Wanneer een verhuurder zijn onderhoudsverplichtingen niet nakomt, kan dit leiden tot bijvoorbeeld een (al dan niet tijdelijke) vermindering van de verschuldigde huur. Voor sociale woningen kan hiertoe de huurcommissie worden ingeschakeld. Huurders van geliberaliseerde woningen kun hiervoor terecht bij de kantonrechter.
Indien je verhuurder zijn verplichtingen niet nakomt zal je hem in gebreke moeten stellen. Wanneer hierop niet de gepaste actie volgt zal je naar de vrederechter moeten gaan.
Dan moet uw verhuurder meestal snel een oplossing of noodvoorziening regelen. Als er geen spoed bij is, geef uw verhuurder dan in ieder geval 6 weken de tijd om het gebrek te repareren. Betaal altijd uw huur. Ook als uw verhuurder het gebrek niet repareert of oplost.
Een verhuurder van een woning heeft eigenlijk drie hoofdverplichtingen die dagelijks moeten worden uitgevoerd. De verhuurder moet een woning ter beschikking stellen, woning onderhouden en rustig woongenot verschaffen. Daar staat tegenover dat de verhuurder wel op tijd zijn geld moet ontvangen.
Wanneer overleg met de verhuurder geen resultaat oplevert, kun je de verhuurder het beste 'in gebreke stellen' door een aangetekende brief te sturen. In deze brief moet een beschrijving van het gebrek staan en een redelijke termijn waarbinnen het gebrek moet zijn hersteld. Je kunt hiervoor een standaardbrief gebruiken.
Zoekt u een woning en heeft u hier klachten over? Neem dan contact op met de betreffende woningcorporatie of uw gemeente. U kunt bij de gemeente of de verhuurder informeren naar (het bestaan van) een huisvestingsverordening, afspraken over de woonruimteverdeling en een regionale klachtencommissie woonruimteverdeling.
Een gebrek is een niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid waardoor je als huurder niet het volledige woongenot hebt van je huurwoning. Een aantal voorbeelden zijn: slechte staat van onderhoud, ongedierte, materiële beschadigingen, maar ook overlast van de buren kan worden gezien als een gebrek.
Groot onderhoud is voor rekening van de verhuurder. Voorbeelden zijn buitenschilderwerk en een nieuwe cv-ketel. Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan.
Je hebt als verhuurder drie verplichtingen: je moet de woning ter beschikking stellen, je moet de woning onderhouden en je moet de huurder woongenot verschaffen. Hier staan twee rechten tegenover: de huurder moet op tijd huur betalen en je mag geen overlast hebben van de huurder.
Mag de huurder de huur inhouden als sprake is van gebreken? Een huurder mag niet zomaar de huur of een deel daarvan inhouden als de verhuurder niet aan zijn onderhoudsverplichtingen voldoet. Binnen het huurrecht is de huurder allereerst verplicht om ernstige gebreken bij de verhuurder te melden.
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.
Voorwaarden aftrek huur van minimumloon werknemer
U mag maximaal 25% van het bruto minimumloon inhouden. Het gaat om het minimumloon waarop uw werknemer recht heeft. Uw werknemer woont in een woning van een woningcorporatie. Of zijn woonruimte voldoet aan de kwaliteitseisen voor huisvesting die in uw cao staan.
Slecht onderhoud eerst bij verhuurder melden
Verstuur de brief Melding gebreken aan woning (gebrekenbrief). Dit kan met een geschreven brief of een e-mail. Bewaar zelf een kopie. De verhuurder krijgt 6 weken de tijd om in ieder geval te reageren.
Conclusie: mag een huisbaas zomaar binnenkomen? Een huisbaas mag niet zomaar het verhuurde goed binnen komen. De verhuurder mag de woning enkel controleren of inspecteren na een afspraak te hebben vastgelegd met de huurder.
Een opzegging moet altijd per aangetekende brief of via een deurwaarder gebeuren. De huurder kan de huurovereenkomst zonder opgaaf van redenen opzeggen. De verhuurder kan de huurovereenkomst alleen opzeggen op grond van een of meer van de redenen die bij vijf redenen om de huurovereenkomst op te zeggen zijn genoemd.
U kunt aan uw huurder de kosten doorrekenen van de door hem gebruikte nutsvoorzieningen, als u die kosten zelf voorschiet. De onroerende voorheffing die u voor uw woning of appartement betaalt, kunt u daarentegen niet ten laste van de huurder leggen.
Veelgestelde vragen. Wanneer heb ik recht op een nieuwe keuken? Een keuken komt in aanmerking voor vervanging wanneer deze 20 jaar of ouder is.
Onder 'klein onderhoud' worden taken verstaan die door een huurder gemakkelijk kunnen worden uitgevoerd én die weinig kosten. Voorbeelden hiervan zijn schilderwerk van binnenmuren, het vastzetten van loszittende onderdelen, het oliën van scharnieren of het ontluchten van de cv-installatie.
Een huurder uitzetten betekent dat de huurovereenkomst door de rechter ontbonden moet worden. Dat kunt u helaas niet zelf doen. Een rechter maakt een einde aan de huurovereenkomst als de huurder de huur niet betaalt.
Als u uw huurder wilt buitenzetten, moet u naar de vrederechter om de beëindiging van de huurovereenkomst en de uithuiszetting te vragen. Een clausule in het huurcontract die u toelaat zonder vonnis tot een uitzetting over te gaan is niet geldig.
Ook nu geldt: alleen jouw identiteit, woonplaats, geboortedatum en –plaats en het rijksregisternummer moeten opgenomen zijn. Op dit moment mag de verhuurder jou nog steeds niet vragen naar je etnische oorsprong, nationaliteit, burgerlijke staat, of een uittreksel uit het strafregister.
ernstige gebreken, waarvan sprake is als de hechtheid van een gebouw wordt aangetast, of als het huis niet meer geschikt is voor zijn bestemming. Voor deze gebreken is aannemer na aansprakelijk gedurende 20 jaar na afloop van de onderhoudsperiode.
Conclusie? Herstellingen tijdens de huurperiode en schilderwerken bij einde huur zijn ten laste van de verhuurder bij normale slijtage (bv. door ouderdom). Schilderen bij verlaten huurwoning is ten laste van de huurder als er sprake is van schade zoals krassen, vlekken, moeilijk overschilderbare kleuren.
Vaak is in het huurcontract vastgelegd of de huurder de kosten zelf moet betalen. Dit is vaak wel het geval als het veroorzaakt is door de huurder zelf. In het geval van bijvoorbeeld een verstopte wc komt dit door de huurder zelf.