Ezelsbord. Behalve lijfstraffen werden ook andere straffen uitgedeeld, om op het schaamtegevoel van het kind te werken. 'Domme kinderen' werden vroeger voor de klas gezet met een schandbord om de nek met een afbeelding van een ezel of de tekst 'domoor', zodat iedereen kon zien dat ze iets doms hadden gedaan.
Elk misdrijf moest namelijk bestraft worden, want anders zouden onveiligheid en anarchie de overhand kunnen krijgen. Bij gebrek aan bewijs kon God worden opgeroepen als getuige. Hij zou de onschuldige natuurlijk te hulp schieten of de misdadiger straffen.
Zoals de schaamfluit, de schandpaal en de schandsteen. De ergste straffen zijn onthoofding, het afhakken van een hand of nog erger… verbanning!
Beul en cipier waren ook beroepen in de middeleeuwen. Zij voerden de straffen uit die werden opgelegd. Een beul zorgde voor executies, hing mensen op of liet ze martelen. Een cipier werkte in de kerker en zorgde voor de gevangenen.
In de Middeleeuwen bestaan er al allerlei wetten. Die gelden niet alleen voor mensen, maar ook voor dieren. Die kunnen dus ook veroordeeld worden voor het opeten van bijvoorbeeld de kool van de buren.
Er waren in de Middeleeuwen drie soorten straffen: schandstraffen, lijfstraffen en de doodstraf. Bij schandstraffen draaide het om vernedering. Iedere Deventenaar kon zien wat de misdadiger had gedaan. Bij lijfstraffen moest de stadsgenoot zoveel mogelijk pijn hebben.
Afgezien van het menstruatiebloed was de middeleeuwse mens misschien wel schoner dan wij. De middeleeuwen staan bekend als een duistere tijd vol ziekte, dood, verderf en viezigheid. Mensen gooiden hun afval gewoon op straat, tandenborstels en zeep waren non-existent, en wie de puberteit haalde was een uitzondering.
Andere straffen waren: met je gezicht voor het schoolbord staan/knielen, in de hoek staan, op de gang staan, nablijven, strafregels schrijven of door letterlijk een 'blok aan het been' te geven.
Ziekten, epidemieën, slechte hygiëne en de vele oorlogen waren ongetwijfeld de grote boosdoeners en maakten van de dood een bijna dagelijkse gezel van de middeleeuwse mens. Stervensbegeleiding en de daarmee gepaard gaande doodsrituelen vormen een tweede thema.
Het doel van straffen is onder andere vergelding.Verdere doelen zijn: voorkomen dat de dader nog eens in de fout gaat, afschrikken en beschermen van de samenleving.
Het nadeel van straffen is dat het een 'gedragsaanpassing' vanuit angst is, in plaats van dat je kind daadwerkelijk iets van de situatie leert. Uit onderzoek is gebleken dat vaak straffen kan bijdragen aan een negatief zelfbeeld. Daarnaast zorgt het ervoor dat je kind zich niet gezien of gewaardeerd voelt.
De doodstraf: gruwelijk ter dood worden gebracht
De mildste manier was onthoofding, voor aanzienlijke mensen en mensen van adel. Hierbij werd je hoofd afgehakt met een scherp zwaard. Hoe vakkundiger de beul, hoe sneller dat ging. Ophangen aan de galg, de straf voor het gewone volk, was een stuk pijnlijker.
Enkele andere belangrijke uitvindingen waren het spinnewiel, de mechanische klok, het trekpaardentuig, de stijgbeugel, verbeteringen van windmolens en natuurlijk de drukpers, die in 1450 door de Duitser Johannes Gutenberg werd ontwikkeld.
De Middeleeuwen is de naam voor de periode tussen 500 en 1500 na Christus. Middeleeuwen betekent letterlijk: tussenperiode. In deze tijd wordt in Europa de Christelijke godsdienst erg belangrijk.Er komen veel kerken en kloosters en de geestelijken krijgen veel macht.
Kenmerkend voor deze lange periode in de westerse geschiedenis zijn vooral de fragmentatie van het politieke gezag, een overwegend agrarische economie, een samenleving verdeeld tussen een militaire adel (die eigenaar is van het land) en een horig gemaakte boerenklasse, en ten slotte een op religie gebaseerde denkwijze, ...
Het niveau van een High School Diploma kan variëren van een vmbo-t-diploma tot een vwo-diploma door de inhoudelijke verschillen (de niveaus van de vakken en de samenstelling van het vakkenpakket). De keuze van het vakkenpakket is afhankelijk van de aanleg en interesse van de leerling. Duur: 4 jaar (grades 9-12).
Urennorm basisonderwijs
Over 8 schooljaren is dit minimaal 7.520 uur. De overgebleven 240 uur mogen scholen zelf verdelen over de onderbouw en de bovenbouw. Er is geen wettelijk maximum aan het aantal uren onderwijs per dag.
De rechter mag een geldboete opleggen tot 3.700 euro. De leerplichtambtenaar kan leerlingen vanaf 12 jaar persoonlijk op hun ongeoorloofde schoolverzuim aanspreken en voor de rechter brengen. Ouders kunnen in het uiterste geval een gevangenisstraf van een maand krijgen.
Zeep was er niet in de middeleeuwen
Mensen gebruikten stro, mos of kledingstukken, waardoor er darmbacteriën op hun handen kwamen. En handen werden meestal met koud water gewassen. Alleen de rijksten hadden toegang tot zeep, die in de 12e eeuw met de kruisvaarders uit het Midden-Oosten was meegekomen.
Rijke poorters hadden mooie huizen, maar de arme mensen woonden in kleine, houten huisjes. Die waren dicht op elkaar gebouwd. De gezinnen woonden en werkten in één kamer. De hele familie sliep in één bed.
Nu blijkt dus echter dat de gemiddelde lengte van mannen in ieder geval in Noordwest-Europa in de eerste helft van de Middeleeuwen maar liefst 173,4 centimeter was - met een record van 176 centimeter in Zweden. Daarna trad krimp op.
Straffen en belonen
Door te straffen wordt ongewenst gedrag ontmoedigd en goed gedrag wordt bekrachtigd door beloningen. Zo leert je kind hoe hij zich hoort te gedragen. Gewenst gedrag is afhankelijk van de (sub)cultuur waarin het gezin leeft. Straffen en belonen is een methode die snel resultaat oplevert.
Het verhogen van een maximumstraf heeft als doel het afschrikken van crimineel gedrag. Dit wordt ook wel preventief straffen genoemd. De hoge straf moet namelijk het criminele gedrag zo onaantrekkelijk maken (kosten), dat het plegen van het delict in verhouding niet zoveel meer opbrengt (baten).