Een oldtimer koopt u niet voor het woon-werkverkeer. Daar zijn de kosten per kilometer vaak te hoog voor. Het is vooral een liefhebberij waar ook nog geld mee te verdienen is. Toch is het investeren in een oldtimer als een soort belegging vaak niet verstandig.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Deze vrijstelling is er om oldtimerrijders tegemoet te komen.
Door verschillende oorzaken is er een groot tekort aan occasions in Nederland (zie kader). Als gevolg van die schaarste zijn de prijzen tot recordhoogte gestegen. Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro.
Afhankelijk van de leeftijd moet een oldtimer jaarlijks, tweejaarlijks of vijfjaarlijks aan een keuring onderworpen worden: Voertuigen met een leeftijd vanaf 25 tot 30 jaar moeten jaarlijks naar de keuring. Voertuigen met een leeftijd vanaf 30 t.e.m. 50 jaar moeten tweejaarlijks naar de keuring.
Dankzij het huidige oldtimerstatuut mag je met je oldtimer dag en nacht rondrijden, zonder kilometerbeperking! Voorheen mocht je met je oldtimer enkel proefritten rijden binnen een straal van 25 km. Of van en naar oldtimermanifestaties. Dit mocht ook enkel tussen zonsopgang en zonsondergang.
In de recente brief over het rekeningrijden laat het Ministerie van Financiën weten dat ze van plan zijn om ook in 2030 de vrijstelling van de wegenbelasting te hanteren voor oldtimers. Voor deze auto's hoeft dus niet betaald te worden per kilometer.
Na de goedkeuring door het Europees Parlement op woensdag 8 juni 2022, baart het einde van de verbrandingsmotor ook de eigenaars van oude auto's zorgen.
Aangezien je geen wegenbelasting betaald voor een oldtimer heeft dit geen extra maandelijkse kosten tot gevolg. Dit in tegenstelling tot modernere auto's, daarbij betaal je extra wegenbelasting als je op LPG rijdt.
Wie over enig vermogen beschikt, komt voor de keuze te staan waar dat vermogen dan in te beleggen. Beleggen in onroerend goed, dus een huis of appartement kopen en verhuren, is een heel goed idee. Het rendement op vastgoed in de afgelopen jaren is stabiel.
Wanneer je 500 euro eenmalig investeert dan kun je op de lange termijn al duizenden euro's rendement hebben. Bij 500 euro per maand is dit honderdduizenden euro's. Het is echter wel belangrijk om te letten op je spreiding wanneer je gaat beleggen. Dit kun je makkelijk doen door te beleggen in ETF's of indexfondsen.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van deze regeling is namelijk dat de oldtimer in december, januari en februari op privéterrein staat. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer. Ook mag je deze niet langs de weg parkeren.
De reden hiervoor is dat oldtimerbezitters vaak niet heel veel rijden met de oldtimer. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de oldtimer in gebruik is genomen. Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen.
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.