Reacties. Bij tijdritten is aerodynamica het belangrijkst (net als bij baanrennen). Je ziet dat alles op de fiets zo is ontworpen dat de lucht er zo min mogelijk vat op krijgt, de wind gaat makkelijker langs een dicht wiel dan langs een wiel met allemaal spaken.
Een vol wiel staat niet alleen heel mooi, het heeft wel degelijk nut. Windtunnel testen hebben aangetoond dat een vol achterwiel de beste aërodynamische resultaten geeft. Bij een snelheid van 45km/h heb je al makkelijk 40Watt minder nodig dan bij een niet-aëro wiel. Een 2e voordeel is het vliegwiel effect.
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Zorg dat je 3 minuten voor aanvang wedstrijd aan de start staat. Probeer de tijdrit zo goed mogelijk te verdelen, te hard starten zal er voor zorgen dat je het laatste deel in moet leveren. Start je te langzaam dan haal je de verloren tijd nooit meer in. Verdelen is dus het sleutelwoord.
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.
Wat is het voordeel van een tijdritfiets? Het grootste voordeel van een tijdritfiets is dus dat je met minder kracht je harder kan fietsen. Maar dat is niet helemaal zonder mitsen en maren. De houding op een tijdritfiets is dermate agressief dat je niet lang zo diep kan zitten.
Tijdrit frame
Alles bij elkaar is met aanpassingen ongeveer 75 watt te winnen, dat is natuurlijk enorm veel. Dit komt neer op ongeveer 22-24% minder luchtweerstand en houdt in dat wanneer je met een gewone racefiets 40 km/h kan rijden je met een tijdritfiets tot de 43-44 km/h kan komen.
Varieer intervallen van 30 tot 40-45 seconden met een arbeidsrustverhouding van 2:1. Start met een training van 3 sets van 13×30 seconden op je 5 minuten waarde, met 15 seconden rust tussendoor. Neem 5 minuten pauze tussen de setjes door. Als dat lukt kun je overstappen op intervallen van 40/20 of zelfs 45/15.
Tijdens de tijdrit
Het lichaam is in staat om maximaal 90 g koolhydraten in een combinatie van glucose en fructose per uur op te nemen. Dat betekent in de praktijk dat er ongeveer 1 liter isotone sportdrank genomen kan worden per uur.
Hoe lang moet ik op kop blijven rijden? Iedereen houdt ervan om de grote man of vrouw te zijn, maar als je jezelf te veel uitput door vaak en lang op kop te rijden, kan het zijn dat je later zonder pardon moet lossen. Zorg dat je met je groep in een ritme komt waarbij iedereen maximaal twee minuten op kop rijdt.
40mm – 50mm – Voor de allround wielrenner
En zoals onderzoek aantoont, heeft aerodynamica een groter positief effect op de snelheid van de fiets dan gewicht: op de vlakke weg in ieder geval. Met deze velgmaat, zeker als de velgen van carbon zijn, kun je ook nog prima de heuvels of de bergen in.
Gemiddeld heeft een wielrenner tussen de 6000 en 8000 calorieën per dag nodig om een touretappe te kunnen fietsen. Een artikel meldt dat dit gelijk staat aan 21 stukken pizza of 58 bananen op een dag.
Weggewerkte remmen op de tijdritfiets
Waar de remmen van een traditionele racefiets meestal zichtbaar voor- en achterop de fiets zitten. Zijn deze bij een tijdritfiets vaak verstopt in de fiets. De meest voorkomende plekken waar remmen verstop worden zijn achter de voorvork en onderaan het bracket.
De fiets is duidelijk sneller door de lagere rolweerstand door het type band en de iets hogere bandenspanning, het hogere rendement van de aandrijving en de iets lagere luchtweerstand door de diepere zit. De fiets is vergelijkbaar met sportieve tourfietsen met derailleurversnellingen.
Gemiddelde wielrenner: 22-25 kilometer per uur. Tour-renner: 35-38 kilometer per uur.
De geometrie van een tijdritfiets is anders dan die van een normale racefiets. Met een ligtstuurtje en andere wielen win je wel tijd maar het voornaamste verschil tussen een tijdritfiets en een normale racefiets is de zitpositie (verder naar voren) en dat komt toch grotendeels voort uit het frame.
De nieuwe fiets weegt daardoor bijna 6,8 kilogram, het door de UCI bepaalde minimale gewicht. Het weglaten van de kenmerkende Bianchi-groene (celeste) lak bespaart al snel 120 gram, zegt ploegleider Jan Boven. De tijdritfietsen blijven vandaag in de vrachtauto.
Het stuur zorgt voor een ontspannen en een snelle rit. De armsteunen zijn instelbaar voor een optimale houding. Dit opzetstuur is uitermate geschikt voor triatlon en tijdritten.
Bedoeling is daar om voornamelijk voldoende koolhydraten en eiwitten op te nemen. Enkele pannenkoeken (met speciaal deeg), twee stukken stokbrood met spiegelei en 100gr havermout met melk is een goed voorbeeld van een typisch ontbijt.
"En de organisatie bepaalt wie waar slaapt, niet de renners zelf." Soms heb je een slaapplek dichtbij de start, maar zijn de bedden ronduit verrot. Een andere keer moet je ver reizen, maar heb je een heerlijk matras. Of je komt op een kamer waar het gordijn niet lekker sluit, of het bloedheet is.
Veel vezels
De meeste topwielrenners wisselen pasta af met witte rijst. Beiden varianten bevatten weinig voedingsvezel, daarom zijn ze erg geschikt om veel van te eten.
700C is de Franse maat voor standaard racefietsen. 650C is de Franse aanduiding voor racefietsen met kleinere wielen met een diameter van 571mm, in gebruik bij kleine wielrensters en jeugdige wielrenners.