Waarom vul je een mic formulier in?

Waarom melden we incidenten? Het melden van incidenten en calamiteiten is bedoeld om te leren van de situatie en de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Om te leren van incidenten, met zo min mogelijk administratieve last, is het belangrijk dat de zorgverleners weten welke incidenten ze moeten melden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Wie moet Mic invullen?

Als je een medicatiefout opmerkt, moet hiervan een melding gemaakt worden. In veel organisaties heet dit een MIC melding (melding incident cliënt). De meeste organisaties hebben afspraken over hoe die melding gedaan wordt en hoe je eventueel de collega erbij betrekt die de fout maakte.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op elearningmadeeasy.nl

Wat gebeurt er met een mic melding?

Via MIC kun je incidenten rondom de cliënt anoniem vastleggen. Het gaat namelijk niet om veroordeling, maar oplossingsgericht: hoe is deze situatie tot stand gekomen en hoe kunnen we er met het team voor zorgen dat het niet weer gebeurt. En misschien zijn er wel meerdere collega's die hetzelfde is overkomen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tenzinger.com

Waarom MIM melding?

Melding Incidenten Medewerker (MIM)

Door incidenten en onveilige situaties te melden kan het risico op herhaling worden verminderd. Bovendien draagt de melding bij aan een goede opvang voor medewerkers na een incident.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op werkenbijcwz.nl

Wat staat er in een mic formulier?

Zo volledig mogelijke omschrijving van de gevolg(en) van de fout of incident voor de cliënt, wie erbij betrokken waren, welke werkzaamheden werden uitgevoerd, of ouders, arts, coach of manager gewaarschuwd is, hoe dit had voorkomen kunnen worden etc.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maken.wikiwijs.nl

TELEFOON als MIC instellen! Hoe doe je dat? | Tutorial

20 gerelateerde vragen gevonden

Wie maakt een mic melding?

MIC-procedure

Als een zorgverlener een incident meemaakt, maakt hij/zij hiervan zo snel mogelijk melding. Melding kan ook door een andere direct betrokkene gebeuren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op activityplus.nl

Wat is het verschil tussen mic en Mim?

Binnen ZGR worden per kwartaal verschillende meldingen verzameld en geanalyseerd. Het gaat om meldingen incidenten cliënten (MIC) en meldingen incidenten medewerkers (MIM).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zgr.nl

Wat is een MIM in de zorg?

Voor het correct en tijdig melden van fouten en incidenten vullen alle zorgmedewerkers, kantoorpersoneel het MIM (Melding Incidenten Medewerkers) formulier in, zodat er preventieve en correctieve maatregelen kunnen worden genomen om de veiligheid en de kwaliteit van de cliëntenzorg en de arbeidsomstandigheden van de ...

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op plezier-in-zorg.nl

Welke incidenten melden bij inspectie?

Verplicht melden

We spreken van een calamiteit als een cliënt ernstige schade heeft opgelopen. Of als de cliënt is overleden omdat er iets niet goed is gegaan in de zorgverlening. Bijvoorbeeld: verzorgenden hebben de valpreventie niet goed uitgevoerd. Vervolgens valt de cliënt en breekt zijn heup.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op igj.nl

Wat zijn bijna incidenten in de zorg?

Bij een bijna-incident gebeurt er iets tijdens de zorg wat niet zo bedoeld was. Maar we merkten dit op tijd en hebben het veranderd. De patiënt heeft er daardoor geen last van gehad. Een incident is ook een onverwachte en onbedoelde gebeurtenis.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op amphia.nl

Welke 5 punten moet je controleren voor je iemand medicijnen toedient?

Controleer bij losse medicatie: juiste cliënt, juiste medicijn, juiste hoeveelheid, juiste tijd, juiste vorm.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Hoe moet je als BHV er een incident melden?

Wat moet je melden bij het bellen van 112
  1. Je naam (wie je bent)
  2. Wat er is gebeurd (verkeersongeval, brand, val van trap, e.d.)
  3. Wat slachtoffer(s) mankeert.
  4. Welke hulp je nodig hebt (brandweer, politie, e.d.)
  5. De lokatie (plaats, straatnaam, huisnummer, herkenningspunt, wegnummer, rijrichting of hectometerpaaltje)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikehbo.nl

Hoe meld je een incident binnen het bedrijf?

