Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt. Een Italiaans beurtje is ook een overweging waard.
Een wagen die voornamelijk is gebruikt om boodschappen te doen en de kinderen naar school en sportactiviteiten te brengen. Met zo'n auto zijn veel korte (niet langer dan 7,5 km) ritjes gereden. Bedenk dat wanneer u over gaat tot de aanschaf van een wagen met weinig kilometers, of informeer naar de gemaakte ritten.
Wat heel slecht voor je auto is, is file rijden. Koppeling slijt snel, kans op 'bokken' is groot. Ook draait je blok veelal met hoge temperaturen zonder genoeg koeling. Verder is alles wel genoemd ja.
Het goed inrijden van een nieuwe auto doen we om de bewegende onderdelen van de motor op een goede manier op elkaar in te laten werken. Dit zorgt ervoor dat je auto op de lange termijn niet veel te veel olie verbruikt en ook niet inlevert op de prestaties.
Op 1 januari 2016 waren er 8,1 miljoen personenauto's in Nederland, ruim 1 miljoen meer dan in 2006. Met een gemiddelde leeftijd van 11 jaar zijn benzineauto's ouder dan dieselauto's, die gemiddeld 7,2 jaar oud zijn. Van alle personenauto's rijdt 79 procent op benzine, terwijl 16 procent op diesel rijdt.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Revisie bedrijf zegt het volgende: 750km inrijden, en daarna inloop olie wisselen voor normale olie. +/-2500km normaal te rijden, daarna pas het het circuit op.
In het instructieboekje van je motor staat meestal wel aangegeven dat je de eerste 100 km onder de x toeren moet blijven, de volgende 400 km onder de y toeren, en de laatste 500 km onder de z aantal toeren. Een richtlijn voor de eerste 100 kilometer is: niet boven de 4000 toeren komen.
Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Het scheelt namelijk zo'n 50% brandstofverbruik als u deze snelheid in de vijfde versnelling rijdt. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Re: Korte ritten, welke auto
Een elektrische auto is gezien het gebruik het meest geschikt zoals de Renault Zoe, Dacia Spring of kleine Renault Twizy.
Volgorde van handelen bij het opschakelen:
Om te beginnen rijd je weg zoals je het hebt geleerd. Zodra je 20 km/h rijdt trap je je koppeling in en laat je je gas tegelijkertijd los. Schakel door naar de volgende versnelling. Bij 20 km/h is dat de 2e versnelling.
Lang in de auto zitten heeft dus een negatieve invloed op meerdere factoren die in verband staan met de gezondheid. BMI en middelomtrek zijn waarden waarmee bepaald kan worden of er sprake is van overgewicht en hoge bloeddruk is een risicofactor voor veel ziekten, zoals hart- en vaatziekten en diabetes.
Elke motor moet volgens hen worden opgewarmd om slijtage tot een minimum te beperken. Want hoewel het afhangt van het type olie en de viscositeit, is koude motorolie meestal veel dikker en stroperiger dan motorolie die op bedrijfstemperatuur is.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Door dit inslijten komt extra warmte vrij. Waardoor de cilinder warmer word dan normaal. Daarom moet je hem gewoon rustig op temperatuur laten komen en weer even laten afkoelen.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Hoewel inrijden vaak wordt genoemd bij het monteren van een nieuwe cilinder of zuiger, geldt dat het voor alle bewegende onderdelen verstandig is om de eerste kilometers rustig te rijden zodat de nieuwe onderdelen op elkaar kunnen inslijten. Inrijden vergroot de levensduur van alle bewegende onderdelen.
De kosten voor reviseren van een motorblok zijn erg moeilijk te bepalen. De reden daarbij is of het om een kleine of grotere motorrevisie gaat, en welke onderdelen dus vervangen dienen te worden. De kosten zijn dan ook erg uitlopend en zal gemiddeld tussen de 1800,- en 7500,- euro liggen.
Revisie is voordeliger dan het plaatsen van een compleet nieuw onderdeel. Een probleem als een defecte motor kan namelijk flink in de papieren lopen. Omdat een gereviseerd onderdeel zo goed als nieuw is, gaat het langer mee dan een gewoon tweedehands onderdeel. Ook is revisie duurzaam.
Na revisie is het gebruik van zogenaamde "Break in" olie aan te bevelen. Eerder genoemde olie speciaal voor klassiekers kan ook maar dan moet er wel een additief toegevoegd worden. Dit additief bevat heel veel zink wat het inlopen ten goede komt.
Nissan X-Trail is de minst betrouwbare auto
De minst betrouwbare auto is de Nissan X-Trail met een score van 59,7 procent.