De belangrijkste reden waarom bedrijfswagens in prijs stijgen, is dat de vraag sterk is gestegen, wat altijd de prijzen zal opdrijven. Dit volgt op een aanzienlijke daling van de vraag tijdens de COVID-19-pandemie en de daaropvolgende lockdowns, waardoor veel mensen niet konden werken en met verlof gingen.
Dus bij elkaar kosten de auto's je 30 cent per kilometer. 9 cent meer dan het busje. Dat kan bij grote reisafstanden behoorlijk aantikken.
In grote lijnen mag je van een bedrijfswagen in alle redelijkheid een minimale levensduur verwachten van pakweg 500.000 km. Feitelijk is óók een bestelbus min of meer een werkpaard die een dergelijke levensduur wel moet kunnen halen.
Renault Kangoo Z.E. De goedkoopste elektrische bestelauto op de markt wordt gevormd door de Renault Kangoo Z.E. De goedkoopste uitvoering exclusief btw kost €28.590,00.
De Ford Transit staat al jaren bovenaan het verlanglijstje van iedere ondernemer die op zoek is naar een betrouwbare bestelbus. Hij is er in drie formaten: de compacte Ford Transit Connect, de Ford Transit Custom en de grote Transit (zonder verdere toevoeging).
De meest zuinige bestelwagen is de Ford transit courier FWD 95 pk diesel. Met een laadvolume van 2.3 m3 past hier ongeveer 580 kilo aan laadgewicht in.
Zowel de VW Transporter als de Mercedes-Benz Vito zijn uitstekende bedrijfswagen met veel laadruimte. Toch heeft VW Transporter meer laadruimte en laadvolume ten opzichte van de Vito. Dit maakt de Transporter geschikt voor de ondernemer die op zoek is naar een ruime(re) bedrijfswagen.
De fiscale aftrekbaarheid wordt trouwens begrensd afhankelijk van de uitstoot van je firmawagen: met een ondergrens van 50% en een bovengrens van 100%. Uitzondering: wagens die meer dan 200 g CO2/km uitstoten, zijn maar voor 40% aftrekbaar. Zuiver elektrische wagens zijn voor 100% aftrekbaar.
Bestelbus met de langste laadruimte leasen? Dan zit je goed met de Volkswagen Crafter. De betrouwbare bak heeft een laadruimte van 4.700 mm. Gigantisch dus!
Informeer altijd naar de historie van de bestelbus en doe een kentekencheck om te kijken of er ooit schade mee is gereden. Vraag daarnaast welke werkzaamheden er mee zijn verricht en of er onderdelen vervangen zijn. Hoe toekomstbestendig is de bus? Veel bestelauto's rijden op diesel.
Wat is een hoge kilometerstand voor een tweedehands auto? Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.
Globaal kun je zeggen dat een benzinemotor 300.000 kilometer meegaat en een dieselmotor 400.000. Het is ook afhankelijk van het merk. Ga je op zoek naar auto's met een kilometerstand van boven de 300.000, dan kom je merken tegen als Mercedes, BMW, Volkswagen en Volvo.
Ben jij een particulier? Dan kun je natuurlijk gewoon een bestelwagen kopen, maar je komt helaas niet in aanmerking voor de financiële voordelen van een grijs kenteken die gelden voor ondernemers en ZZP'ers. Het gaat hierbij om de vrijstelling van BPM en een verlaagde wegenbelasting.
De kosten van een bestelbus zoals de Peugeot Expert bedragen gemiddeld 732 euro per maand. In het meest gunstige scenario heb je 7 schadevrije jaren en nooit een onvoorziene reparatie, dan bedragen de kosten 627 euro per maand. Op basis van 30.000km per jaar.
Is een auto op benzine kopen nog wel verstandig? De kans dat je de auto die je nu koopt – ongeacht of dit een occasion of een nieuwe auto is – nog rijdt in 2050, is zo goed als nihil. Bovendien is er voorlopig nog een ruim aanbod aan benzineauto's in alle soorten en maten.
Voor voertuigen die vanaf 01.01.2023 worden ingeschreven wordt volgend onderscheid gemaakt: Pick-ups die werden ingeschreven voor 01.01.2023 voldeden steeds aan de fiscale definitie van een lichte vrachtwagen en zijn geen BIV verschuldigd.
Vanaf 1 januari 2023 is dit dus niet meer mogelijk. Alleen wie een ondernemingsnummer kan voorleggen zal nog van het fiscaal gunstregime kunnen genieten. Ook particulieren die al met een voertuig voor lichte vracht rijden kunnen van de regeling blijven genieten tot de motor het definitief begeeft.
Concreet verandert er niets voor wagens die besteld zijn tot 30 juni 2023. Maar vanaf 1 juli 2023 zullen nieuwe bedrijfswagens die niet klimaatneutraal zijn (of het nu gaat om diesel, benzine of plug-in hybrides) onder een steeds minder gunstig belastingregime vallen.
Voor een bestelauto op benzine van bijvoorbeeld 1200 kg – type Volkswagen Caddy bijvoorbeeld – moet je als particulier €364 per jaar afdragen aan de fiscus. Rijd je op diesel? Dan is dat zelfs €1.000. Als ondernemer betaal je €304 per jaar wegenbelasting, ongeacht de brandstof.
Mercedes-Benz Sprinter
Dan is de Mercedes-Benz Sprinter een wel heel betrouwbare bedrijfswagen. Mercedes-Benz is sowieso een van de betrouwbaarste automerken en dat zie je ook in deze bedrijfsauto-test. De Sprinter is erg populair onder ondernemers.
Volkswagen Caddy
De Volkswagen Caddy is misschien wel de populairste kleine bestelauto van Nederland.
De uiterst efficiënte elektromotor levert maximaal 150 kW (204 pk). Hierdoor levert de Mercedes evito Tourer een actieradius van ruim 360 km. Dit maakt elektrisch aangedreven auto zowel geschikt voor stadsverkeer als verkeer buiten de steden.
De Vito is in vele varianten verkrijgbaar. Aan de basis staat de Vito 109 met een 1.6 liter diesel die Mercedes-Benz bij Renault inkoopt. Dat doen ze inclusief de versnellingsbak en voorwielophanging. Deze Vito heeft dan ook voorwielaandrijving.
De V-Klasse is de luxere uitvoering van de Vito zoals de Multivan het luxe paardje is van de Transporter. Hoewel de verschillen zich vooral bij de afwerking van het interieur manifesteren, is ook het geval dat de V-Klasse enkel met dieselmotoren komt, terwijl de Vito Tourer ook elektrisch beschikbaar is.