Ventieldoppen beschermen dus op de eerste plaats tegen het verlies van luchtdruk in de banden, maar gaan ook de ophoop van vuil in en op de ventielen tegen. Een standaard ventieldop is gemaakt uit plastiek, maar er bestaan ook metalen ventieldoppen.
Ventieldopjes hebben op de eerste plaats als functie om de lucht in de banden te houden en om ervoor te zorgen dat de luchtdruk van de banden niet verloren gaat. Daarnaast wordt er niet alleen gezorgd dat er geen lucht kan ontsnappen, maar ook dat er niks in de band kan komen.
Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje. Om de band te kunnen oppompen moet men de ventieldop van het ventiel halen.
Er wordt een groen ventieldopje gebruikt als de band gevuld is met stikstof. Men beweert dat de band daarmee langer op de juiste spanning blijft. Er zijn meestal extra kosten verbonden aan het laten vullen met stikstof.
Er zijn twee soorten ventielen: Het Schrader-ventiel: komt het meest voor. Het ventiel is buisvormig en bevat een drukventiel met veer waardoor de lucht kan circuleren. Het ventiel met bandenspanningsensoren (TPMS): zoals de naam het zegt, is dit ventiel uitgerust met een sensor die permanent de druk in de banden meet.
Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Het ventiel van een autoband vervangt men in principe bij iedere bandenwissel. Hiermee voorkomt men dat te oude ventielen worden gebruikt. Een ventiel veroudert in de loop van de tijd, waardoor deze kan gaan lekken. Een lekkend ventiel is vaak de oorzaak van het langzaam leeglopen van een autoband.
De moleculen van stikstof zijn groter dan die van lucht. Daardoor blijven ze beter in de band en loopt de spanning minder snel terug. Het is maar een klein verlies dat je met stikstof in de banden voorkomt maar zorgt er wel voor dat de bandenspanning gelijker blijft.
Er bestaan verschillende soorten en kleuren ventieldoppen. Er zijn saaie zwarte doppen voor banden waar gewoon lucht in zit. Rode ventieldopjes staan voor schadelijke gassen, groene voor stikstof en dan is er nog een gouden ventieldop voor de bandenspecialist met de beste service en kwaliteit.
De principewerking is bij alle type ventielen gelijk. In de uitstroomopening van het ventiel is een rubber afsluiter aangebracht. Als de luchtdruk in de band hoger is dan buiten de band wordt de rubber afsluiter tegen een nauwe opening gedrukt waardoor de opening luchtdicht wordt afgesloten.
Auto ventiel (Schrader, AV)
Omdat dit ventiel ook bij auto's gebruikt word kun je hem echt overal oppompen. Bij elk tankstation of garage is zo'n pomp te vinden. Deze kun je wederom niet oppompen met een normale fietspomp.
Een schrader ventiel oppompen
Voor het schrader ventiel gebruik je het grote gat van de fietspomp. Natuurlijk kan je ook een compressor gebruiken. Kijk goed op je fietsband hoeveel bar er maximaal in kan. Bij te hard opgepompte banden loop je het gevaar tijdens een fietsronde opeens een oerknal te horen.
Juiste bandenspanning in instructieboekje
In het instructieboekje van je auto vind je de juiste bandenspanning. Die wordt aangegeven in bar, bijvoorbeeld 2,0 bar. Vaak staat er ook vermeld hoe hoog de bandenspanning mag zijn als de auto zwaar is beladen, bijvoorbeeld 2,2 bar.
Een Schraderventiel wordt ook wel een Amerikaans ventiel genoemd. Dit is een speciaal soort ventiel dat men name bij mountainbikes wordt toegepast. Verder wordt dit ventiel ook bij speciale andere fietsen toegepast en sommige kinderwagens met luchtbanden.
Als er lucht uit de pomp komt, maar niet de band in lijkt te gaan, moet je wellicht de pompkoppeling iets bijstellen. Ontkoppel hem en bevestig opnieuw om de vergrendeling te verbreken.
Frans ventiel reparatie setjeMet het tooltje om het binnenwerkje eruit te schroeven, en de nieuwe te kunnen plaatsen. Met reserve ringetje om ventiel stevig aan de velg te kunnen draaien. En een reserve zwart stof-kapje. Altijd handig om een krom of afgebroken ventiel te vervangen.
De plek waar stikstof neerslaat maakt uit
Vooral in de Peel en in de Gelderse vallei heeft de natuur veel last van stikstof, zie het kaartje 'Stikstofdepositie'. Daar stoot de intensieve veehouderij veel ammoniak uit, wat relatief dicht bij de bron weer neerslaat.
Dat komt vooral omdat Nederland klein en dichtbevolkt is. In landen als Frankrijk of Italië zit er veel meer ruimte tussen landbouwbedrijven en natuurgebieden, en omdat natuurgebieden er veel groter zijn, wordt de kritische depositiewaarde er minder makkelijk overschreden.
Stikstof is van zichzelf niet schadelijk voor mens en milieu. Maar er zijn ook verbindingen van stikstof in de lucht die wel schadelijk kunnen zijn voor mens en milieu. Dit zijn stikstofoxiden (NOx, een verbinding van stikstof en zuurstof) en ammoniak (NH3, een verbinding van stikstof en waterstof).
Er zijn drie soorten ventielen: Hollands Ventiel (Dunlop) Frans ventiel (Presta) Auto ventiel (Schräder)
Bevestig de pompkop op het ventiel. Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruikt u de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt.
Klassiek/ Dunlop fietsventiel
Men moet eerst het ventielinzetstuk en de bovenmoer verwijderen om het ventiel door het ventielgat te kunnen steken. Oppompen kan men de binnenband pas als het ventiel en de moer weer zijn aangebracht. Bij het traditionele dunlop-ventiel is het niet mogelijk de luchtdruk te meten.
Presta is een Spaanse meisjesnaam en betekent "haast, snel".