Vervuilde in- en uitlaatkleppen zijn de grote boosdoener bij vermogensverlies. Het Nieuwe Rijden is een indirecte oorzaak waardoor vermogensverlies steeds sneller en vaker optreedt bij auto's met direct ingespoten benzinemotoren. Maar de dieperliggende oorzaak zijn vervuilde in- en uitlaatkleppen.
Je merkt verlies van motorvermogen, maar géén brandend of knipperend storingslampje. Mogelijk is de luchtmassameter (LMM) kapot. Dat is een elektronische sensor die meet hoeveel lucht er in de motor komt. Op basis daarvan wordt berekend hoeveel brandstof er kan worden ingespoten.
Schommelend vermogen
De auto heeft onvoldoende trekkracht. De auto heeft moeite met optrekken. Het toerental van de auto schommelt / een onregelmatige vermogensopbouw.
Je auto verliest vermogen en is al een jaartje ouder? Bij oudere auto's die vermogen verliezen, zijn de elektronica slechts zelden de oorzaak en begint de motor veeleer te haperen door versleten of vervuilde bougies. Ook een vuile gasklep of benzinefilter durft weleens de boosdoener te zijn.
Wat heel slecht voor je auto is, is file rijden. Koppeling slijt snel, kans op 'bokken' is groot. Ook draait je blok veelal met hoge temperaturen zonder genoeg koeling. Verder is alles wel genoemd ja.
Om door te stoten naar 300 kilometer per uur is nog eens zo'n 8 seconden nodig. Een Formule 1 auto trekt dus in circa 10,5 seconden van 0 naar 300 kilometer per uur.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Volgorde van handelen bij het opschakelen:
Om te beginnen rijd je weg zoals je het hebt geleerd. Zodra je 20 km/h rijdt trap je je koppeling in en laat je je gas tegelijkertijd los. Schakel door naar de volgende versnelling. Bij 20 km/h is dat de 2e versnelling.
Het risico van parkeren in eerste versnelling
Heb je geparkeerd met de auto in versnelling, dan zal die vooruitschieten wanneer je de koppeling niet intrapt bij het starten. Daarom is het verstandig om buiten de winter steeds te parkeren met de handrem opgetrokken.
Het scheelt namelijk zo'n 50% brandstofverbruik als u deze snelheid in de vijfde versnelling rijdt. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Kosten bougies vervangen
Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen.
De EGR-klep is een onderdeel dat constante problemen kan veroorzaken die vanwege het ontwerp niet te vermijden zijn. Vanwege de veelal moeilijke toegang en de inspanning die gepaard gaat met vervanging, is de vervanging een dure aangelegenheid. Afhankelijk van het voertuig moet u ongeveer 1.300 - 1.500 euro rekenen.
Auto stottert bij starten: vervuilde of versleten bougies
Een veelvoorkomende oorzaak die resulteert in een stotterende auto zijn vervuilde of versleten bougies. De bougies hebben als taak om vonkjes af te geven voor de ontbranding van de motor.
Het totale vermogensverlies PA, dat door de aanwezigheid van RA ontstaat, wordt uitgedrukt als PA = U²/RA (watt). Voor dit verlies wordt meestal gemiddeld 1 kW/km aangehouden.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
Een luie motor is een motor die nooit echt goed warmgedraaid is, en daardoor vervuild is door diverse afzettingen in het blok.
Oorzaken schokken auto bij optrekken/wegrijden
Wanneer uw auto alleen schokt wanneer u wilt wegrijden dan is de kans groot dat het iets te maken heeft met de ontsteking. Dit kan bijvoorbeeld een probleem zijn met de bobine of de bougie. Een andere mogelijke oorzaak is vervuiling van de injectoren of de luchtinlaat.
Noodloop en roetfilter
Wanneer deze problemen zich voordoen dan kan de auto in de noodloop gaan. Dit betekent simpelweg dat het ECU zelf bepaald dat er het niet veilig genoeg is om verder te rijden onder de huidige omstandigheden. Je dient dan ook z.s.m. een garage op te zoeken voordat u verder rijdt.
Van 5e naar 2e is quasi onmogelijk om foutloos te schakelen, behalve als je hard remt en stevig tussengas geeft.
Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.
Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof. Bovendien kan het gevaarlijk zijn. Niet doen dus!
Wanneer je een auto hebt met een koppel van 300 Newtonmeter (Nm) of zelfs meer, dan voel je dit wanneer je optrekt. Je wordt als het ware in je stoel gedrukt zodra je gas geeft. Maar dit is geen garantie voor een snelle auto. Want ook al is je koppel zo hoog, het vermogen kan nog steeds laag zijn.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.