Langere levertijden. De wereldwijde chiptekorten ontstonden in 2020 door de coronapandemie. Veel fabrikanten van gadgets en auto's kampen nog steeds met langere levertijden. Begin dit jaar moesten meerdere fabrikanten de productie van auto's stilleggen.
Het chiptekort ontwikkelde zich in sneltreinvaart toen de coronapandemie uitbrak. Toen thuiswerken de norm werd, waren veel meer laptops, tablets en mobiele telefoons nodig. Vervolgens krabbelden veel sectoren sneller op dan verwacht. Tegelijkertijd moesten sommige chipfabrieken dicht vanwege lockdowns.
Het wereldwijde chiptekort raakte de auto-industrie keihard in 2021. Wie had gehoopt dat het in 2022 weer veel beter zou worden, komt waarschijnlijk bedrogen uit. Dat is althans wel de verwachting van AutoForecast Solutions.
ASML is de belangrijkste maker van chipmachines ter wereld. ASML moet zorgen voor de technologie die het mogelijk maakt dat chips ook in de toekomst steeds sneller worden.
Autoproductie herstelt zich: fabrikanten hebben weinig last meer van chiptekorten. Grote autofabrikanten zeggen dat ze bij de productie steeds minder last hebben van tekorten aan chips. Het kantelpunt is volgens de bedrijven eerder dan verwacht gekomen.
Kia en Toyota lijken als enige (nog) geen echte last te hebben van de aanhoudende chiptekorten. Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat je niet snel een nieuwe auto voor de deur kunt hebben staan.
VW, Audi, Ford en Toyota zijn niet de enige autofabrikanten die last hebben van het chiptekort. Eerder kondigden onder meer Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW al aan last te hebben van de tekorten.
Het levert waarschijnlijk meer machinesverkopen op. Doordat chipproductie (geleidelijk) van China naar de VS en Europa verschuift, is dat ook geen probleem voor ASML. Het maakt niet uit waar de chips worden gemaakt.
De grondstoffen
Onze chips wordt gemaakt van drie basisingrediënten, namelijk aardappelen, olie en kruiden.
De grondstof voor een chip is eenvoudig: zand. Kwartszand, om precies te zijn. Dat zand wordt eerst gesmolten, en de verschillende componenten worden gescheiden van de hoofdcomponent: silicium.
De productie daalt, de vraag stijgt
De productie van chips of halfgeleiders is wereldwijd geconcentreerd in een aantal specifieke regio's. China en Taiwan, uiteraard, maar ook Japan, Mexico en de VS zijn grote fabrikanten.
Bij een segment zo- als body/vering is er slechts een toename van 2 tot 3 chips, maar bij body/verlichting gaat het van 6 naar 20 stuks, bij veiligheid is dat van 14 naar 18.
Chips verwerken gegevens aan de hand van instructies. Ze zitten in computers, laptops, smartphones, tablets en tv's maar in toenemende mate ook in andersoortige apparaten zoals wasmachines.
In nieuwe auto's zitten namelijk honderden chips in bijvoorbeeld de motor, elektronica of de airco. Zonder de chips kan de auto niet geleverd worden, of niet met alle opties en accessoires die de auto normaal gesproken wel heeft. De levertijden van deze auto's nemen hierdoor dus flink toe.
Dit is is een Nederlands hightechbedrijf gevestigd in Veldhoven. ASML is wereldwijd één van de grootste producenten van machines die worden gebruikt bij het maken van halfgeleiders ('chips'). Deze worden verkocht aan producenten van chips voor onder andere mobiele telefoons, notebooks en MP3-spelers.
Rusland is een van de grootste producenten van grondstoffen als ijzererts, staal en allerlei soorten metalen. Zo is het land verantwoordelijk voor de helft van de wereldproductie van palladium, dat bijvoorbeeld wordt gebruikt in uitlaten van auto's, telefoons en tandvullingen.
Oekraïne is een grote Europese staat en een grote markt met 42 miljoen consumenten. Het land is rijk aan grondstoffen (vruchtbare gronden, steenkool en erts mijnbouw (mangaan, titanium, ijzer). Het Oekraïense BNP is bij huidige prijzen bijna 131 miljard USD.
De belangrijkste exportproducten in de mijnbouw zijn aluminium, nikkel, koper en ijzer. De Russische mineralenmarkt is in handen van een klein aantal megabedrijven, die vaak een groot deel van de wereldproductie in handen hebben, zoals: ALROSA: 25% van de wereldproductie aan diamanten.
Bijna alle chips worden geproduceerd op één eiland: Taiwan. Daar zit de Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), de grootste computerchipfabrikant ter wereld. Vrijwel de hele wereld is voor zijn apparatuur afhankelijk van die fabrikant, ook Nederland.
De chief executive officer van ASML is P. (Peter) Wennink, geboren in 1957. Het salaris van Wennink is € 1.077.000 exclusief een bonus van € 3.537.000. Het pensioen van de CEO is € 206.000.
Het rekensommetje laat nog steeds zien dat er veel meer chips op een wafer passen, van 350 naar bijna 800, maar de winst wordt steeds kleiner. Al die 800 chips moeten immers individueel belicht worden, wat langer duurt en een relatief grote kostenpost vormt.
Waarom is er een tekort? De wereldmarkt voor halfgeleiders groeit weer snel, terwijl het aanbod beperkt is. Kortom: het tekort is het gevolg van de eerdere massale annulering van chipbestellingen door autofabrikanten toen de vraag naar auto's instortte, vooral als gevolg van de crisis.
De meeste standaard automerken zoals Toyota, Nissan, en Honda doen er ongeveer 30 uur over om hun auto's te produceren.
Gemiddeld ongeveer 6 maanden.