Leerlingen vinden opdrachten die worden beoordeeld met een cijfer belangrijk en kunnen daar, evenals de leerkrachten, prioriteit aan geven. Het werkt daardoor ook als een filter voor alle informatie die leerlingen te verwerken krijgen. Ze kunnen zich zo goed focussen op dat wat met een cijfer beoordeeld zal worden.
We geven cijfers om studenten te motiveren voor leren, maar kunnen we hen in plaats daarvan niet helpen er een echte reden voor te vinden? Leren kan vaak niet gereduceerd worden tot een cijfer. Leren kan niet gemeten worden, maar kan wel worden geobserveerd en beschreven.
Cijfers zijn niet alleen maar slecht. Met een cijfer maak je de balans op van het leren; kennis is op deze manier meetbaar. Niet alleen voor leerlingen, maar ook voor jou als docent. Je kunt er namelijk uit opmaken of je lessen en instructies duidelijk zijn.
Voldoende wil zeggen: 5,5 of hoger.
In totaal kan een kandidaat voor het Wft-examen Basis dus 62 punten behalen. dan exact 68% (bijvoorbeeld 67,99%) van de punten, dan is het cijfer lager dan 5,5 en wordt het afgerond naar een 5 (gezakt).
Op veel basisscholen is echter een rapportage in letters of woorden gebruikelijk, zoals o (onvoldoende), m (matig), v (voldoende), rv (ruim voldoende) en g (goed).
Daarbij geldt de regel: 5,5 en alles wat daarboven ligt is voldoende; alles onder 5,5 is onvoldoende.
Toetsen is een doeltreffend leermiddel. Meerdere studies tonen namelijk aan dat het maken van toetsen tijdens de les - in plaats van aan het einde van een reeks lessen - ertoe leidt dat leerlingen de stof beter en voor een langere tijd onthouden.
Er zijn verschillende redenen waarom toetsen worden ontworpen: om te meten of leerlingen geleerd hebben wat ze moesten leren, of de instructie goed was en of leerlingen meer instructie nodig hebben. Toetsen levert dus inzicht op. Tegelijkertijd heeft het een keerzijde: er kan teveel worden getoetst, of te eenzijdig.
IS HET VOOR EEN CIJFER? Motivatie in het onderwijs: van containerbegrip naar hanteerbaar concept Is het voor een cijfer? geeft het antwoord op de vraag die alle onderwijskundigen tot nu toe niet konden beantwoorden: wat motiveert een kind op school? Aan de hand van de laatste wet…
Binnen bedrijfswetenschappen zijn het vooral hoge cijfers waarmee je jezelf in de kijker speelt, blijkt uit onderzoek van promovendus Monique Bijker (Open Universiteit). Niet alleen scoor je eerder een baan, hoe hoger de cijfers op de eindlijst, hoe hoger het maandsalaris anderhalf jaar na het afstuderen.
B= De 25% leerlingen die net boven tot ruim boven het landelijk gemiddelde scoren. C= De 25% leerlingen die net onder tot ruim onder het landelijk gemiddelde scoren. D= De 15% leerlingen die ruim onder het landelijk gemiddelde scoren.
Als je het gemiddelde van een aantal getallen wilt uitrekenen, tel je alle getallen bij elkaar op en je deelt het totaal door het aantal getallen.
70% normering voldoende 6.
Al je punten op je rapport staan op een totaal aantal. Bijvoorbeeld: 16 op 20. Je kan dus maximaal 20 punten halen. Om nu te weten hoeveel procent je hebt, moet je al je punten optellen en dan delen door de som van de maximale punten.
High School leeftijd 14 -18 jaar (grades 9 -12).
Amerikaanse scholieren zitten hier meestal tussen hun 12e en 18e op school. In Nederland ga je na de middelbare school naar een universiteit, hogeschool of je gaat een MBO opleiding volgen.
9th Grade: Freshman (14-15 jaar) 10th Grade: Sophomore (15-16 jaar) 11th Grade: Junior (16-17 jaar) 12th Grade: Senior (17-18 jaar)