▷ Een leven lang lerenPiloten zijn nooit uitgeleerd en worden hun gehele loopbaan jaarlijks getest. Piloten trainen continu in simulators op specifieke vliegomstandigheden en technisch falen van apparatuur in het vliegtuig of op de grond.
Dit, uiteraard in combinatie met het meestal sterk verstoorde bioritme (onze levensklok), de stress en de slechte cabinelucht (druk, bacillen en (olie)dampen), zorgt zeer zeker voor een kortere levensverwachting dan de gemiddelde mens!
Nee…. tenminste in het huidige Amerikaanse systeem. In mijn opleidingsklas van nieuwe regionale jetpiloten had slechts ongeveer 1/3 militaire ervaring. De luchtvaartmaatschappijen geven de voorkeur aan militaire piloten als ze die kunnen krijgen….
Is dat te oud om aan de opleiding te beginnen? Dit hoeft in principe niet zo te zijn. Deze maximum adviesleeftijd is vastgesteld omdat persoonlijke ontwikkeling op latere leeftijd minder makkelijk gaat en binnen de vliegopleiding dit een heel belangrijk aspect is.
Een persoon met aanhoudende ADHD zal (per definitie) de opleiding tot piloot niet kunnen voltooien. Medicatie die voor deze aandoening wordt gebruikt, is normaal gesproken disqualificerend.
Het is mogelijk om piloot te worden als je ADHD hebt . Je zult er echter baat bij hebben om met een ervaren luchtvaartadvocaat te werken. Er zijn verschillende dingen om te overwegen bij het aanvragen van je FAA-medische certificering als je ooit de diagnose ADHD hebt gekregen, zelfs als kind.
Middenniveau (na 5-10 jaar): Een ervaren co-piloot verdient gemiddeld tussen €8.000 en €10.000 bruto per maand. Gezagvoerder (Captain): Een gezagvoerder verdient gemiddeld €11.000 tot €14.000 bruto per maand. Voor captains die op langeafstandsvluchten vliegen, kan dit oplopen tot €16.000 of meer.
Veel mensen spenderen vele jaren aan het sparen van de fondsen die nodig zijn om hun vliegopleiding te betalen en beginnen uiteindelijk met hun vliegopleiding op een leeftijd ergens tussen hun late twintiger jaren en hun veertiger jaren. Als je jezelf de vraag stelt 'Ben ik te oud? ' is het antwoord waarschijnlijk nee als je het echt graag genoeg wilt.
Medisch en fysiek. Lichaamslengte: minimaal 157,5 cm en maximaal 203 cm; Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
KLM Flight Academy
Voor de kosten van inwoning wordt €6.600,- gerekend. KLM biedt een financieringsmogelijkheid waarbij de opleidingskosten worden voorgeschoten en over een periode van 15 jaar worden terugbetaald zodra de student in dienst is getreden. Tot dat moment betaalt de student geen rente.
Er zijn ongeveer 105.000 commerciële luchtvaartpiloten in de Verenigde Staten in 2023, een lichte daling ten opzichte van de 108.000 die tien jaar geleden in dienst waren. De COVID-19-pandemie, die het vliegverkeer in 2020 en 2021 ernstig verstoorde, had een aanzienlijke impact op de beschikbare piloten tot op de dag van vandaag.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers bevestigt dat het slecht gesteld is met het aantal vrouwelijk piloten. In Nederland ligt het percentage op 6 procent. Er zijn net iets meer dan 200 vrouwelijke piloten in Nederland.
De meeste piloten verhuizen
De waarheid is dat als je piloot wilt worden, je op een gegeven moment waarschijnlijk flexibel moet zijn met betrekking tot de locatie van je baan. Wanneer je je carrière begint bij een regionale luchtvaartmaatschappij, krijg je een domicilie toegewezen, of een 'thuisbasis'-luchthaven.
Dure opleiding en hoge werkdruk
Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Volgens Erik Duijkers van EPST (European Pilot Selection & Training) zijn er drie verklaringen voor het opvallende fenomeen. ,,Veel vrouwen diskwalificeren zich al op de middelbare school, omdat ze niet het goede vakkenpakket kiezen. Je moet wiskunde met Engels hebben, en natuurkunde wordt ook bij ons getest.
Minimale lengte voor piloten: 157 centimeter | Maximale lengte voor piloten: 191 centimeter. Vloeiend in Engels (spreken en schrijven). Mensen die Engels niet als moedertaal hebben moeten tenminste level 5.5 halen op elke IELTS of een equivalent ICAO level 4 halen voordat de opleiding begonnen kan worden.
Mythe: Je kunt niet te lang of te kort zijn om te vliegen
In de burgerluchtvaart zijn er echter geen beperkingen op lengte , en hoeft u alleen maar aan te tonen dat u een vliegtuig veilig kunt besturen. Als u uitzonderlijk lang of kort bent, kunt u bepaalde vliegtuigen misschien niet besturen, maar de meeste wel.
Maar we horen ook vaak dat het een zwaar beroep is. Wat maakt het zo zwaar? Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag.
Het antwoord is nee. Terwijl sommige luchtvaartmaatschappijen een leeftijdsvereiste hebben voordat je een commerciële vlucht mag vliegen, is er geen leeftijdsgrens voor het willen worden van piloot . Velen denken dat ze op 40-jarige leeftijd hun kans om piloot te worden hebben gemist. Hun tijd is gewoon voorbij.
Gemiddeld 10% tot 15% van de kandidaten komt door de selectie heen en kan beginnen aan de opleiding. Toptalenten, waarvan wij zeker zijn dat we ze naar onze normen kunnen opleiden en aan wie wij het vertrouwen kunnen geven dat ze zich zullen ontwikkelen tot uitstekende verkeersvliegers, gewaardeerd op de arbeidsmarkt.
De vragen komen vaak van mensen van begin tot eind dertig en soms van mensen van in de veertig. We hebben studenten van alle leeftijden (zelfs een grootmoeder van 48) zien beginnen met trainen en erin slagen een First Officer-positie te bemachtigen.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €4000 tot €5500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Het geschatte gemiddelde salarisbereik voor een Piloot bij The Emirates Group is € 83K–€ 90K per jaar. Dit is het basissalaris en het aanvullende salaris. Het gemiddelde basissalaris voor een Piloot bij The Emirates Group is € 86K per jaar.
Hoeveel verdient een Klm cabin crew in Nederland? Als we kijken naar de Klm cabin crew salarisstatistieken in Nederland op 5 februari 2025, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 44.520; om preciezer te zijn is het salaris € 3.710 per maand, € 928 per week of € 24,41 per uur.