Meld een incident via het interne alarmnummer of 1-1-2. Laat bij voorkeur iemand anders de melding doen; blijf zelf op de plaats van het incident.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op grrmpfff.home.xs4all.nl

Wat is een Incidentmelding?

Door incidentmeldingen krijgt u inzicht in wat er misgaat en waar u kunt verbeteren. Het aanpakken van de onveilige handelingen moet de basis vormen en een vermindering van het aantal ongevallen als gevolg hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op variosoftware.be

Welke ongelukken kunnen gebeuren in de zorg?

Medicatiegerelateerde incidenten zijn de meest voorkomende incidenten in de zorg. Dit omvat het toedienen van de verkeerde dosis, het toedienen van medicatie aan de verkeerde patiënt of het niet toedienen/uitdelen van een dosis.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op patientsafety.com

Wat is het verschil tussen een calamiteit en een incident?

Incidenten zijn (in vergelijking met calamiteiten) relatief lichte verstoringen van de dagelijkse gang van zaken bij een zorgaanbieder. Calamiteiten moeten altijd gemeld worden, incidenten niet. Zorgaanbieders moeten incidenten wel registreren en analyseren om van fouten te kunnen leren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ggdijsselland.nl

Wat is een MIP formulier?

MIP staat voor Meldingen Incidenten Patiëntenzorg. Het doel van deze interne meldingenregistratie is om de patiëntenzorg en de manier waarop er wordt omgegaan met patiënten bij (bijna) incidenten binnen de zorginstelling te verbeteren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kennisbank.patientenfederatie.nl

Waar meld ik misstanden in de zorg?

Een misstand meldt u door een e-mail te sturen naar [email protected]. U kunt een misstand ook telefonisch melden door ons een terugbelverzoek te sturen naar [email protected]. Wij nemen daarna zo snel mogelijk contact met u op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nza.nl

Wat te doen bij een incident?

Doe bij elk incident of calamiteit altijd het volgende:

Bel bij een ernstige situatie naar 112 én het interne alarmnummer (toestel xxx). Bel bij een minder ernstige situatie naar het interne alarmnummer (toestel xxx). Roep de BHV'er die bij jou in de buurt zit. Volg de instructies van de hulpverleners en de BHV'ers.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mariekabaars.nl

Welke informatie geef je minimaal bij een interne melding van een calamiteit of incident?

Zowel bij interne als externe meldingen moet meneen aantal items benoemen. De gegevens die gemeld (de meldregels) moeten worden zijn: Naam en telefoonnummer van de melder. exacte plaats van het incident (adres / kamer / etage)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op safetyschool.nl

Wat je weet en wat je meet?

De methodiek 'Weet wat je meet' helpt het zorgteam wél iets te doen met metingen en registraties. Leer om met verzamelde cijfers zelf te beoordelen of de kwaliteit van de zorg op orde is of dat actie nodig is. De methodiek staat boordevol verhalen van teams, handige hulpmiddelen, filmpjes en werkvormen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vilans.nl

Wat is een complicatie in de zorg?

complicatie: - een onbedoelde of ongewenste uitkomst van zorg, - tijdens of volgend op het (niet) handelen van een hulpverlener, - die voor de gezondheid van de patiënt zodanig nadelig is dat aanpassing van het medisch (be) handelen noodzakelijk is dan wel dat er sprake is van (onherstelba- re) schade.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op demedischspecialist.nl

Wat te doen bij calamiteiten in de zorg?

Als zorgaanbieder of solistisch werkende zorgverlener moet u calamiteiten melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
...
U kunt ons een verzoek sturen om de melding in te trekken:
  1. U moet dit verzoek binnen 6 weken doen nadat de gebeurtenis bij u bekend was. ...
  2. Noem in uw verzoek het referentienummer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op igj.nl

Populaire vragen