De meestvoorkomende redenen om een brief terug te sturen zijn: De brief is niet gefrankeerd.De brief is te weinig gefrankeerd.Op de brief staat een fout adres.
We raden je aan contact op te nemen met de afzender. Bijvoorbeeld de klantenservice van de webshop waar je het pakket hebt besteld, die kan zorgen dat je pakket opnieuw wordt verstuurd.
Zodra je een bestelling terugstuurt naar de afzender, dan hoort de webwinkel de eventueel betaalde bezorgkosten aan je terug te betalen. Let wel op: deze regel geldt alleen als je de bestelling in zijn geheel terugstuurt naar de afzender.
Heeft u een brief of pakket niet ontvangen? Neem contact op met het bedrijf of de persoon waarvan u post verwacht.De verzender kan een klacht indienen bij het postbedrijf. Ook als u schade heeft en daar een schadevergoeding voor wilt vragen, neemt u contact op met de verzender.
Zet met pen een kruis door de adresgegevens.Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'.Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt. PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.
Zet met pen een kruis door de adresgegevens. Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'. Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt.
Als u post ontvangt voor de vorige bewoner en u weet het adres niet, stuur het poststuk dan gewoon terug naar de poststroom (door het in een verzamelbox of andere postbak te doen) met de aantekening "Niet op dit adres" op de envelop. Voor andere verkeerd bezorgde poststukken (zoals brieven):
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
Om een zoekopdracht naar uw vermiste poststuk aan te vragen, gaat u naar MissingMail.USPS.com en meldt u zich aan of registreert u zich.Vul uw zoekopdracht in door alle vereiste informatie te verstrekken en selecteer verzenden . U ontvangt een bevestiging dat uw zoekopdracht is verzonden.
Controleer de status van je post
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Er zijn een paar redenen waarom een bestelling kan worden teruggestuurd naar de afzender, maar meestal is het vanwege een onbestelbaar adres . Andere gevallen zijn dat het pakket niet is opgehaald bij de douane of is geweigerd/geretourneerd door uw eindklant. U ontvangt een bericht zodra de bestelling bij ons is aangekomen.
Er zijn verschillende redenen waarom een pakket automatisch wordt teruggestuurd naar ons magazijn. Dit kan gebeuren vanwege een gemiste bezorgpoging, het niet op tijd ophalen bij een PostNL-punt, of door een verkeerd/niet herkend adres.
Schending van het briefgeheim
Het is strikt verboden om poststukken die niet aan u zijn geadresseerd te openen, vernielen of weg te gooien. Het maakt hierbij geen verschil of de post afkomstig is van een buur, familielid of een andere persoon.
Onvolledig, onleesbaar of onjuist adres . Geadresseerde niet op adres (onbekend, verhuisd of overleden). Post niet opgehaald. Post geweigerd door de geadresseerde op het moment van bezorging.
Wat u kunt doen: Wanneer de afzender het geretourneerde pakket ontvangt, bevestigt u dat het afleveradres correct is en dat het volledig en leesbaar op het pakket of label is geschreven . De afzender moet het artikel opnieuw verzenden met nieuwe postzegels.
Als een product u niet bevalt en u stuurt het terug, dan is dat op uw kosten en voor uw risico. Als afzender bent u in principe altijd verantwoordelijk.
Normaal bezorgen we je post zonder track & trace de volgende werkdag, van dinsdag tot en met zaterdag. Soms duurt het iets langer. Bijvoorbeeld als het heel druk is of door een storing.
Als u binnen een periode van twee (2) dagen geen post hebt ontvangen of als u gedurende twee (2) of meer weken achtereen geen post ontvangt (d.w.z. op een specifieke dag van de week), neem dan contact met ons op . Klanten worden, als voorwaarde voor levering, geacht ervoor te zorgen dat er voldoende toegang is tot postbakken.
Mijn post staat op “bezorgd”, maar ik heb niets ontvangen
Meestal krijg je je post of pakje dan later op die dag of de volgende dag. Heb je je post na 5 bezorgdagen nog steeds niet ontvangen? Neem dan contact op met de afzender. Samen met de afzender vinden we een oplossing.
Wat zegt de wet over brievenbezorging? De Postwet is duidelijk: binnen 24 uur moet een brief bezorgd worden. Er is een wettelijk percentage van 95 procent van alle post die op tijd moet komen. In 2019 krijgt PostNL een boete van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor te laat bezorgde post.
De maximale schadevergoeding bij vermissing van een aangetekende brief is €50.
Voor chatten en bellen: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 19.00 uur. Zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur.
Bezoek de USPS-website : Ga naar het formulier voor adreswijziging op de officiële USPS-website. Vul het formulier in: Geef nauwkeurige details over uw oude en nieuwe adres, inclusief appartement- of unitnummers. Kies opties voor het doorsturen van post: Selecteer tijdelijke of permanente doorsturing op basis van uw behoeften.
Niemand mag zonder jouw toestemming je post openmaken. Ook bij het open maken van post geldt het recht op privacy.
Met Mijn Post in de PostNL-app weet je 's ochtends vroeg al welke post er die dag in jouw brievenbus ligt.