Waarom zou je aluminium anodiseren? De belangrijkste reden voor het anodiseren is het beschermen van het aluminium. Dankzij het proces wordt de corrosieweerstand verhoogd en blijft het materiaal langer mooi. Door het anodiseren ontstaat een harde, slijtvaste laag, die het onderliggende aluminium goed beschermt.
Bij geanodiseerd aluminium, zie je de metaalstructuur nog, het oppervlakte heeft na het anodiseren ook nog steeds een metaaltint. De oppervlaktebehandeling anodiseren wordt toegepast om de corrosiebestendigheid te verbeteren. Aan de oxidelaag wil absoluut geen verf hechten.
Galvanische corrosie
Doordat het materiaal relatief onedel is ontstaat er snel een oxide. Dit geeft aluminium ook zijn corrosie bestendigheid. Maar op het moment dat het in een vochtige omgeving met een “edeler” metaal een verbinding wordt gemaakt ontstaat er een opofferingsproces en kan het aluminium wegcorroderen.
Aluminium is zeer geschikt om te lassen. De sterke oxidelaag, de grote warmtecapaciteit en het goede geleidingsvermogen zorgen er echter voor dat het lassen ervan verschilt van dat van andere metalen.
Anodiseren kan toegepast worden op verschillende metalen, onder andere aluminium, titaan, tantaal, magnesium en zink. Met name aluminium en ook aluminiumlegeringen worden veel geanodiseerd en bij de oppervlaktebehandelingen van aluminium nemen de anodiseerprocessen dan ook een belangrijke plaats in.
Anodiseren is de benaming voor een behandelmethode van aluminium waarbij een elektrochemisch proces gebruikt wordt om een oxidelaag te vormen op het materiaal. Hierdoor vormt de oxidehuid een beschermende laag op het aluminium. Bijzonder is dat bij het anodiseren geen extra laag aangebracht wordt op het aluminium.
De standaard kleuren van Aldor zijn zwart, goud, rood, blauw, oranje, groen en geel. Daarnaast kan in de precisielijn elke gewenste kleur (behalve wit) op klant specificatie gemaakt worden.
Beginnend boven een temperatuur van ongeveer 230°C ontstaat er in water of stoom geen beschermende laag meer en de reactie loopt snel voort totdat uiteindelijk al het aluminium dat aan deze milieus wordt blootgesteld is omgezet in oxide.
Aluminium onderdelen kunnen worden verbonden met schroeven die zelf ook zijn gemaakt van aluminium, met schroeven die zijn gemaakt van bekleed staal of van roestvast staal. Schroeven die zijn gemaakt van koperlegeringen moeten worden vermeden vanwege het risico van galvanische corrosie van het aluminium.
RVS is veel sterker dan aluminium en vervormd nauwelijks onder extreem gewicht of hitte. Dit materiaal is daarom vaak de basis voor keukenapparatuur, woningbouw en scheepsbouw. Het gewicht is daar minder van belang.
Als je een groot oppervlak van aluminium schoonmaakt, doorweek dan een doek met azijn en veeg ermee over de oxidatie. Schrob de plekken met een zachte borstel, en veeg de azijn en de losgekomen oxidatie dan weg met een vochtige doek.
Aluminium is duurzaam door de lange levensduur
In eindgebruik is aluminium vooral duurzaam. Zo gaat aluminium tientallen jaren mee en ligt de ondergrens van de levensduur van aluminium in de bouwsector bij 60 jaar. De benodigde energie in combinatie met de lange levensduur maakt aluminium juist duurzaam.
Anodiseren is een oppervlaktebehandeling om metalen zoals aluminium te voorzien van een oxidelaag. Anodiseren gebeurt door middel van een elektrolytische behandeling. De oxidelaag is hard, poreus en slijtvast. Daarna kan door afsluiten van de poriën (sealen) de corrosiebestendigheid worden verbeterd.
Hechtprimer voor aluminium
Gebruik voor een optimale hechting speciale primer voor aluminium. Hechtprimer is een perfecte basis voor grondverf. Je kunt hechtprimer vinden in een pot of in een spuitbus. Voor bijvoorbeeld aluminium kozijnen is een pot het meest geschikt.
Aluminium heeft 3 tot 4 lagen nodig. Dit zijn ze: 1 laag hechtprimer. 1 laag grondverf.
Aluminium mag dan wel niet roesten, maar het is zeker NIET bestand tegen zeewater. Wel zijn er mogelijkheden om aluminium te laten anodiseren waarbij het bestand tegen zeewater gemaakt wordt. Bij dit proces zijn meerdere kleuren (maar natuurlijk ook 'blank') mogelijk.
Wanneer het aluminium dof is geworden en wanneer je dit wilt poetsen en beschermen heb je daar een aluminium poetsmiddel voor nodig. Deze aluminium poets heb je in diverse soorten. Zo heb je een aluminium poets in zowel een dikkere pasta als in een vloeibare pasta, met of zonder ingebouwde bescherming.
Het oppoetsen en reinigen van aluminium
Het schoonmaken van aluminium gaat het beste met een natuurlijk zuur. Gelukkig bevatten veel huishoudelijke producten de juiste zuren: schoonmaakazijn, citroenen, tomatensaus en zelfs rabarber!
Terwijl zuiveringszout veilig is voor metalen oppervlakken, kan aluminium er juist door gaan roesten of verkleuren. Bij deze potten en pannen kun je beter even met water en zeep aan de slag.
Het beste is om dit eerst te schuren. Schuur de oxidatie of beschadigingen uit het aluminium, afhankelijk van de diepte van de beschadiging is het aan te bevelen om te beginnen met een korrel 120. Daarna kunt u opbouwen tot korrel 180-240-320-400, hierna zou u al kunnen beginnen met polijsten.
Week het geroeste metaal in azijn.
Huishoudazijn is niet giftig en het werkt heel goed tegen roest. Leg het stuk metaal een nachtje in de huishoudazijn en schraap 's ochtends de roest van het metaal. Appelciderazijn werkt beter dan witte azijn. Het werkt allebei, maar azijn van appelcider is effectiever.
Anodiseren is een chemisch proces. Dit proces zet het staal of metaal om in een decoratieve, duurzame, slijtvaste en corrosiebestendige oxidelaag. Met anodiseren ontstaat er een laag vanuit het staal en is deze volledig geïntegreerd met het onderliggende staal.
Al sinds 1989 is Anodiseer Technieken Moors Heerhugowaard uw partner in het maatvast anodiseren en passiveren (chromateren) van aluminium en rvs. Enkele stuks of grote series, al uw onderdelen worden door ons met dezelfde passie voor het product behandeld.
Alulox is een jong bedrijf gespecialiseerd in het anodiseren van verschillende oppervlakten. Anodiseren is de naam van het proces om metalen als aluminium en titanium te voorzien van een oxidelaag.