Waarom verlengde instructie?

Door het versterken van de basisinstructie kun je veel uitval voorkomen. De leerlingen die het lesdoel tijdens de kleine lesafsluiting onvoldoende beheersen, krijgen een verlengde instructie. Het staat niet bij voorbaat vast welke leerlingen deelnemen aan de verlengde instructie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op directeinstructie.nl

Wat is verlengde instructie?

Verlengde instructie is een strategie die tijdens de les zelf wordt uitgevoerd en die een aanvullende instructie biedt voor de leerlingen die daar nood aan hebben. Bij verlengde instructie neem je de leerlingen apart om instructie op maat te bieden in een 'miniklas'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op formatiefevalueren.kdg.be

Waarom is een goede instructie belangrijk?

Kinderen willen niet onnodig wachten op uitleg, daarom is het belangrijk om de instructie zo te geven, dat er geen leertijd verloren gaat. Het geven van een effectieve instructie zorgt ervoor dat snelle leerlingen vlot aan de slag kunnen, terwijl kinderen die meer uitleg nodig hebben een verlengde instructie krijgen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Waarom is het belangrijk om te differentiëren?

Door deze verschillen sluit het onderwijsaanbod meer of minder goed aan. Het kan bijvoorbeeld gaan over verschillen in voorkennis, hoe goed iemand kan leren, uit welke cultuur iemand komt en hoe gemotiveerd iemand is. Ga je bewust met de verschillen om, dan ben je bezig met differentiëren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op uu.nl

Waar een goede instructie aan moet voldoen?

In de praktijk
  • Een goede uitleg is doelgericht. ...
  • Een goede uitleg is duidelijk en focust op de aanpak. ...
  • Activerende en afwisselende werkvormen zorgen voor betrokken leerlingen en voor dieper leren. ...
  • Een goede uitleg is ingebed in een optimaal leerklimaat en adequaat klassenmanagement.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsinspectie.nl

Hoe worden leerlingen geactiveerd tijdens de verlengde instructie?

36 gerelateerde vragen gevonden

Wat is het doel van een instructie?

Instructievaardigheden: instrueren of instructie geven is een vaardigheid die je als leidinggevende soms moet beheersen in jouw functie. Maar wat is instrueren precies? Instructie geven is vertellen wat iemand moet doen en hoe iemand iets moet doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op desteven.nl

Wat is het doel van een instructie tekst?

Een instructieve tekst is een tekst die de lezer opdraagt bepaalde acties te ondernemen om tot een gewenst resultaat te komen. Dat klinkt misschien abstract. Maar het gaat vooral om het woord 'acties'. Instructies dragen de lezer op iets te doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op manualise.com

Waarom is herhaling belangrijk bij leren?

Als jij met je leerlingen veel gaat herhalen, kunnen jouw leerlingen continu de stof ophalen én gebruiken. Dat is een groot voordeel, want hoe meer parate kennis leerlingen hebben, hoe meer verbanden ze kunnen leggen en hoe sneller ze kunnen denken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tleerlab.nl

Welke 7 manieren van differentiëren?

Zeven vormen van differentiatie
  • Taak: Niet iedereen hoeft hetzelfde te doen. ...
  • Uitkomst: Niet iedereen hoeft hetzelfde te bereiken. ...
  • Materiaal: Niet iedereen gebruikt dezelfde middelen. ...
  • Keuze: Niet iedereen maakt dezelfde keuze. ...
  • Ondersteuning: Niet iedereen heeft dezelfde begeleiding nodig.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op lerenleukermaken.nl

Waarom is het belangrijk om voorkennis te activeren?

Voorkennis is de bouwsteen tot leren!

Het geeft namelijk betekenis aan nieuwe informatie/lesstof. Als we leerlingen willen leren, moeten we aansluiten bij ons geheugen. Hoe meer voorkennis er wordt geactiveerd, hoe sneller de leerlingen de lesstof begrijpen, onthouden en kunnen toepassen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tleerlab.nl

Hoe geef je een duidelijke instructie?

  1. Baken het doel af.
  2. Houd de instructie kort en bondig.
  3. Vertel tijdens je demonstratie heel.
  4. duidelijk wat je doet en waarom.
  5. Realiseer een veilig leerklimaat.
  6. Formuleer zo helder mogelijk.
  7. Voorkom waarom-vragen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikbenmoi.nl

Waarom is EDI effectief?

Bij een EDI-les contoleer je tijdens het lesgeven voortdurend of de leerlingen de leerstof begrijpen. Het controleren van begrip (cvb) zorgt ervoor dat je als leerkracht je leerlingen helpt om het doel van de les te behalen. Ook leer je zo je leerlingen en hun mogelijkheden goed kennen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijswereld-po.nl

Wat is strategie instructie?

