Sinds 2021 verbiedt de wetgeving in Frankrijk de verspreiding van informatie over de aanwezigheid van de politie op rijhulpapplicaties. Dit is het geval voor Waze, maar ook voor Coyote en andere soortgelijke apparaten die geen informatie kunnen geven over een specifiek punt, maar alleen over een controlezone.
Hetzelfde geldt voor de applicaties Waze en online-navigatiesystemen zoals TomTom Live. In Frankrijk is er geen probleem voor deze systemen zolang ze de wetgeving uit 2012 respecteren, die radarwaarschuwingen vervangt door 'risicozones' en 'gevarenzones'. Ook Duitsland aanvaardt deze systemen sinds kort.
Beschikbaarheid in het buitenland
Waze kan overal ter wereld worden gebruikt waar wegen zijn . De kwaliteit van onze kaarten verschilt echter afhankelijk van de grootte van de gebruikersgemeenschap op de locatie.
Alle flitsmelders zijn verboden
In bepaalde landen geldt er een ware nultollerantie voor flitsmelders en radarverklikkers zoals Coyote of Waze. Het afzetten van deze functie is in deze landen niet voldoende. Deze info moet je effectief verwijderen op je navigatiesysteem.
Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto. Oostenrijk en Italië: gps-apparatuur die gebruikmaakt van een openbare databank is toegestaan. Zwitserland, Turkije, Ierland en Slowakije: hier is het het niet alleen verboden, je mag een radarmelder zelfs niet in je bezit hebben of vervoeren.
Iedereen kent de oude vertrouwde wandel- of fietsroute op papier of navigatieapparatuur met GPX-bestanden. Sinds 2023 is dat niet meer nodig en ontzorgt Het Franse Pad u volledig! Zodra de temperaturen stijgen en het voorjaar voor de deur staat neemt Het Franse Pad haar eigen Het Franse Pad route-app in gebruik.
Maar Waze maakt het verschil als het gaat om navigatie, omdat het routes in realtime berekent en de route automatisch kan herberekenen op basis van het verkeer onderweg. En het doet dat efficiënter dan Google Maps, dankzij de grote achterliggende gemeenschap. Dat levert een extra punt op.
Je mag wel apparaten gebruiken die 'helpen bij het rijden' en die bepaalde gevarenzones aanduiden. De meeste navigatiesystemen, zoals TomTom en Waze, passen zich automatisch aan als je in Frankrijk bent.
Waze gebruik je ook gewoon in het buitenland
Met Waze heb je daar totaal geen last van. De app downloadt namelijk de kaart die je op het moment zelf voor je route nodig hebt. Om je daarbij even een idee te geven: een route van 100 kilometer via de snelweg vraagt ongeveer 15 MB aan mobiele data per uur.
Waze is een navigatie-app die ook flitspalen aangeeft. Dit gratis alternatief is echter met mobiele flitsers minder betrouwbaar dan Flitsmeister. De app is helemaal gratis en geeft ook files aan.
Waze werkt net iets anders dan andere navigatie-apps. Routes plannen werkt op dezelfde manier, maar de verkeersinformatie wordt anders gegenereerd. Gebruikers van de app geven verkeerssituaties door, die jij vervolgens in de app ziet. Waze heeft geen internetverbinding meer nodig als je de route eenmaal gepland hebt.
Wij raden u aan om thuis al voor de reis WAZE (of Google Maps) GPS te gebruiken, omdat dit het beste navigatiehulpmiddel in Frankrijk is.
En de Franse Waze community is in mijn ervaring enorm. Dus het korte antwoord is, het is technisch gezien illegaal in Frankrijk , maar ook, ja, meestal zal het prima werken.
Uiteraard mag een navigatiesysteem gewoon gebruikt worden in Frankrijk, maar het is verboden om deze te gebruiken in combinatie met vermelding van vaste en mobiele locaties van snelheidscontroles.
En de grote winnaar is …
Tot slot is er geen echte winnaar in dit duel, omdat de twee toepassingen praktisch complementair zijn: Coyote om boetes te vermijden en Waze om de beste routes te vinden.
Met de Waze Transport SDK kunnen transportpartners hun app-ervaringen eenvoudig integreren met Waze door naadloze app-switching tussen de partner-app en Waze mogelijk te maken, samen met het doorgeven van Waze ETA en routegegevens terug naar de partner-app. Hoe word ik partner? Het programma is volledig gratis .
Ja, Waze is beschikbaar in heel Europa, inclusief Frankrijk , Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
In de Franse stemmen worden die trajectcontroles dan ook gemeld als een “gevarenzone”. Dus zonder enige aanpassing aan de app kan je wettelijk gebruik maken van Waze in Frankrijk. Waze wordt overigens gigantisch veel gebruikt in Frankrijk, zeker rond Parijs.
Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto. Oostenrijk en Italië: gps-apparatuur die gebruikmaakt van een openbare databank is toegestaan. Zwitserland, Turkije, Ierland en Slowakije: hier is het het niet alleen verboden, je mag een radarmelder zelfs niet in je bezit hebben of vervoeren.
Ga je met de auto naar Frankrijk, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek en een veiligheidsvest bij je te hebben.
In Duitsland is een wet goedgekeurd die het bestaande verbod op radarverklikkers uitbreidt naar de functionaliteiten die op navigatiesystemen en smartphone apps bestaan. Sommige media besluit dan voorbarig dat Waze verboden is in Duitsland en het gebruik ervan strafbaar zou zijn.
- In Frankrijk zijn apps als Flitsmeister en Waze verboden.Ze geven enkel gevarenzones aan en dus niet de exacte locatie van een flitspaal. - In Duitsland zijn de apps ook niet toegestaan. Je mag ze zelfs niet aan hebben in je auto.
~190 miljoen maandelijks actieve gebruikers later
Dat doen we nog steeds. Onze community van kaarteditors, bètatesters, vertalers, partners en gebruikers helpen elke rit beter te maken.
Van de 41 geteste navigatieapps komt de betaalde app van TomTom als Beste uit de Test. De beste prijs-kwaliteitverhouding vind je bij de gratis app Google Maps en de iOS-versie van Waze. Deze apps krijgen daarmee het stempel Beste Koop, al hoef je ze dus niet te kopen.
Wij gebruiken alleen: Flitspaal - controleert alleen op overschrijding van de maximum snelheid. De snelheid waarop gecontroleerd wordt is de snelheid die geldt voor het segment waar je op rijdt. Roodlichtcamera - controleert op rijden door rood en snelheidsoverschrijding.