Dat komt door de lithium-accu's. De afzonderlijke accucellen kunnen in het extreme geval oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken bij aangrenzende cellen. Daardoor kan het na blussen lijken alsof een autobrand uit is, maar in werkelijkheid kan de brand later vanzelf weer aanwakkeren.
Hoe ontstaat een autobrand? Brand kan ontstaan door een aanrijding, kortsluiting of lekkende vloeistoffen. In een auto zitten veel brandbare elementen zoals brandstof, bekabeling, banden en materialen in het interieur. Hierdoor kan brand zich snel verspreiden.
De kans op brand is zeer klein in een elektrische auto, maar een elektrische auto brandt anders dan een brandstof auto en is moeilijker te blussen. Dit heeft dus te maken met de accu van een elektrische auto. De accucellen kunnen oververhit raken en een kettingreactie veroorzaken.
Per 100.000 verkochte auto's bleken hybrides vorig jaar betrokken bij ongeveer 3.475 branden. Benzineauto's vlogen op dezelfde hoeveelheid ongeveer 1.530 keer in brand, maar elektrische auto's telden slechts 25 branden per 100.000 verkochte voertuigen.
Voertuig veiligheid
Elektrische auto's met 4 en 5 sterren halen in vergelijking met gewone benzine en dieselauto's goede resultaten, dit betekend dat ze net zo veilig zijn als benzine en diesel auto's. De consument mag dus dezelfde hoge veiligheidsstandaard verwachten van zijn of haar elektrische voertuig.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
De brandblusser die u nodig heeft voor het blussen van een brand bij een elektrisch voertuig moet voorzien zijn van de markering NTA 8133. Meer informatie vindt u op: NTA-markering voor brandblussers. Deze blussers zijn (nog) niet verkrijgbaar in de ANWB winkels.
Er zijn extra mensen en dus een dompelwagen nodig om een brandende elektrische auto te doven. ' De accu's van elektrische auto's zijn vaak ook zo goed verpakt dat deze niet altijd goed geblust of gekoeld kunnen worden.
De juiste blusser: essentieel bij autobrand
Het beste blusmiddel voor in de auto is schuim. Een schuimblusser geeft minder nevenschade dan een poederblusser en heeft vaak een langere werkingstijd. Bovendien is de kans op herontsteking als u met schuim blust kleiner dan wanneer u een poederblusser gebruikt.
Als een elektrische auto eenmaal in brand staat, heeft blussen ook geen zin. "Je moet de batterij koelen." Zelf kun je dan ook niks doen, behalve afstand nemen en de brandweer bellen. "Je moet hem helemaal onderdompelen of in het schuim zetten.
Voor brand zijn er drie factoren nodig. Als deze alle drie aanwezig zijn en in de juiste verhouding, dan ontstaat er brand. Dit noemen we de branddriehoek. De drie factoren van de branddriehoek zijn: warmte, zuurstof en brandstof (brandbaar materiaal).
De cijfers zijn bemoedigend. Een kleine zestig branden met elektrische auto's telde het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) vorig jaar, goed voor slechts 1,3 procent van de 4753 autobranden die in totaal gemeld werden. Om precies te zijn waren het er 55, maar IFV verwacht nog een kleine correctie.
Auto's die niet worden onderhouden, kunnen eerder in brand vliegen. Defecte onderdelen, lekkende afdichtingen en kapotte bedradingen kunnen zorgen voor brand. Wanneer de motor een slechte pakking heeft, kunnen er gevaarlijke vloeistoffen lekken.
Bij extreme hitte en brandende zon zoek je dus best een plekje in de schaduw of in een parkeergarage als je je auto voor langere tijd parkeert. Auto-onderdelen (denk ook aan de motorolie en koelvloeistof) kunnen immers ook oververhit raken, waardoor brand kan ontstaan.
"Je trekt een lange jas met capuchon aan, zoekt een auto uit die niet onder een lantaarnpaal staat", legt Ameling uit. "Dan steek je een aanmaakblokje aan, en legt die in de grille. In 90 procent van de gevallen staat een auto dan binnen drie minuten in brand; de oliën vatten op die manier snel vlam."
Overbelasting van elektrische kabels, kortsluiting ten gevolge van slecht geïsoleerde draden en defecte contacten die leiden tot een abnormale weerstand en opwarming zijn enkele van de meest voorname oorzaken van brand door elektriciteit.
De Enphase omvormers zorgen er direct voor dat de spanning van de zonnepanelen laag wordt gehouden als de spanning van de omvormers eraf is, zodat dit geen gevaar is voor mens en dier. De brandweer kan met Enphase micro-omvormers veilig blussen.
In een poederblusser zit chemicaliën met zout en zout trekt vocht aan. Vocht in bijvoorbeeld elektronische apparaten gaan niet samen. Een poederblusser is dus een effectieve brandblusser die voor veel branden geschikt is maar wij adviseren een schuimblusser.
Zowel schuimbrandblussers, schuim-vetbrandblussers, poederbrandblussers, CO2-brandblussers als aerosol-brandblussers zijn geschikt voor de brandklasse B en kunnen dus een brandende lithium-batterij blussen.
Zo bestaan er batterijen uit: de alkalinebatterij, koolstofbatterij : zink + mangaandioxide. de klassieke autobatterij: lood + looddioxide. de li-ion: een verzamelnaam waar telkens lithium een actief bestanddeel is, maar dat in combinatie met tal van andere metalen de basis kan vormen van een lithiumbatterij.
Ten eerste zorgen de chemicaliën in het bluspoeder ervoor dat de meeste elektronische apparaten het blussen niet overleven. Dit betekent dus dat het voor een hoop nevenschade bij het blussen kan zorgen. Ten tweede is het zo dat als er niet helemaal goed geblust is, er door het bluspoeder een kans op herontsteking is.
Doordat de gas die uit de CO2 blusser komt niet geleid wanneer het met elektriciteit in aanmerking komt is ook deze blusser goed geschikt voor het blussen van een elektriciteitsbrand. Doordat je blus met een gas, zorgt het blussen van een brand met een CO2 blusser niet voor blusschade.
Voor een poederblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden betaal je zo'n €30. Een schuimblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- klasse branden heb je voor ongeveer €20. Een poederblusser van 6 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden kan je al hebben voor ongeveer €42.
De levensduur van een laadpaal voor een elektrische auto is sterk afhankelijk van het gebruik en de plaats waar deze zich bevindt. In zijn algemeenheid kunt u zo'n 10 jaar aanhouden.