Grote fabrikanten zoals Schwalbe, Continental, Vredestein en CST hebben hun eigen anti-leklaag systemen ontwikkeld. Deze laag bestaat meestal uit een of meerdere extra rubberlagen of andere materialen zoals Kevlar, poliamidlaag of een combinatie van deze materialen tussen het loopvlak en het karkas van de buitenband.
De anti-lek bescherming op de banden van jouw fiets kan bestaan uit een speciaal profiel aan de buitenzijde, maar ook door het gebruik van een speciale binnenlaag en rubberkwaliteiten. Door deze banden zal het 'lekrijden' aanzienlijk gereduceerd worden.
1 Schwalbe Marathon Plus
Deze beste Schwalbe Marathon Plus fietsband is erg lekbestendig, rolt licht en gaat lekker lang mee. Dit zorgt voor een zorgeloze rit zodat je meer kunt genieten van je mooie fietsritten. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je lek rijdt en gaat lekker lang mee!
Schwalbe K-guard (niveau 3 lekbestendigheid van Schwalbe) Een laag van natuurlijk Schwalbe rubber, versterkt met kevlar vezels. Natuurlijke Schwalbe rubberlaag versterkt met Kevlar® draden. De standaard bescherming voor alle Schwalbe banden uit de Schwalbe Active Line.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
De meest voorkomende fietsreparaties
Als je band niet meer te redden is en volledig vervangen moet worden, zowel binnen als buiten, dan kost dat gemiddeld 35 euro.
Met banden reparatie spray is het geen probleem meer als je band onderweg lek gaat. Het maakt niet uit of je onderweg bent met de scooter, auto, bus of fiets. De reparatie spray sluit je aan op het ventiel van je band en binnen een minuut is je lekke band gerepareerd en zit hij weer vol met lucht.
De druk in een fietsband mag behoorlijk hoog zijn. De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Binnen-/buitenband voor vervangen (terugtrap- of velgrem) €15. Binnen-/buitenband voor vervangen (met voorwielmotor) €28. Binnen-/buitenband achter vervangen €15. Binnen-/buitenband achter vervangen (met achterwielmotor) €30.
Je hebt natuurlijk nooit 100% garantie dat de band niet meer lek gaat, dit geld voor elke anti-lek fietsband. Er zit nu eenmaal nog een binnenband gevuld met lucht in de buitenband. Er zijn wel anti-lek fietsbanden waar de kans wel heel erg klein word.
Runflat banden (of anti lek banden) bieden uitkomst. Op deze banden kun je met “een lekke band” maximaal 80 kilometer doorrijden. Ook als er weinig of helemaal geen bandenspanning meer is.
Wat zijn tubeless banden? Zoals de naam al aangeeft, zijn tubeless banden buitenbanden zonder een binnenband. Ze zijn aanzienlijk lekbestendiger dankzij een inventieve oplossing waarbij de binnenband is vervangen door vloeibare latex.
De Schwalbe Marathon E-Plus is de volgende favoriet en volgens ons een van de twee beste buitenbanden voor de elektrische fiets. De Marathon E-Plus is een redelijk nieuwe band in het assortiment van Schwalbe. Speciaal gemaakt voor de e-bike en is geschikt voor snelheden tot wel 50 km/u.
Je moet je band natuurlijk ook niet TE hard oppompen. Wanneer je dat wel doet ontstaat weer het risico op een klapband en stuiter je over de weg. Hoe hard je je band kunt oppompen hangt vooral af het type fiets en het type band.
Bandenspanning fiets
Een zachte band heeft een lage spanning, zeg 1 bar. Hard opgepompte banden hebben 2 of wel 8 bar, dat hangt af van het type band. Dikke mountainbikebanden hoef je niet zo hard op te pompen om comfortabel te kunnen fietsen. Dunne racebandjes moeten behoorlijk hard zijn voor een snelle rit.
Hoeveel bar moet er dan in een fietsband? In het algemeen kun je zeggen dat de bandenspanning van een elektrische fiets met banden rond de 3 à 4 centimeter respectievelijk zal variëren tussen de 5,5 en 4 bar. De meeste fietsbanden hebben een breedte van 3,5 cm, waar een druk van 4,5 bij hoort.
Het is gevaarlijk om door te rijden met een lekke band en je kan bovendien zelfs je velg stukmaken. Dit is het eerste wat je doet: Ga op een veilige plaats stilstaan. Schakel naar de zwaarste versnelling, zo heb je achteraf geen problemen om het wiel er terug in te steken.
Een geopende tube solutie verliest na een half jaar een deel van zijn plakkracht. Even kijken of de solutie niet over de datum is, is daarom een goed idee. Zelfklevende plakkers zijn een goed alternatief als u een bofkont bent met bijna nooit een lekke band.
Laat de solutie enkele minuten uitdrogen. Let op: solutie die langer dan een half jaar open is kan zijn plakkracht verliezen. 2.3 Druk de plakker stevig op de binnenband en laat enkele minuten drogen. Probeer de beschermfolie er vanuit het midden af te trekken, je voorkomt zo dat de randjes weer los laten.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Hoe weet ik of ik mijn trapassen moet vervangen? Je bottom bracket of trapas moet je vervangen als je merkt dat het allemaal niet meer soepel ronddraait. Kraken, piepen en speling of een stroef gevoel tijdens het trappen zijn allemaal indicatoren dat het tijd wordt er eens goed naar te kijken.