U kunt de uitlijning van je auto het best laten controleren wanneer u tijdens het rijden merkt dat het sturen te licht of juist te zwaar gaat, uw auto scheef trekt of wanneer u teveel brandstof verbruikt. Als richtlijn houden we hierbij aan dat u dit het best jaarlijks of elke 20.000km kan laten controleren.
Het opnieuw laten uitlijnen van je auto tijdens het monteren van nieuwe banden is altijd verstandig. Omdat fouten in de uitlijning onder andere tot gevolg kan hebben dat banden niet alleen schuin afslijten, maar tevens sneller verslijten.
De kosten van een uitlijning bedragen bij Euromaster € 85,- een afspraak hiervoor plan je eenvoudig online. Bij een uitlijning wordt altijd het gehele voertuig uitgelijnd; banden uitlijnen is – in tegenstelling tot wat velen denken – niet mogelijk.
Banden die niet goed gebalanceerd zijn, kunnen trillingen veroorzaken die leiden tot oververmoeidheid van de bestuurder, voortijdige of ongelijkmatige bandenslijtage en onnodige slijtage en beschadiging van de ophanging.
Het uitlijnen van uw banden is voor een bandenspecialist een heel eenvoudige klus. Vaak duurt dit slechts 30 minuten. Vraag uw bandenspecialist hoeveel een uitlijning precies kost.
Wat het naar rechts trekken betreft kan er sprake zijn van speling ergens in de voortrein of wielophanging. Misschien een versleten draagarmrubber of speling op een fuseekogel of stuurkogel. Ook een gebrekkige of versleten motor- of versnellingsbakophanging kan van invloed zijn voor de rechtuitstabiliteit.
Bij het uitlijnen van de auto worden de wielen weer precies in de juiste hoek gezet. Dit proces gebeurt met professionele en speciale apparatuur (uitlijnbanken en computers). Door middel van sensoren (die in de banden zitten) kunnen de banden weer precies in de juiste stand gezet worden.
Bandenservicebedrijven onder elkaar hanteren vaak ongeveer hetzelfde tarief. Het balanceren is dan opgenomen in de montagekosten. Het gemiddeld tarief van alleen balanceren van de autobanden zal rond de € 10,- per band liggen. Montage inclusief balanceren kost gemiddeld € 17,50 per band.
Uw auto uitlijnen is waarschijnlijk niet iets waar u vaak bij stilstaat. Toch zijn er veel situaties waarbij het verstandig (en voordelig) is om uw auto op een professionele manier te laten uitlijnen. Ron's Bandencentrale is landelijk bekend als één van de beste specialisten op dit gebied.
Vanaf € 49,95 incl. btw kunnen wij de banden van uw auto 3D uitlijnen.
Auto trilt - de oorzaken
Die kunnen beschadigd zijn of scheef afgesleten zijn. Ook kan een velg beschadigd zijn doordat er tegen een stoeprand is aangereden; de velg is dan niet meer helemaal rond. Daarnaast kan een trilling in de auto veroorzaakt worden door een slechte uitlijning van de auto.
Balanceren en uitlijnen is enorm belangrijk voor je auto en je persoonlijke veiligheid. Je banden slijten minder snel, je rijdt veiliger en comfortabeler en je bespaart brandstof. Daarnaast is het slim als je de bandenspanning regelmatig controleert, want met de juiste spanning slijten je banden ook minder snel.
Als onderdeel van routinematig onderhoud van het voertuig, moeten bestuurders de banden van hun voertuig balanceren na elke 5.000-10.000 km afgelegd, of na 1-2 jaar (wat het eerst gebeurt).
Auto trekt naar links of naar rechts: oorzaken
Scheef afgesleten banden, verkeerde bandenspanning, versleten wielophangingsdelen, slechte uitlijning of een defecte stuurinrichting. Al deze zaken kunnen leiden tot hetzelfde: de auto trekt naar links of naar rechts.
Als de auto niet optrekt, kan dit verschillende oorzaken hebben: het inlaatsysteem (luchtfilter, luchtmassameter, gasklep), het injectiesysteem (injectiesproeiers en pomp), het ontstekingssysteem (bobines, kabels en stekkers), het uitlaatsysteem (lambdasonde en roetfilter) en de motorregeleenheid.
Wanneer je nieuwe banden onder jouw auto gemonteerd krijgt, worden je banden standaard gebalanceerd. Balanceren kost bij ons € 21,50 per band. Wij raden vaak aan om alle banden tegelijk te balanceren, dus voor 4 banden betaal je € 86,-.
Wanneer het stuur trilt bij het rijden op enige snelheid bijvoorbeeld 80 km/h kan dit onder andere aan de volgende zaken liggen: Onbalans in band/velg combinatie. Te hoge interne krachtvariatie in band. Niet goed gecentreerd wiel op astap door bijvoorbeeld een kapotte centreerring.
Een verkeerde bandenspanning kan invloed hebben op het rij- en remgedrag van de auto, met name op nat wegdek. Ook kan het gevaar opleveren voor uw veiligheid. Rijden op veel te zachte banden kan warmteontwikkeling veroorzaken en uiteindelijk een klapband veroorzaken.
Bij balanceren wordt het gewicht van elke autoband gemeten en gelijk gemaakt doordat wij op de velg een zink plakken/slaan. Dit zink heeft een bepaald gewicht dat nodig is om de onbalans op te heffen.
Door te balanceren wordt voorkomen dat de autoband en wiel combinatie trillingen (in de auto en/of het stuur) doorgeeft, wat erg hinderlijk kan zijn maar ook extra slijtage aan de wielophanging, banden en wiellagers veroorzaakt. Balanceren gebeurt door middel van gewichtjes aan het wiel vast te maken.
Winterbanden slijten behoorlijk hard. Reken op ong. 20.000 km of maximaal 5 jaar. Na 5 jaar zijn ze echt teveel uitgedroogd en hard en moet je ook hard aan vervanging gaan denken.