteem en/of er is sprake van overmatige vloeistoflekkage. Dit is geen afkeurpunt.
Uitlaatlekken kunnen door verschillende problemen ontstaan, waaronder: Corrosie – Roest veroorzaakt door vocht en strooizout is een veelvoorkomende boosdoener. Beschadigde pakkingen – Versleten pakkingen tussen uitlaatcomponenten kunnen leiden tot lekken. Fysieke schade – Vuil op de weg of onbedoelde impacten kunnen het uitlaatsysteem scheuren of lek maken.
Een lekke uitlaat kun je meestal eenvoudig herkennen. Als je een brommend geluid hoort, uitlaatgassen ruikt binnen de auto of de uitlaat een rammelend geluid maakt of knalt dan is deze kapot. Met een lekke uitlaat mag je niet verder blijven rijden.
CO2, NOx, Roet en fijnstof
Ook komen er stikstofoxiden (NOx) vrij doordat stikstof (N2) in de lucht (80%) bij een hoge verbrandingstemperatuur met zuurstof reageert. Daarnaast zijn roet en fijnstof (PM) de belangrijkste verontreinigingen en in mindere mate koolmonoxide (CO), koolwaterstof (CH) en zwaveldioxide (SO2).