De meest voorkomende oorzaken zijn een verstopt benzine slangetje, een zwakke accu of bijvoorbeeld slecht gestelde kleppen. Bij een verstopt benzine slangetje kun je deze het best vervangen. De oorzaak van zwakke of lege accu is dat de dynamo de accu langzamer oplaadt dan deze wordt verbruikt.
Wat het probleem nu lijkt te zijn, de gasnaald van de carburateur beweegt niet mee met de gasschuif. Hij gaat niet omhoog zodra er gas gegeven word en dus komt er te weinig brandstof en teveel lucht en valt hij uit.
Scooter houd in met gas geven
Als jou scooter inhoud met gas geven komt dit zeer waarschijnlijk doordat bougie niet meer juist, of helemaal niet vonkt op de juist momenten. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter in houd bij optrekken.
Scooter stottert op top
Als jouw scooter stottert op topsnelheid kan het zijn dat de bougie aan vervangen toe is omdat deze niet goed meer werkt. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter stottert bij optrekken.
Dat kan komen door krassen in de cilinder of versleten zuigerveren. Tussen de cilinderkop en de cilinder zit de koppakking, die zorgt er voor dat er geen lucht kan ontsnappen tussen de cilinder en cilinderkop. Als deze lek is verlies je druk, controleer dus of de cilinderkop goed vast zit en de pakking nog heel is.
Voldoende olie is nodig om het motorblok soepel te laten lopen. Wanneer het oliepeil te laag is zal de zuiger droog komen te staan, wat zorgt voor oververhitting.De zuiger zet uit, waardoor de cilinder, en dus de overbrenging, vastloopt.
Oliepeil controleren bij een 4-takt scooter
Je peilt bij voorkeur de olie bij een warme motor. Olie zet namelijk uit bij warmte. Wanneer je olie bijvult wanneer je motor koud is, zit je al snel over het maximum. Ter hoogte van de kickstarter vind je het peilstokje en de vulopening.
Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden. Ook maakt de politie een WOK-melding aan als je brom-/snorfiets is opgevoerd-melding.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt. En dit biedt diverse voordelen.
Hiervoor wordt een snelheidsbegrenzer (toerenbegrenzer) ingezet. Als de snelheidsbegrenzer uit staat dan rijdt de brommer of scooter zo hard als hij kan. Zet je de snelheidsbegrenzer aan dan rijdt deze de normale 'toegestane' snelheid.
Bij een 4-takt scooter moet de olie meestal elke 3000-5000 kilometer worden bijgevuld, afhankelijk van het merk en het model. Dit kan variëren, dus raadpleeg de handleiding van je specifieke scooter voor het aanbevolen interval.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Belangrijk om te weten is hoe ver je met een tank normaal gesproken kunt rijden. Een rekensom: In een tank zit gemiddeld 6,5 liter. Omgerekend kun je in principe met een volle tank ruim 250 kilometer afleggen.
Om een 2-takt carburateur af te stellen, moet je eerst de luchtschroef en de stationairschroef terugdraaien naar hun basisinstellingen. Start de motor en laat deze opwarmen. Draai de stationairschroef langzaam in de richting van de klok totdat de motor net niet afslaat.
Bij valse lucht heb je last van een arme mengsel in de cilinders.Dit komt doordat er te veel lucht bij de mengsel zit met als gevolg een niet goed lopende motor. De valse lucht wordt aangezogen na de carburateur. Valse lucht zorgt o.a. voor niet stationair draaiende motor met hoge toeren.
Een warmloper kan optreden als de motor oververhit raakt, wat kan leiden tot ernstige mechanische problemen, zoals het vastlopen van de zuiger, beschadigde cilinderwanden en defecte onderdelen. Door het probleem op te lossen, voorkom je verdere schade aan de motor en verleng je de levensduur van de scooter.
Bij een 4-takt kun je alleen de prestaties verbeteren door de huidige cilinder te vervangen voor een cilinder met een grotere diameter. Bij deze aanpassing is een andere uitlaat niet nodig. Wil je nog meer resultaat behalen dan kun je bij een 4-takt ook spelen met het aanpassen van de nokkenas.
Hoeveel kilometer per uur mag mijn snorfiets op de rollerbank gaan voordat ik een boete krijg? Een snorfiets mag tot 35 kilometer per uur gaan op de rollerbank. Vanaf 35 kilometer per uur wordt een proces-verbaal opgemaakt.
Het is goed om te weten dat je bij 4-takt scooters de olie tussen de 3000 en 5000 km moet vervangen, Dit kan natuurlijk per type scooter verschillen.
Bij welke snelheid krijg je een wok melding? Bij een bromfiets (geel kenteken, 45km) kun je er al een krijgen bij het overschrijden van de maximale constructiesnelheid (van 45km) met 5 km + 5 km rollerbank marge, bij een snorfiets (blauwkenteken, 25km) is dit maar 4 km + 5 km rollerbank marge.
Ja, het is strafbaar als je scooter harder kan dan 45 kilometer per uur, ook al houd je je verder aan de juiste snelheid. Het opvoeren van een scooter is dus verboden. Je kunt er een boete voor krijgen en in het ergste geval neemt de politie zelfs je rijbewijs in beslag.
Als op een rollertestbank blijkt dat de brom-/snorfiets is opgevoerd (ook al is het maar enkele kilometers), dan krijg je een boete. Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd.
Teveel olie is net zo schadelijk als te weinig. Heb je er nu per ongeluk teveel olie ingedaan dan moet je deze er weer uit (laten) halen. Het oliepeil van je scooter is zo belangrijk dat het de levensduur van je scooter voor een heel groot deel bepaalt.
Hoe vaak olie verversen
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
Je controleert een keer per maand het oliepeil van je scooter en waar nodig vul je wat bij. Het is namelijk raadzaam om dit goed in de gaten te houden om grote kosten te voorkomen.