Fooi geven wordt meestal gemotiveerd als een beloning voor 'extra service'. Oftewel als aanmoediging voor horecapersoneel om hun best voor je te doen.
Vragen over fooien in de horeca
Fooi is een extraatje voor horecapersoneel. Als een gast de service waardeert in een horecazaak kan hij een extra geldbedrag geven bij het afrekenen. Fooien zijn vaak bedoeld voor het bedienend personeel, maar kunnen ook gegeven worden als een compliment voor de koks in de keuken.
Belangrijk om te weten: fooi geven is niet verplicht. ,,Het horecapersoneel krijgt genoeg loon om rond te komen. De fooi is - net zoals vroeger - een beloning voor de goede service en het is een fijn extraatje”, zegt Vlek. Hij zou het ook ernstig vinden als de fooi wel een belangrijke aanvulling op het loon zou zijn.
Vaak is het al opgeteld bij de rekening, en anders wordt 15 tot 20 procent verwacht. Dat is een stuk meer dan in de meeste landen, maar het gaat vaak wel direct naar de ober van dienst. In Spaanse restaurants laten mensen vaak maar een klein bedrag achter, en anderen geven ongeveer 5 procent fooi.
'Als je als enige geen fooien geeft, dan ben je een krent. ' Het is een sociale norm, en zulke normen zijn lastig te negeren. De bediening van het restaurant verwacht een fooi te krijgen, en jij verwacht dat je er een moet geven. In Nederland is afronden voldoende, in de VS is een procent of achttien gebruikelijk.
Fooi is geen loon. Je betaalt als werkgever ten minste het loon wat voor de functie staat. Dat is het loon volgens de loontabel van de horeca-cao of het wettelijk minimumloon. Je moet in ieder geval het netto-wettelijke minimumloon via de bank overmaken naar de rekening van de medewerker.
Gebruikelijk is iets tussen de 5 en 10 procent. Meer mag uiteraard wel. ➺ Geef de fooi liefst in contant geld, zo weet u zeker dat het niet bij de restauranteigenaar terechtkomt. ➺ Geef duidelijk aan hoeveel fooi u geeft ('Maak er maar 45 euro van').
Een vriendelijke, behulpzame ober, serveerder of kelner die alle mogelijke moeite heeft gedaan om het jou naar de zin te maken, kun je door het geven van een fooi laten weten dat je zijn goede service op prijs stelt.
Als vuistregel geldt een fooi van ongeveer 10-15% voor een knipbeurt. Daarmee krijgt een kapper een hogere fooi dan de horeca.
Fooi geven is niet wettelijk vastgelegd
Hieruit blijkt dat 38 procent van de gasten altijd fooi geeft in de horeca en 42 procent regelmatig. De rekening afronden naar boven is de favoriete vorm van fooi geven: 41 procent van de gasten betaalt zo wat extra.
Wat ook van invloed blijkt te zijn is gehurkt naast de tafel te zitten tijdens het opnemen van de bestelling. Uit onderzoek blijkt dat de kans op een hogere fooi met 20% tot 25% stijgt wanneer je dit doet. Door naast de gast gehurkt de bestelling op te nemen praat je als het ware op ''hetzelfde niveau".
Als iemand je koffer draagt, is 1 dollar per koffer een gebruikelijke fooi, het is dus handig om een aantal losse dollars op zak te hebben. Bij excursies is het gebruikelijk om de chauffeur of gids te tippen. In cafés en bars wordt een fooi naar eigen inzicht gegeven, meestal afgerond naar boven.
Sommige restaurants brengen 10% servicekosten in rekening, in dit geval is het geven van fooi niet verplicht. In geval van uitzonderlijke service geeft men soms 20% fooi. Het is het beste om fooi cash te geven aan de ober of serveerster. In bars is het gebruikelijk om 10-20 peso's per drankje fooi te geven.
Geef voor een goede dienstverlening een fooi door het wisselgeld te laten liggen of het bedrag af te ronden. Een fooi van 5-10% is gebruikelijk. Bij taxichauffeurs kun je het bedrag afronden.
Fooien zijn geen loon aangezien zij door derde en zodoende niet door de werkgever worden betaald. Een werkgever heeft geen recht op de fooien die een medewerker ontvangt en kan afdracht daarvan niet vorderen. Van afdracht aan de werkgever is geen sprake, als het geld in een fooienpot voor het personeel wordt gestopt.
Indien de verhuizing uw verwachtingen overtreft en zelfs beter verloopt dan naar wens, is het mogelijk het verhuisteam te belonen naar behoren. Als richtlijn ontvangt een vriendelijke en behulpzame verhuizer tussen de € 5,00 à € 50,00 aan fooi per persoon.
Hoeveel fooi moet ik geven? ,,Veel mensen houden vast aan de 10 procent-regel'', volgens Sok. ,,Zelf vind ik dat meer bij lagere rekeningen passen. Een lunch van 15 euro, daar maak je 16,50 euro van.
In Amerika is het heel normaal om fooi te geven. Vaak heb je de keuze om zelf het bedrag te bepalen, maar geen fooi geven is eigenlijk niet toegestaan. Bijna in elke situatie gelden ongeschreven regels omtrent fooi: in de taxi, in een restaurant en zelfs bij de kapper.
Taxi's: Het wordt niet van je verwacht dat je fooi geeft en het is ook niet nodig, maar sommige mensen ronden toch een euro naar boven af. Hotels: Ook in hotels worden servicekosten al meegerekend in de rekening, dus fooi geven is niet nodig.
Afhankelijk van de behandeling variëren fooien van AED 5 tot 10-15% van het te betalen bedrag. Bij wat eenvoudigere behandelingen zoals een manicure is de fooi lager, en er wordt meestal een grotere fooi gegeven voor een knipbeurt of een massage.
Fooien in Spanje
Volgens de Tip Advisor kaart is het in Spanje in restaurants gebruikelijk om tussen de 5% en 10% van de rekening fooi te geven. Je kunt echter ook, net zoals in bars, de rekening zo afronden naar de eerste volle euro waarbij het overschot als fooi gezien kan worden.
Als u als ondernemer zelf een fooi geeft, bijvoorbeeld als u zakelijk uit eten gaat, is ook die fooi aftrekbaar van de winst. Let op. De aftrek is beperkt als het een fooi betreft in verband met 'voedsel, drank en genotmiddelen'. Die zijn namelijk in aftrek beperkt tot 73,5%.
Als uw personeel fooien ontvangt, hoeft u daarover geen btw te betalen. Bent u een ondernemer/natuurlijk persoon en werkt u in een branche waarin het gebruikelijk is om fooien te geven, bijvoorbeeld in de horeca- en de taxibranche? Dan hoeft u ook geen btw te betalen over fooien die u zelf ontvangt.
Fooi geven wordt meestal gemotiveerd als een beloning voor 'extra service'. Oftewel als aanmoediging voor horecapersoneel om hun best voor je te doen.