In Europa wordt in vijf landen links gereden: Cyprus, de Kanaaleilanden, Ierland, Malta en het Verenigd Koninkrijk. En wereldwijd in nog veel andere landen. Rijden in deze landen vergt in het begin wat meer concentratie.
Het idee leeft dat een verwaarloosbare minderheid links rijdt, maar dat is niet waar. Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Van de grote autolanden rijdt men alleen in het Verenigd Koninkrijk, India, Indonesië en Japan links. In andere grote autolanden, zoals het gros van Europa, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Zuid-Korea wordt rechts gereden. Rood = rechts rijden, blauw = links rijden.
Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links. De rest van de wereld vindt dat vreemd, maar er is een verklaarbare reden voor. Sterker nog: in Nederland reed men vroeger ook links.
Nederland en haar voormalige koloniën
In Suriname en Indonesië wordt links gereden. Dit komt doordat in Nederland tot aan Napoleon links werd gereden. Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze daar links rijden in; in Suriname ging het net zo.
Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd. Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.
Een ander voordeel was dat rechtshandige personen een paard makkelijker bestijgen van de linkerkant, wat ook verstandig is als de schede links hangt. Ten slotte was het veiliger om vanuit de berm het paard te beklimmen en niet vanaf het midden van de weg. Links opstappen betekent dan ook automatisch links rijden.
In Portugal rijden ze rechts.
Zelf autorijden op Malta is geen probleem. Je zult er wel even aan moeten wennen dat de bestuurder rechts zit en men links rijdt op Malta. Dat is een erfenis uit het tijdperk van de Britse heerschappij op Malta.
Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft. Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders met borden of verkeerslichten is aangegeven. U haalt rechts in.
Groot-Brittannië maakte het linksrijden verplicht in 1835, en die regeling gold uiteraard ook in de landen die toen deel uitmaakten van het Britse Rijk. Dat verklaart dus waarom tot op de dag van vandaag India, Pakistan, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en andere Britse ex-kolonies links rijden.
Omdat hun locomotieftechniek en zo ingericht was op links rijden (de machinist staat achter de stoomketel en kan de seinen aan zijn kant beter in het oog houden dan aan de andere kant van het spoor), is men in België daarom ook links gaan rijden. Men rijdt in meer landen links.
Het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn prachtige vakantiebestemmingen met bijzonder veel goede campings. Veel vakantiegangers twijfelen echter om hierheen te gaan omdat je daar aan de linkerkant van de weg moet rijden. En dat is jammer, want links rijden is helemaal niet zo moeilijk.
Op het vasteland rijdt men rechts. In aangrenzende landen zoals Hong Kong, Macau, India, Nepal en Pakistan rijdt men links.
Waar fietspaden ontbreken moet er, omdat op Malta links wordt gereden, zoveel mogelijk aan de linkerkant van de weg gereden worden.
Veel toeristen die een huurauto boeken op Cyprus zijn verrast als ze hun auto aan de linkerkant in willen stappen en geen stuur zien. Dat stuur zit aan de rechterkant omdat ze op Cyprus net als in Engeland aan de linkerkant van de weg rijden.
Rijden ze links of rechts in Kenia? In Kenia rijden ze links.
Overigens kent Groot-Brittannië geen verkeersregel waarbij verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk komt het erop neer dat het verkeer op de belangrijkste weg voorrang krijgt. Extra goed opletten dus bij een kruising van gelijkwaardige wegen. Kijk op het scherm van je navigatiesysteem.
Let wel op ander verkeer en voetgangers. De maximumsnelheid in Amerika is 25-45 mijl per uur (40-70 km/u) in steden; en zo'n 65 tot 75 mijl per uur (100-120 km/u) op de snelweg. Je mag op snelwegen aan alle kanten inhalen, ook aan de rechterkant. “Stay in your lane” is een bekende rijstijl in Amerika.
De VS kiest voor rechts rijden
Pas aan het begin van de 20e eeuw werd het stuur aan de linkerkant daar gebruikelijk. Zo kon je beter inschatten of je kon inhalen. Bovendien kon de passagier dan aan de kant van de stoep uitstappen.
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille. Voor bestuurders die korter dan drie jaar een rijbewijs hebben, geldt een limiet van 0,2 promille. Het is verboden te rijden onder invloed van drugs.
In Europa is links rijden de regel in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Kanaaleilanden, Cyprus en Malta. Zo ook in 75 andere territoria en landen over de hele wereld, waaronder Zuid-Afrika, Australië, India, Indonesië, Jamaica, Japan, Kenia, Nieuw-Zeeland, Tanzania en Thailand.
Een andere reden is te vinden in de Franse Revolutie. Links rijden was een privilege van de Franse aristocratie, maar door de Revolutie werd iedereen gelijk en dat betekende dat Napoleon besloot dat rechts, ofwel de kant van het volk, verplicht werd. Zo ontstond het rechts rijden.
Pedalen zijn gelijk als in W europeese auto. Maar schakelen is wel anders. Links vooraan 1e versnelling is opeens links van je af. Ga je in een 'engelse' auto rijden, plak een pijl welke naar links wijst op je stuur of dashboard.