Kunst inspireert, geeft ons energie, het kan de vonk zijn om nieuwe ideeën te creëren. De kunsten hebben elkaar onderling geïnspireerd, muziek heeft de filmindustrie geïnspireerd, architectuur heeft mode geïnspireerd, schilderijen hebben schrijvers weer geïnspireerd in hun romans.
Kunst en cultuur komen voort uit de mens en zijn daarom in welke vorm dan ook een representatie van de mens. Het zet ons aan het denken, over onszelf en over de samenleving. Het draagt bij aan een beter sociaal milieu, betere omgangsvormen tussen mensen en beter begrip tussen culturen.
Vooral voor wie origineel wil zijn en niet de alledaagse tradities wil volgen. Als een cadeau emotie en een onvergetelijke ervaring moet bevatten, dan is er geen beter geschenk dan een schilderij. Bovendien is het beter om een schilderij te geven dat door een kunstenaar of doorzelf is geschilderd.
Het belangrijkste bij de waardebepaling van kunst is, dat er een geloof gegenereerd wordt in dat jouw kunst waardevol is, zegt Velthuis. “De waarde neemt toe als mensen met aanzien in de kunstwereld, zoals kunstcritici, curatoren en museumdirecteuren positief zijn over je werk.”
De ervaring van kunst kan, doordat het indirect is, helpen om open te staan voor alles dat het leven te bieden heeft. Een diep doorleefde kunstervaring is wat socioloog Hartmut Rosa 'resonantie' noemt. Onze door optimalisatie, groei en meetbaarheid geobsedeerde cultuur put ons uit, schrijft hij.
Kunst trekt je aandacht, maakt je nieuwsgierig, brengt je in vervoering en kan je ook troost bieden. Kortom, kunst inspireert! Kunst gaat ook over emoties en die zijn vaak te vinden in een ziekenhuis.
Actief bezig zijn met kunst en cultuur biedt kinderen, jongeren en volwassenen mogelijkheden om zelf vorm te geven aan de manier waarop ze in de wereld staan, aan hun relatie met anderen en met de samenleving en dus aan hun identiteit. Mensen kunnen hun identiteit vormgeven door cultuurparticipatie.
Kunst inspireert, geeft ons energie, het kan de vonk zijn om nieuwe ideeën te creëren. De kunsten hebben elkaar onderling geïnspireerd, muziek heeft de filmindustrie geïnspireerd, architectuur heeft mode geïnspireerd, schilderijen hebben schrijvers weer geïnspireerd in hun romans.
Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het bevat een serie aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
Kunst is gemaakt door mensen, voor mensen. Een kunstenaar maakt zijn kunstwerk, omdat hij gedachten, beelden, of emoties over wil brengen. Elk schilderij heeft een betekenis, al zal lang niet iedere toeschouwer er hetzelfde uithalen. Want naar kunst kijken en het interpreteren van kunst is heel subjectief.
Leonardo Da Vinci – Mona Lisa
Het is waarschijnlijk het beroemdste schilderij in de hele wereld en uit alle kunsttijdperken. Da Vinci schilderde de Mona Lisa tussen 1503 en 1506 in Florence.
Handelaren bepalen in dat deel van de Kunst de prijs
Ze creëren graag een hype zodat de prijs op zal lopen en hun kassa zal rinkelen. Zo lang er mensen zijn die het kunnen en willen betalen zal deze marktwerking in stand blijven.
Een schilder is een persoon dat van beroep schilderwerk verricht, waarbij onderscheid gemaakt kan worden tussen huisschilders, kunstschilders, reclameschilders en vlaggenschilders.
Kunst en cultuur voor iedereen
Je krijgt de kans om je creativiteit in te zetten, inspiratie op te doen, anderen te ontmoeten, je talenten te benutten en je leven te verrijken. Het maakt je een gelukkiger, gezonder en socialer mens.
Door kunst- en cultuur(geschiedenis) leren leerlingen zichzelf, de omgeving, de maatschappij en de wereld te ontdekken en begrijpen. In een cultureel diverse samenleving is het van belang dat leerlingen elkaars cultuur leren kennen en zich daartoe weten te verhouden en daarover met elkaar communiceren.
In kunst ontmoeten we schoonheid en het goede – en krijgen zin in leven. 'Kunst is cruciaal: ze spoort aan tot fantasie en reflectie, ze biedt denkmodellen voor de toekomst en graaft diep in waardevolle herinneringen. Kunst stelt ons lastige vragen. '
'Wat heb je nou aan kunst? ' is speciaal ontwikkeld om leerlingen uit de bovenbouw voorlichting te geven over de functie van kunst en hen te enthousiasmeren voor het vak CKV. In deze theatervoorstelling komen leerlingen uiteenlopende personages tegen die allemaal een andere verhouding hebben tot kunst.
Alle goede kunst heeft een betekenis of een idee. De kunstenaar verbeeldt een emotie, gedachte of idee. Dit kan positief zijn maar ook negatief. De kunstenaar heeft er over nagedacht en gericht keuzes gemaakt.
Een schilderij moet namelijk wel mooi in de ruimte passen en niet de volledige breedte van de muur in beslag nemen. Daarnaast is kleurgebruik ook een belangrijk punt. Bij een mooi schilderij staat het kleurgebruik namelijk in contrast met de rest van de ruimte. Terugkomend op de mooie schilderijen.
44.000 jaar oude grotschildering in Indonesië is oudste figuratieve kunst ter wereld. Een Indonesische grotschildering van een prehistorische jachtscène is bijna 44.000 jaar oud en daarmee de oudste figuratieve kunst ter wereld, zo zegt een nieuwe studie.
Jongeren beoefenen culturele activiteiten als tijdverdrijf of ontspanning, voor zelfexpressie, om te leren en om deel uit te maken van een groep. Jongeren geven aan zich vrij te voelen wanneer ze kunst beoefenen. Ze vinden het noodzakelijk dat er voldoende ruimte is voor eigen inbreng.
Kunst kan zorgen voor meer ontspanning, minder stress en hierdoor dus ook minder burn-outs. Onderzoek toont aan dat deze vermindering van stress de kans op een burn out met maar liefst 10% verlaagt.
Cultuur of beschaving is het geheel aan gewoonten en (gedrags)regels dat bij een volk of stam hoort. Cultuur omvat de gewoonten en gebruiken waarover een volk in het land zelf beschikt of die een volk meeneemt uit het land van herkomst.