Uitlaatpijpen en uitlaatbochten. Het pijpmateriaal is van staal, of van roestvast staal, titanium of gealuminiseerde staal. Gealuminiseerd staal heeft betere weerstand tegen corrosie dan gewoon staal, maar niet beter dan roestvast staal. Nog betere legeringen zoals Inconel zijn het duurst.
Een uitlaatdemper is vaak van staal gemaakt. Daar dit onder de auto gemonteerd is en toch relatief warm wordt is dit een slijtagegevoelig onderdeel. Door continu uitzetten door de warmte, het water wat er tegenaan komt en zout en pekel in de winter.
De uitlaat bestaat meestal uit een uitlaatspruitstuk, een katalysator, een flexibel deel, een middendemper en een einddemper (in de volksmond ook wel knalpot genoemd).
Personenauto's mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.
Is een klep gestuurde uitlaat legaal? Volgens de APK-regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn. Dit wordt behouden met een bypass kleppensysteem of bijvoorbeeld een einddemper met klep.
Over het algemeen geldt dat een 4-takt het beter doet zonder uitlaat dan een 2-takt, maar dat was natuurlijk te verwachten. Rijden zonder uitlaat is trouwens zeker niet aan te raden: het is slecht voor je scooter, het geeft onnodig veel lawaai en overlast en je kunt er ook nog voor beboet worden. Niet doen dus!
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Rvs uitlaat delen hebben het grote voordeel dat deze niet roesten wat de levensduur ten goede komt. Ze zijn in aanschaf iets duurder als stalen uitlaat onderdelen maar de stalen uitlaatdelen zullen weer roesten en sneller aan vervanging toe zijn.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Het uitlaatsysteem bestaat uit verschillende delen. De kosten van een uitlaatdeel variëren sterk per merk en model auto. Voor montage van een hele uitlaat moet je op een uur werk, dus € 80 rekenen. Vervangen van alleen de middelste of de einddemper kost ook ongeveer een uur.
De kosten voor het vervangen van het gehele uitlaatsysteem zal gemiddeld op 850 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het aantal werkuren per type auto verschillend zal zijn. Dit heeft met name te maken hoe toegankelijk de uitlaat is en hoeveel er dus losgehaald en verwijderd dient te worden.
Een lekke uitlaat
Je hoort een knetterend geluid, alsof je op een opgevoerde brommer rijdt. Rijden met een lekke uitlaat is zowel gevaarlijk als illegaal. Gevaarlijk omdat gassen je interieur kunnen binnendringen. Illegaal omdat je geluidsoverlast veroorzaakt - hier kun je een bekeuring voor krijgen.
Een originele uitlaat zal niet snel in zijn geheel vervangen hoeven te worden. De achterste demper is het meest gevoelig en zal gemiddeld ongeveer 5 jaar mee gaan. Toch komt het regelmatig voor dat na 10 jaar de gehele originele uitlaat nog onder een auto zit.
Uitlaatgassen hebben een enorm hoge temperatuur als ze uit de motor komen. De temperaturen kunnen oplopen tot wel 900 °C. Als de gassen met deze temperaturen in de vrije lucht zouden komen, zou er groot brandgevaar ontstaan. Omdat het uitlaatsysteem zo lang is (drie meter), kan er veel rijwind langskomen.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
Opties zijn: Snellere (hetere) nokkenassen: De nokkenassen duwen de kleppen verder en sneller open, hierdoor gaat het PK/koppel omhoog in de hogere toeren. Grotere zuigers: Hierbij boor je de cilinders op naar meer CC waardoor er grotere zuigers gemonteerd passen voor meer kracht.
Het geluid, koppel en vermogen zal merkbaar toenemen na het plaatsen van een uitlaatsysteem van hoge kwaliteit. De zes beste sportuitlaat merken zijn wat ons betreft: Akrapovic, Capristo, Armytrix, Bull-x, FI Exhaust en Milltek.
Nee, dat mag niet. Elke nieuwe motor wordt door de RDW (Rijkdienst voor het Wegverkeer) gekeurd op geluidsuitstoot en mag niet meer geluid produceren dan de toegestane 80 decibel. Na montage van een vervanguitlaat geldt in Nederland geen verplichte herkeuring van de motor, zoals in Duitsland wel het geval is.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
Re: Kan het rijden zonder katalysator kwaad ? Geen probleem, voor een diesel is de kat niet verplicht. Voor de uitstoot die bij de apk gemeten wordt heeft de kat ook geen enkele invloed en zal dus probleemloos door de apk rollen.
Voor meer lawaai, verwijder de demperwol of segmenten en boor de gaatjes in de demper op naar 5 mm. Op deze manier gaat het dan echt knetteren....
Als je zonder rijbewijs op een bromfiets (scooter) rijdt, krijg je een boete. Je hebt namelijk een AM-rijbewijs nodig. Word je betrapt door de politie, dan moet je een boete betalen en mag dan niet meer verder rijden op je bromfiets.