Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
De warme lucht van de vliegtuigmotoren bevat heel wat waterdamp. In de koude bovenlucht (typisch min 40 graden Celsius) zal de waterdamp condenseren. De ijskristallen vormen lange strepen aan de hemel: vliegtuigstrepen of contrails. Contrails is een samentrekking van de Engelse woorden condensation en trails.
De vliegtuigsporen bestaan uit ijskristallen
In droge warme lucht laat een vliegtuig geen sporen achter, in vochtige koude lucht wel. Het spoor ontstaat als hete, vochtige waterdamp uit de uitlaten van het vliegtuig zich mengt met de buitenlucht.
De strepen worden in de luchtvaartwereld contrails of contra's genoemd; een samentrekking van condensatie en trail (spoor in het Engels). Ze ontstaan doordat vliegtuigen op grote hoogte uitlaatgassen met veel waterdamp de koude lucht in blazen.
Koude lucht kan minder waterdamp bevatten. Is er te veel van, dan treedt condensatie op. De uitlaatgassen koelen na het verlaten van de motor snel af, met de vliegtuigstrepen als gevolg. Op tussen de 9 en 11 kilometer hoogte is het de ene keer vochtig en de andere keer droog.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Chemtrails bevatten nanodeeltjes van metalen en andere stoffen, die zo klein zijn dat ons afweersysteem ze niet herkent en dus niet tegenhoudt. Ze dringen binnen in vitale organen, zoals onze hersenen, waar ze ontstekingen veroorzaken die ons op den duur ziek maken.
Veel delen van Europa en Noord-Amerika hebben MLAT dekking boven 5.000 – 10.000 voet (ongeveer 1500-3000 meter). Voor sommige locaties is er MLAT dekking beneden de 1500 voet (450 meter), zoals Amsterdam.
Soms wordt er een streep gevormd die na enkele seconden alweer begint op te lossen. Sommige contrails blijven uren zichtbaar. Het is bekend dat de meeste condensstrepen in Nederland en België wel meer dan een dag blijven hangen in de lucht. Een kwart van deze strepen blijven zelfs meer dan 2 dagen zichtbaar.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Natuurlijk is hierbij het type vliegtuig en het gewicht van belang. De Airbus A380 kan een snelheid halen van meer dan 1.000 kilometer per uur! Maar de Boeing 787 Dreamliner (907 km/u) en Boeing 777 (905 km/u) zijn ook niet langzaam te noemen.
Vietnamese piloten en personeel van de Vietnamese luchtmacht kwamen voor het kruis in aanmerking wanneer zij luchtgevechten hadden uitgevochten, zich verdienstelijk hadden gemaakt tijdens luchtgevechten of zich daarbij heldhaftig hadden betoond.
Contrails zijn normale, dunne lijnen van gecondenseerde waterdamp, die een lijnvliegtuig op een hoogte van ongeveer 10.000 meter achter zich laat. Door de vriestemperatuur (-40°C) en de vochtigheid (+70%) in deze luchtlaag bevriest de waterdamp in de uitlaatgassen.
Chemtrail is een samentrekking van de Engelse woorden chemical (chemisch) en trail (spoor) en daarmee een variant op het condensspoor van vliegtuigen (Engels: contrail, verkorting van condensation trail).
Kerosine. Op het moment dat er een vliegtuig voorbij komt vliegen, komen er allerlei uitlaatgassen uit de achterkant van het vliegtuig. Vliegtuigen vliegen op kerosine; dit is een mengsel van verschillende koolwaterstoffen. Bij de verbranding van kerosine komt waterdamp vrij.
Flightaware.com – Een specifieke vlucht volgen
Om een specifieke vlucht te volgen is Flightaware.com een prima bestemming. Je kunt eenvoudig het vluchtnummer, route of maatschappij intikken voor het vinden van een vlucht. Hierna verschijnt er een kaart met de route en waar het toestel zich op dat moment begeeft.
Met het aanbod van Flightradar24 kun ook jij herkennen, waar de Airbus of de Boeing naartoe vliegt. Als je al altijd wilde weten, hoe het vliegverkeer er boven je hoofd, bij de dichtstbijzijnde stad of boven New York uitziet, is de service bij wijze van spreken voor jou gemaakt.
Het menselijke gezichtsveld met twee ogen is ongeveer 140 graden horizontaal en 80 graden verticaal. Dit geeft een verhouding van ongeveer 1.75:1 (140 gedeeld door 80).
Op dit moment is alleen een onbemand prototype gebouwd. Een vliegtuig zonder vleugels kan alleen in de lucht blijven door zich af te zetten tegen de lucht.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
De warme lucht stuwt het vliegtuig voorbij de Armstrong-limiet op 19,2 kilometer. De atmosfeer is nu zo dun dat buiten de drukkamer van het vliegtuig je bloed zou koken. Vijf uur na take-off zweeft de Perlan II 23 kilometer boven de aarde, bijna 4 kilometer hoger dan welk ongemotoriseerd vliegtuig ook.
Veel mensen geloven dat het zien van een vlinder een teken is van een overleden geliefde die een boodschap naar jou stuurt. Deze interpretatie is meer spiritueel dan filosofisch, want in bepaalde culturen worden vlinders als voortekenen gezien. Ze vertegenwoordigen een gevoel van onschuld, liefde en zachtmoedigheid.
Een kruis boven de voordeur betekent al eeuwenlang zoveel als: je bent welkom. En voor christenen behalve dit welkom ook dat Christus de bewoners en de bezoekers van het huis beschermt. Er was een tijd dat vrijwel elk huis zijn kruisje had.
Een teken krijg je meestal visueel, maar het kan ook een geur, geluid of aanraking zijn. Of een ingeving, intuïtief gevoel of een droom. Denise Linn schrijft: 'Wanneer je bewust of onbewust een vraag of een probleem aan het universum voorlegt, hebben mensen die je pad kruisen vaak een teken of een boodschap voor je.