Controleer of je provider wel tethering ondersteunt. De meeste Nederlandse providers staan dit wel toe, maar het is ook mogelijk dat je (bijvoorbeeld in het buitenland) te maken krijgt met providers die dit geblokkeerd hebben. Je zult in dat geval een andere provider moeten zoeken of je databundel moeten wijzigen.
Als de verbinding regelmatig wegvalt tussen een verbonden apparaat en de hotspot op jouw telefoon, schakel je de hotspot uit en opnieuw in en probeer je opnieuw verbinding te maken. Ook kun je beide apparaten opnieuw inschakelen en controleren of dit het probleem oplost.
Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in en druk op Herstel netwerkinstellingen. Nadat je je keuze bevestigd hebt door op Gereed te drukken wordt je iPhone opnieuw opgestart. Controleer vervolgens of de Persoonlijke hotspot weer in de Instellingen staat.
Op het apparaat waarmee u verbinding wilt maken, gaat u naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Persoonlijke hotspot' of 'Instellingen' > 'Persoonlijke hotspot' en controleert u of de functie is ingeschakeld. Controleer vervolgens het wifiwachtwoord en de naam van de telefoon.
iPhone-gebruikers gaan hiervoor naar 'Instellingen' > 'Persoonlijke hotspot'. Zorg ervoor dat 'Anderen mogen verbinden' is ingeschakeld en vul een wachtwoord in. Open de wifi-instellingen op je pc of Mac en selecteer het mobiele netwerk. Vul het zojuist bedachte wachtwoord in om de connectie tot stand te brengen.
Selecteer Start en selecteer vervolgens Instellingen > Netwerk & internet > Mobiele hotspot. Kies bij Mijn internetverbinding delen van de internetverbinding die u wilt delen. Kies voor Delen via hoe u uw verbinding wilt delen, via Wi-Fi of Bluetooth. Wi-Fi is meestal sneller en de standaardinstelling.
Je iPhone maakt automatisch verbinding met het mobieledatanetwerk van je aanbieder als er geen wifinetwerk beschikbaar is. Als er geen verbinding wordt gemaakt, controleer je het volgende: Controleer of je simkaart is geactiveerd en of deze ontgrendeld is. Zie Mobiele voorzieningen configureren op de iPhone.
1 Druk op Apps > Instellingen > Draadloos en Netwerk > Tethering en draagbare hotspot > Instell. draagbare Wi-Fi hotspot. OF: Druk op Apps > Instellingen > Verbindingen > Tethering en draagbare hotspots/Tethering en Mobiele hotspots > Mobiele hotspots. 2 Schakel hier Draagbare/Mobiele Wi-Fi hotspot in.
Een mogelijke oorzaak is een probleem met de router zelf, waarbij het wifi-signaal van uw glasvezel– of DSL internet wel wordt uitgezonden, maar er geen goede internetverbinding tot stand kan komen. Daarnaast kunnen DNS-problemen een rol spelen, waarbij de vertaling van webadressen naar IP-adressen verstoord is.
Herstel netwerkinstellingen: Alle netwerkinstellingen worden verwijderd. Bovendien wordt de apparaatnaam die is toegewezen onder 'Algemeen' > 'Info' in Instellingen opnieuw ingesteld op "iPhone" en worden handmatig vertrouwde certificaten (zoals voor websites) gewijzigd in niet-vertrouwde certificaten.
U kunt de mobiele data van uw telefoon gebruiken om een andere telefoon, tablet of computer te verbinden met internet. Het delen van een verbinding op deze manier wordt 'tethering' genoemd. Ook wordt soms gesproken over het gebruik van een 'hotspot'.
Met een hotspot creëer je de mogelijkheid om wifi, oftewel draadloos internet, aan te bieden via jouw telefoon. Deze manier van internetten wordt ook wel tetheren of tethering genoemd. Het is handig als er even geen snel of veilig internet in de buurt is of als je bijvoorbeeld op vakantie bent.
Het probleem kan te maken hebben met uw computer, de USB-poort of de USB-kabel die met uw apparaat is verbonden. Probeer indien mogelijk een andere computer, USB-poort of USB-kabel. Controleer ook of er vuil in de oplaadpoort onderaan uw iPhone of iPad aanwezig is.
Persoonlijke hotspot op de iPhone gebruiken
Deze optie zit standaard in iOS en levert een beveiligd mobiel netwerk waarop je kunt inloggen met je andere Apple-apparaten, maar ook met smartphones en laptops van andere merken. Je kan ook anderen toegang tot jouw mobiele databundel geven door het wachtwoord te geven.
Controleer je instellingen
Internet in het buitenland werkt alleen als je data roaming hebt geactiveerd en je de juiste APN, het toegangspunt tot ons mobiele netwerk, gebruikt. Data roaming zet je aan bij de mobiele netwerkinstellingen op je telefoon. Controleer daar ook of de APN live.vodafone.com in je toestel staat.
USB modem / dongle
Om verbinding met internet te kunnen maken heb je een abonnement voor mobiel internet nodig. Meestal krijg je de USB modem gratis als je een abonnement afsluit. Het gebruik van de USB modem is eenvoudig; je plugt de USB modem in de laptop, installeert eenmalig de software en je kunt direct online.
Klik boven in de navigatiebalk van iTunes op jouw iPhone. Ga naar het tabblad “overzicht” en vink de optie “synchroniseer met deze iPhone via WiFi” aan. Hoppa, klaar! Nu zal jouw iPhone zelf synchroniseren met de laptop of computer waar je dit hebt ingesteld op het moment dat ze beide in hetzelfde WiFi netwerk zitten.