Strategie-instructie gaat dus om instructie ten aanzien van een strategie. Dit is effectief omdat wanneer leerlingen een nieuwe schrijfstrategie goed leren, ze die zelfstandig kunnen toepassen in nieuwe schrijftaken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op expertisecentrum-mmv.nl

Welke vormen van instructie zijn er?

Welke instructievormen zijn er?
  • Doceervorm: informeren, vertellen, uitleggen, bespreken.
  • Vertelling.
  • Demonstratie (visuele instructie)
  • Instructie met gebruik van kant-en-klaar materiaal: Filmvertoning, Dvd-les, Educatief tv-programma, audioles.
  • PowerPoint-presentatie.
  • Excursie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Waarom is adaptief onderwijs belangrijk?

Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen kinderen en stemt het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. De visie erachter is dat kinderen beter leren als de leerstof op de interesses van de leerlingen is afgestemd. Adaptief onderwijs wil afwisseling in de lessen en meer aandacht voor samenwerken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Waarom is betrokkenheid belangrijk in de klas?

Een goede leerkracht is betrokken op zijn leerlingen. Betrokkenheid houdt hierbij in dat je elke leerling persoonlijke, positieve aandacht geeft. Betrokkenheid van de leerkracht heeft invloed op het welbevinden van kinderen en zorgt ervoor dat het zelfvertrouwen van de leerlingen toeneemt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wij-leren.nl

Wat is het directe instructie model?

Directe instructie (DI) is een model waarbij de leraar start met het geven van klassikale instructie, op een interactieve manier. De vervolgactiviteiten stemt de leraar af op de behoeften van de leerlingen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nponderwijs.nl

Is differentiëren hetzelfde als de afgeleide?

Differentiëren en de afgeleide berekenen zijn twee begrippen voor hetzelfde principe. Als je een formule differentieert, dan bereken je de afgeleide. Dat is heel belangrijk, want je hebt het nodig om te bepalen of de grafiek in een bepaald punt stijgt, daalt of vlak is en hoe steil de helling van de grafiek is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op debijlesstudent.nl

Is differentiëren moeilijk?

Differentiëren is één van de moeilijkste vaardigheden die je als docent moet beheersen. Ook voor ervaren leerkrachten is het vaak moeilijk om de leerstof zó aan te bieden dat alle leerlingen optimaal leren. Het vraagt een gedegen voorbereiding van de les en eigen beheersing van de leerstof.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blog.sbo.nl

Wat is de kracht van de herhaling?

De kracht zit in de herhaling van een boodschap. Herhaling zorgt ervoor dat je informatie langer kan onthouden. Mensen hebben namelijk de neiging om een voorkeur te ontwikkelen voor mensen of dingen die herkenbaar voor hen zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op prosumediaproducties.nl

Waarom werkt herhaling?

Door te herhalen wordt de leer- stof in het langetermijngeheugen opgeslagen, zodat het niet meer vergeten wordt en over een maand, jaar of decennium nog steeds kan wor- den opgehaald en gebruikt. Als je niet hebt ont- houden, dan heb je niet geleerd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsgek.nl

Is herhaling goed?

Herhaling is goed voor de ontwikkeling

Want hoe vaker iets aan kinderen wordt getoond, hoe beter ze het begrijpen en hoe sneller ze het zullen herkennen. De Teletubbies is hier een mooi voorbeeld van. Alles wat ze doen, doen ze minstens twee keer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op compananny.com

Wat zijn Instructievaardigheden?

Onder instructievaardigheden hoort zowel het geven van instructie als het begeleiden van het oefenen en het geven van feedback. In het proces van het technisch leren lezen zijn deze nauw met elkaar verbonden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dyslexiecentraal.nl

Wat zijn de 6 Tekstdoelen?

De 7 tekstdoelen zijn: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren. Een tekst heeft minimaal één tekstdoel. Maar een tekst kan ook alle zeven doelen in zich hebben. Hoe beter je vooraf nadenkt over je tekstdoelen, hoe beter je tekst wordt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op provencontext.nl

Welke twee kenmerken horen bij een instructie?

We bespreken hieronder kort de talige kenmerken van een instructie.
  • De beleefde vraag. In plaats van instructies te geven, kunt u er ook voor kiezen om een (beleefde) vraag te stellen. ...
  • De imperatief. ...
  • De “we-vorm” en “jullie-vorm” ...
  • Het diminutief.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op digidact.org

Populaire vragen

Volgende artikel  
Kun je een lederhose wassen?