Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Soms heeft de fout 'wifi verbonden – geen internet' te maken met de internetverbinding en niet met je apparaat. Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt.
Start je apparaat opnieuw op.
Als opnieuw opstarten niet werkt, schakel je tussen wifi en mobiele data: Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is.
Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart. Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Het wegvallen van draadloos internet kan een aantal oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat er andere draadloze signalen storen op jouw verbinding. Bijvoorbeeld de draadloze router van de buren. Maar ook andere apparaten die op 2.4 GHz uitzenden kunnen storen, bijvoorbeeld babyfoons en bluetooth apparaten.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Om je modem te herstarten, trek je de stekker 15 seconden uit het stopcontact. Heb je nog andere toestellen, zoals een Access Point, (Wifi) Powerlines, switch of decoder? Trek die dan ook uit het stopcontact. Steek daarna alle toestellen in de juiste volgorde weer in.
Schoon de cache van je DNS op.
Je computer heeft een DNS-cache dat verouderd of beschadigd kan raken, waardoor je soms bepaalde websites niet kunt openen. Soms kun je er door simpelweg je DNS-cache op te schonen voor zorgen dat je je favoriete websites weer kunt openen.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
Heb je wifi-problemen op je Android-telefoon of tablet, of valt de verbinding met je bluetooth-apparaten steeds weg? Dan kan het geen kwaad om je netwerkinstellingen in Android te resetten.
Bij een correcte verbinding tussen wifi-versterker en modem brandt het bovenste lampje ('WIFI') groen, en is het onderste ledlampje ('POWER') aan. Het middelste ledlampje ('WPS') brandt vijf minuten lang wanneer de internetverbinding is hersteld, en gaat dan uit.
Doe het volgende: Klik op de knop Start. Kies vervolgens Instellingen > Netwerk en internet > Status > Netwerk opnieuw instellen. Op het scherm Netwerk opnieuw instellen selecteert u "Nu opnieuw instellen" > Ja om te bevestigen.
Via een simkaart kun je bijvoorbeeld ook draadloos internetten. Maar wifi gebruikt het internetsignaal van een modem in een lokaal netwerk (LAN). Mobiel internet daarentegen, gebruikt een simkaart voor internetsignalen via zendmasten.
Als de app een netwerkfoutmelding weergeeft, probeer dan het volgende: Schakel de wifi uit door op Instellingen > Wifi > Uit te tikken. Schakel de vliegtuigmodus uit door op Instellingen > Vliegtuigmodus > Uit te tikken.
Als je internet alleen gebruikt voor informatie en bijvoorbeeld internetbankieren, dan is de minimale internetsnelheid – vaak 50 Mbit/s – voldoende. Ga je ook series kijken via Netflix, dan heb je een sneller abonnement nodig. Zeker als ook anderen tegelijkertijd willen internetten.
De grootste boosdoeners zijn microgolfovens, draadloze vaste telefoons en babytelefoons, maar er zijn ook andere toestellen die met straling werken en een negatief effect kunnen hebben op de snelheid van je netwerk. Heb je hier problemen mee, pas dan de plaatsing van je router aan of dat van het storende toestel.
Daarnaast ligt de levensduur van een modem vaak rond de 10 jaar, afhankelijk van het abonnement van de eindgebruiker. Voor routers met WiFi is deze gebruiksduur slechts 3-5 jaar, omdat de technologie op WiFi gebied veel sneller evolueert en eindgebruikers steeds een betere WiFi willen.
Daarnaast kunnen routers verouderen. Het apparaat gaat gemiddeld 6 tot 8 jaar mee. Daarna kan het zijn dat de router zijn werk minder goed doet en je wifi-problemen ervaart. Hij is dan aan vervanging toe.