Volgens de KvK worden de persoonsgegevens in het product voornamelijk gebruikt voor direct-marketingdoeleinden. In dit aanbod staan onder meer de adressen van bedrijven. Aangezien veel zzp'ers geen zakelijk adres hebben en verplicht zijn zich in te schrijven met een adres bij de KvK, geven ze hun privé-adres op.
Waarvoor gebruiken we deze gegevens
Op basis van je inschrijving krijg je een KVK-nummer. Dit nummer vormt jouw unieke ondernemers ID, zodat andere ondernemers kunnen controleren met wie ze te maken hebben en waardoor jij zaken kunt doen. Het beheer van het Handelsregister is een wettelijke taak van KVK.
Nee, dit is niet mogelijk. KVK is verplicht de openbare gegevens uit het Handelsregister te verstrekken. Een lijst verstrekken met informatie over wie het register heeft geraadpleegd, mag echter niet omdat in een dergelijke lijst gegevens staan die niet openbaar zijn.
Openbare gegevens zijn onder meer: naam van het bedrijf of organisatie. contactgegevens zoals adres, telefoonnummer, faxnummer, e-mailadres en internetadres. gegevens van vestigingen.
KVK bewaart jouw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor zij zijn verzameld.
Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.
Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.
Kies je voor een nieuw bedrijf? Let er dan op dat je maar één eenmanszaak mag hebben. Dus als je een nieuw bedrijf wilt opzetten, dan moet je een andere rechtsvorm kiezen voor je nieuwe bedrijf.
Ja, in principe kan iedereen, Nederlander of buitenlander (ongeacht uit welk land) zich inschrijven bij Kamer van Koophandel. Buitenlandse eenmanszaken die geen vestiging in Nederland hebben, hebben de mogelijkheid om zich in te schrijven in het Handelsregister indien zij ondernemingsactiviteiten in Nederland hebben.
KVK legt van iedere onderneming en andere rechtspersonen vast wat de handelsnaam is, op welke adres hij gevestigd is en wie bijvoorbeeld tekenbevoegd en aansprakelijk is. Je kunt deze bedrijfsgegevens 24/7 opvragen. Weet met wie je zakendoet en voorkom dat je wordt opgelicht.
Het maximumbedrag voor inkomsten uit overige werk is € 8.750,- (laatste update in 2021). Meer bijverdienen naast dit bedrag mag, mits je je inschrijft als ondernemer. Meer opgeven bij je inkomstenaangifte kan niet en inkomsten verzwijgen betekent dat je zwart werkt en je schuldig maakt aan belastingontduiking.
Wat kun je met een uittreksel? Informatie over je zakenpartner krijgen. Bewijzen dat je bedrijf is ingeschreven in het Handelsregister. Informatie krijgen over welke functionarissen de organisatie vertegenwoordigen.
Alle ondernemingen en organisaties die zich inschrijven in het Handelsregister krijgen een KVK-nummer. Daarnaast registreert KVK nog een aantal andere nummers, zoals het vestigingsnummer en het Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN).
Start u een eigen bedrijf, dan moet u zich inschrijven in het Handelsregister van KVK. Deze inschrijving kost eenmalig € 51,95. U hoeft zich niet apart in te schrijven bij de Belastingdienst. Dat gebeurt automatisch.
Iedereen die staat ingeschreven in het handelsregister van de KvK heeft eenmalig recht op een gratis uittreksel.
Wilt u meer informatie over een bedrijf of een organisatie? Bijvoorbeeld wie de directeur is of wat het adres is? Dan kunt u dat opzoeken in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Ieder bedrijf en rechtspersoon (bijvoorbeeld een stichting) in Nederland moet zich inschrijven in het Handelsregister.
Hoe zit het met belastingvrij bijverdienen? Goed nieuws! Je kan in Nederland in 2022 tot € 8.700,- belastingvrij (moet dit woordje hier niet bij?) bijverdienen.
Gevolgen niet inschrijven KvK
Als jij je niet inschrijft kan dat gevolgen hebben. De Belastingdienst grijpt in als je wel ondernemer bent, maar jij je niet inschrijft. De Belastingdienst kan aan je inkomsten vaststellen dat je ondernemer bent (geweest). Dat betekent dat je omzetbelasting moet afdragen (btw).
Als zzp'er moet je je inschrijven bij KVK. Daar moet je aangeven in welke rechtsvorm je gaat starten. De meeste zzp'ers starten met een eenmanszaak. En in sommige gevallen met een besloten vennootschap (bv).
Het bedrag dat je belastingvrij mag sparen is iets gunstiger
Dit is het bedrag waarover je geen vermogensbelasting hoeft te betalen. Voor 2019 is dit heffingsvrije vermogen € 30.360 (in 2018 was dit € 30.000).
Bij een eenmanszaak bent u privé aansprakelijk voor zakelijke schulden. U kunt maximaal één eenmanszaak oprichten. Deze kan wel verschillende handelsnamen, activiteiten en vestigingen hebben. U bent wettelijk verplicht een administratie voor uw eenmanszaak bij te houden.
Kan ik als eenmanszaak personeel aannemen? Ja, je mag als eenmanszaak personeelsleden aannemen. Hier zit geen limiet aan. Wanneer je personeel krijgt, blijft je rechtsvorm hetzelfde.
Het gaat dan om bankafschriften, belastingpapieren en mogelijk correspondentie over de zorgtoeslag. Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is 2 jaar voldoende.
Wat kunt u nu opruimen? U kunt dus na het verlopen van de bewaartermijn uw oude administratie weggooien. Als het boekjaar van uw BV gelijk is aan het kalenderjaar, betekent dit dat u na 31 december 2020 uw administratie over 2013 en eerdere jaren mag weggooien.
Er is geen verschil met de papieren facturen. Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende zeven jaar bewaren.