Het onderpresterende kind voelt zich ongelukkig. Het raakt gefrustreerd dat het niet zichzelf kan zijn en zijn vaardigheden kan inzetten op zijn eigen niveau van denken en doen, zoals hij gewend was voordat hij naar de basisschool ging[2].
Door een spel als verstoppertje leren kinderen om de beurt te spelen (doordat ze de ene keer mogen zoeken en de andere keer mogen verstoppen), en leren ze werken als team.
6-9 jaar. Op deze leeftijd zijn veel kinderen dol op voetbal, fietsen, skaten, verstoppertje spelen et cetera. Ze willen vooral motorische grenzen verleggen.
Ouders voelen vaak aan dat er iets met hun kind aan de hand is, maar kunnen er niet altijd de vinger op leggen. Soms zijn het vage klachten, maar soms zijn er ook al duidelijke problemen. Hersenen van kinderen en jongeren zijn nog volop in ontwikkeling. Hersenen zijn altijd aan het werk, zelfs tijdens het slapen.
Een gedragsprobleem kan komen door een gedragsstoornis, maar kan ook een combinatie zijn met een ander probleem, zoals ADHD, autisme of een hechtingsprobleem. Ook kan een gedragsprobleem vaak niet aan een diagnose worden gekoppeld. Een kind heeft boze buien, moeite met luisteren, zit niet lekker in zijn vel.
Voor de leeftijd 2 t/m 4 jaar is er de preschool-lijn, die voortborduurt op de Woezel & Pip zoals ze ooit zijn ontwikkeld voor 0 tot 2-jarigen. Voor die jongste groep ontwikkelen we nu een lijn waarin Woezel & Pip volledig 'connecten' met de behoeften van jonge ouders en baby's, met een nieuwe look-and-feel.
Vanaf 6 jaar: vanaf 6 jaar kunnen de meeste kinderen wel alleen buitenspelen in de buurt. Dit is ook de leeftijd waarop je kun gaan oefenen om je kind alleen op pad te laten gaan naar een vriendje of school, als dit niet te ver weg is.
Fysiek: Heel intensief. En ze krijgen motorisch inzicht door de schijnbewegingen die ze maken om te tikken of om juist niet getikt te worden. Goed voor: Kinderen die wel wat beweging kunnen gebruiken. Dit spelletje vereist continue beweging.
Een goed tikspel leidt tot evenwicht in de kansen voor beide partijen. De kans voor tikken en ontsnappen moet gelijk zijn. Is dit niet het geval dan ontbreekt de spanning en gaat het spel verlopen. Het is gunstig wanneer een sterke en een zwakke loper samen de functie van tikker uitvoeren.
Dat is niet abnormaal. Veel kindjes vinden het fijn om zich voor prikkels te verstoppen. Zo sluiten ze zich even af van de drukte om zich heen. Sommige baby's slapen zelfs liefst met een doekje over hun hoofd.
Begrip bedtijd is op en top Nederlands
' Gemiddeld gaan kinderen van vier tot zes jaar oud in Nederland tussen 19.00 en 19.30 uur naar bed. Voor kinderen van elf tot twaalf jaar is dit tussen 20.30 uur en 21.00 uur. Maar het is beter om niet naar het gemiddelde te kijken, zo zegt de Vereniging Kind en Slaap.
Volgens het onderzoek van Kantar Public geeft 75% van de kinderen aan zich vrolijk te voelen nadat ze een tijdje buiten hebben gespeeld. 48% van de kinderen voelen zich vaak sterk en gezond.
Zo is één uur voor de meeste veertien- en vijftienjarigen een heel acceptabele tijd en gaan oudere tieners minstens tot twee á drie uur uit (zie tabel). Die tijd wordt doorgaans (47 procent) in overleg met het kind vastgesteld volgens de 'schippermethode': onderhandelen en een beetje water bij de wijn doen.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar.
Jip en Janneke zijn twee kleuters (buurkinderen) die heel gewone, dagelijkse dingen meemaken. Elk verhaaltje in deze verzamelbundel is een afgerond geheel en speelt zich af in de kleuterwereld; alles is heel herkenbaar. Een geweldig voorleesboek voor peuters en kleuters vanaf ca. 3 jaar.
De voorbereiding op leren lezen en schrijven gebeurt in groep een en twee. In groep drie leert je kind eerst om letters te herkennen, en daarna om woordjes en eenvoudige zinnen te lezen. Kinderen leren lezen tussen vijf en acht jaar.
We spreken van ernstige gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, en/of gauw geprikkeld is en driftig wordt, en/of anderen ergert, en/of antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen), en/of zich agressief gedraagt; èn. het kind, u of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervindt; èn.
draai je hoofd om en maak geen oogcontact. laat geen boosheid blijken door je manier van doen of je gebaren. doe alsof je druk met iets bezig bent of loop de kamer uit. zorg ervoor dat het ongewenste gedrag van je kind geen materiële beloning of een beloning in de vorm van een activiteit oplevert.