De lucht in een autoband ondersteunt het rubber en zorgt ervoor dat de band een goed draagvermogen heeft. Als de bandenspanning te laag is, gaat de band vervormen. Gevolg: de rolweerstand en het brandstofverbruik van de auto nemen toe. Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt.
Verhoogde veiligheid
Andere voordelen van het gebruik van stikstof in banden zijn een beter en constanter rijcomfort en een beter weggedrag. Daarmee zorgt het gebruik van stikstof ook voor verhoogde veiligheid op de weg. Zo is de kans op oververhitting van een band die op de juiste spanning is veel kleiner.
Een moderne autoband bestaat uit tien tot vijftien componenten, waaronder natuurlijke en synthetisch rubber, chemische toevoegingen en zwarte koolstof, voor de kleur. Grote mengmachines mixen deze ingrediënten onder druk en op hoge temperatuur. Er zijn verschillende recepten voor verschillende onderdelen van de band.
Autobanden bestaan uit heel veel verschillende onderdelen die elk vaak wel drie verschillende soorten rubber bevatten. Er gaan ook vulstoffen, zoals roet, en hulpstoffen, zoals krijt, bij. Een band is opgebouwd uit verschillende lagen rubber, maar ook lagen met staaldraad en nylon.
Een te lage bandenspanning is gevaarlijk. Het zorgt voor een langere remweg en de wegligging is slechter. Bovendien verbruikt u meer brandstof.
Banden zijn je enige contact met de weg en daarom is het cruciaal dat je met de juiste bandenspanning rondrijdt. Een band verliest per maand ongeveer 0,2 bar aan druk, simpelweg omdat een rubber autoband niet luchtdicht is.
De bandenspanning van een gemiddelde personenauto varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band ten opzichte van de buitenlucht, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2% tot 5% per maand.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
Roet, gebruikt om de rubbermassa te versterken, heeft een zodanig kleine deeltjesgrootte dat het het rubber zwart kleurt. In de toekomst kunnen we mogelijk roet vervangen als een versterkende verbinding en dan kunnen we in principe banden van elke kleur maken.
Het luchtvolume wordt berekend als: volume van de band x de druk= luchtvolume in liters. Voorbeeld 1: een implement band van 500/50 – 17 heeft een volume van 260 liter. De bandenspanning voor deze band is 2.75 bar. Het totale luchtvolume is 260 liter x 2.75 bar = 715 liter lucht.
De Nederlandse wet schrijft voor dat de profieldiepte van banden over het gehele loopvlak minimaal 1.6 mm moet zijn. Voor uw eigen veiligheid wordt het echter ten zeerste aangeraden om uw zomerbanden al te vervangen bij een profieldiepte van minder dan 2 mm.
Een band wordt vaak gerepareerd door aan de buitenkant een plug of prop te plaatsen in het lek. Bij Euromaster gaan we anders te werk: in plaats van je autoband te repareren met een prop, halen wij de band van de velg en repareren de band van binnenuit. Als je band gerepareerd is, monteren we deze weer op de velg.
Banden zonder profiel
Zulke banden worden ook wel slicks genoemd en worden door verschillende bandenfabrikanten aangeboden (zoals Pirelli en Michelin).
Houdt het mondstuk recht en houdt deze net zo lang aangedrukt tot de band op de juiste spanning is. Je hoort dan een piepje vanaf de pomp. Doe dit voor alle 4 de banden en vergeet niet de spanning aan te passen voor de voor- en achterwielen. Vergeet ook niet om na afloop de ventieldopjes weer op de banden te draaien!
Koude of warme banden
Tijdens het rijden neemt de temperatuur van de band al binnen enkele kilometers toe tot wel 75 graden Celsius. Dat komt door de wrijving met het wegdek en de constante vervorming van de band. Door deze temperatuurstijging neemt de druk in de band toe met enkele tienden bar (0,3 tot wel 0,6 bar).
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
EPDM is bestand tegen glycol, hydraulische vloeistoffen en ozon- en uv-straling. Daarentegen is dit rubber niet bestand tegen aardolie, benzine, diesel, kerosine en propaan (gas).
Onderzoek EU
' De Europese Unie zou bezig zijn met een onderzoek om te bepalen hoeveel van de giftige stoffen in een kilogram rubber mogen zitten. Die grens ligt nu op 1 milligram per kilogram voor volwassenen en een halve milligram per kilogram voor kinderen.
Sommige mensen zijn allergisch voor natuurrubber (latex). De eiwitten in natuurrubber van de Heveaboom kunnen een (huid)allergie veroorzaken. Handschoenen die gebruikt worden in de chirurgie zijn daarom bijvoorbeeld gemaakt van synthetisch rubber.
Een te weinig opgepompte autoband (onderdruk) zal sneller verslijten. Hetzelfde geldt voor een autoband die te veel opgepompt is (overdruk). In dat geval is enkel het middelste gedeelte van de band in contact met de weg. De band is dan minder wegvast en het remmen zal minder efficiënt zijn.
Een te lage of te hoge bandenspanning verhoogt de kans op klapbanden. Door een te lage bandenspanning is je auto minder goed in staat onregelmatigheden in het wegdek op te vangen. Door een te lage of te hoge bandenspanning verslechtert je wegligging. Bij de juiste bandenspanning is het stuurgedrag optimaal.
Beter is om je banden op te pompen bij een van de gratis bandenpompen op gemeentelijke parkeerterreinen, bij winkelcentra of Park&Ride locaties. Je kunt je banden ook gewoon thuis oppompen. Hier heb je wel de juiste apparatuur voor nodig. Autobanden oppompen kan met een voetpomp of een bandencompressor.
- druk lang (ongeveer 3 seconden) op een van de knoppen 2 of 3 om het resetten te starten. Wanneer het controlelampje 'SET' ongeveer vijf seconden knippert, betekent dit dat het verzoek om de referentiewaarde voor de bandenspanning opnieuw in te stellen, is verwerkt. Het resetten is afgerond na enkele minuten rijden.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Wel merkwaardig dat er in alle gevallen nooit echt een lekkage is gevonden. Maar het oppompen kan in veel gevallen ook met een moderne fietspomp die vaak ook over een autobandventiel aansluiting beschikt. Er zijn immers ook fietsbanden met een dergelijk ventiel.