Bijna 13 procent van de 3,46 miljoen oudere auto's had roestproblemen. Volgens de GTÜ-gegevens zijn dit de tien auto's die het vaakst door corrosie worden getroffen: Ford Transit, Lada 4x4 (Niva), Seat Alhambra, Ford Galaxy, Suzuki Jimny en Baleno, Daihatsu Cuore, Opel Vectra, Subaru Legacy en Ford Ka.
Deze drie moderne auto's roesten het meest
Uitschieters waren de Honda Jazz, Citroën C4 Cactus en de Nissan Qashqai. Bij de Jazz en de Cactus zijn veel delen volgens Autobild niet goed afgedicht, waardoor vocht en vuil binnen kunnen dringen. Als een hoopje compost gaat dat in het metaal vreten.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Hoewel veel Mercedes-eigenaars roestproblemen bij hun auto's hebben gemeld, roesten niet alle modellen. Dus, voordat u voor een bepaald Benz model kiest, zorg ervoor dat het geen roestproblemen heeft. De A-Klasse en GLS-Klasse hebben de minste roestproblemen.
Audi, BMW en Renault zijn volgens Auto Bild het best bestand tegen roestvorming. Met sommige modellen van Ford, Peugeot en Citroën is het minder goed gesteld. De 3 grootste kanshebbers op roest zijn volgens het blad de Honda Jazz, Citroën C4 Cactus en Nissan Quashquai.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Twee van de beste en meest gewilde auto's van het moment komen uit Zuid-Korea: de Hyundai Kona en Kia Niro zijn, zeker in het geval van de volledig elektrische versies, niet aan te slepen. Beide compacte semi-terreinwagens blinken uit in hun gebruiksgemak, kostenplaatjes en betrouwbaarheid.
Honda staat bekend als het meest betrouwbare automerk. Dit blijkt niet alleen uit onderzoek, maar ook uit de ervaringen van Honda klanten. De betrouwbaarheid wordt in grote mate bepaald door de kosten die zich op de lange termijn voor gaan doen. Echter is het niet alleen handig om te weten of een auto weinig stuk gaat.
Aluminium en magnesium hebben namelijk last van zogeheten 'galvanische corrosie' wanneer ze in contact komen met andere materialen. ,,Als er vocht bij bepaalde verbindingen komt, kunnen de verbindingen van binnenuit gaan roesten.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Meest betrouwbaar: Honda CR-V (2012-2018) en Toyota RAV4 (2012-2019). De vorige generatie van Honda's grote SUV is een van de betrouwbaarste auto's, ook al zijn de eerste exemplaren bijna negen jaar oud.
De betrouwbaarste auto's
Auto's die goed uit de test komen (en die wie hier ook hebben), zijn de Toyota Corolla, BMW 4-serie, Mazda MX-5, Ford Mustang, Lexus NX, Hyundai Santa Fe, Lexus UX, Kia Sorento en Porsche Cayenne.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Japanse auto's staan al tientallen jaren bekend om hun uitstekende betrouwbaarheid. Ten opzichte van de Amerikaanse en Europese concurrenten zijn de auto's van Japanse makelij een stuk betrouwbaarder. Zo wordt er jaarlijks een Reliability Index opgemaakt, waarbij de gehele top 6 in handen is van Japanse automerken.
Verreweg de goedkoopste auto op de markt momenteel is de Mitsubishi Space Star. Voor een tientje minder dan 14 duizend euro krijg je één van de motoren met het grootste slagvolume uit dit lijstje. In de neus van de Space Star ligt een 1,2-liter driecilinder, die is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak.
Natuurlijk is de staat van onderhoud bij aankoop belangrijk. Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Een van de belangrijkste redenen om geen BMW te kopen zijn de eigendomskosten, samen met olielekken, en alle slecht werkende sensoren die BMW in nieuwere modellen heeft ingebouwd. BMW's zijn duur in aanschaf en duur in onderhoud.
Auto bodem of onderkant tectyleren
Het heeft geen zin om tectyl aan te brengen op geroeste onderdelen. Oké, je ziet de roest even niet, maar die gaat wel door met het metaal aanvreten. Tectyl lost de roest immers niet op. Je moet dus oudere, roestige onderdelen eerst goed ontroesten.
Omdat roest hardnekkig is en zich op verschillende plekken kan begeven, is het van belang dat de roest ook vanuit de binnenkant van uw auto bestreden wordt. Door gaatjes in het chassis te boren en deze met behulp van een spuitpistool te injecteren met Tectyl-vloeistof, wordt de roest ook van binnenuit bestreden.
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.
Nissan X-Trail is de minst betrouwbare auto
De minst betrouwbare auto is de Nissan X-Trail met een score van 59,7 procent.