De belangrijkste redenen voor beginnende leraren – in zowel primair als voortgezet onderwijs – om te stoppen, liggen op het persoonlijke vlak of hebben te maken met het beroep en de school. Persoonlijke problemen en ziekte kunnen aanleiding zijn om uit het onderwijs te stappen.
De verwachting is dat het voorgezet onderwijs in 2023 meer dan duizend leraren en directeuren tekortkomt. Belangrijke oorzaak is de vergrijzing. Nieuwe leraren kunnen die uitstroom naar verwachting niet opvangen. Dat is zeker niet zo als startende leraren het lesgeven na een paar jaar voor gezien houden.
Je hoeft het onderwijs niet helemaal op te geven om uit een klassieke schoolomgeving te stappen. Bijles of privéles in Nederland is in dit geval misschien wel de beste optie! Privéleraar zijn, betekent dat je je eigen uren en je eigen tarieven kunt kiezen.
Het lerarentekort neemt alleen maar toe. Dat heeft allerlei oorzaken. Er is te weinig toestroom van nieuwe leraren, te grote uitstroom na enkele jaren van gedesillusioneerde nieuwe leraren en natuurlijk door de vergrijzing in het onderwijs. Nog steeds kiezen veel te weinig jongeren voor het leraarschap.
' 'Het mooie van het docentschap is dat je mensen leert kennen die volop in ontwikkeling zijn. Als docent ben je een klein deel van die ontwikkeling. De relatie die je met je leerlingen opbouwt gedurende het schooljaar is heel veel waard.
Een visie op schoolniveau geeft op globale wijze richting aan de manier waarop de school invulling geeft aan kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting van leerlingen.
De docent zorgt voor duidelijkheid tijdens instructie en het uitvoeren van taken. De docent zorgt ervoor dat de lessen herkenbaar en gestructureerd zijn opgebouwd zodat leerlingen weten waar ze aan toe zijn.
Het structurele probleem is niet de hoge werkdruk, de hoeveelheid burn-outs, het achterblijvende salaris, of – met al die dingen samenhangend – het lerarentekort. Dat zijn symptomen. Het werkelijke probleem ligt dieper. De overheid kreeg de afgelopen dertig jaar steeds minder te zeggen over het onderwijs.
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.500 en € 7.190 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Het primair onderwijs bestaat uit het (speciaal) basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.
Je hebt geen onderwijsbevoegdheid nodig. Je geeft dan namelijk les onder begeleiding van een docent met bevoegdheid. Je bent dan wel gebonden aan maximaal 4 uur per week lesgeven. Wil je meer uren per week lesgeven dan heb je alsnog een bevoegdheid nodig.
Met je diploma kun je aan de slag als juf of meester in het reguliere basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs, het speciaal voortgezet onderwijs en in het praktijkonderwijs. Je vindt waarschijnlijk al snel een baan. Je kunt natuurlijk ook doorstuderen en een master volgen.
Je hebt minstens een getuigschrift van het secundair onderwijs op zak. Je heb minstens 3 tot 5 jaar nuttige werkervaring in het vakgebied waarin je les wil geven. Je wil je passie voor je vakgebied delen. Je bent op zoek naar een flexibele opleiding die alle facetten van het leraarschap aan bod laat komen.
Als startend leerkracht op een basisschool verdien je volgens onze Salaris Check gemiddeld een maandloon van € 2.680 bruto. Netto houd je daarvan € 2.053 over.
Die gratificatie bedraagt bij een 25-jarig jubileum bij het onderwijs 50% en bij een 40- of 50-jarig jubileum 100% van het bruto maandsalaris inclusief vakantie-uitkering.
Kijk, er is een belangrijk verschil tussen symptomen en oorzaken van de problemen in het onderwijs. Symptomen zijn de negatieve EFFECTEN die we ervaren door de werking van het onderwijssysteem. Denk aan het lerarentekort, de hoge werkdruk, het belabberde docentenimago en leerlingen die onderpresteren.
De steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere (de G5) komen gemiddeld 14 procent aan leraren tekort, schreef het Onderwijsblad al eerder. Voor de rest van Nederland is dat gemiddeld 8 procent. Onderlinge verschillen zijn groot, maar er is geen regio meer zonder lerarentekort.
Een zorgelijke trend is dat de vakken wiskunde en Nederlands, waarvoor nu al een tekort aan leraren is, te maken hebben met een dalende instroom voor de tweedegraads lerarenopleiding. Ook voor economie en Frans zijn er minder aanmeldingen. Voor scholen blijft het dan ook moeilijk om personeel te vinden.
Over 'De zes rollen van de leraar'
Martie Slooter maakt in haar nieuwe boek duidelijk dat iedere leraar in het voortgezet onderwijs zes rollen vervult: die van (1) gastheer, (2) presentator, (3) didacticus, (4) pedagoog, (5) afsluiter en (6) coach. Elke rol kun je aanleren en in elke rol kun je je verder ontwikkelen.
Effectieve leraren vervullen in hun lessen vijf verschillende rollen. De leraar is: gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter. Het boek De vijf rollen van de leraar beschrijft voor elke rol op concrete, praktische wijze welk gedrag een effectieve leraar wel én niet vertoont.
Naast lesgeven heb je ruime keuze uit allerlei nevenactiviteiten. Misschien vind je het leuk om stagiairs en afstudeerders te begeleiden, coördinerende taken op je te nemen, lesprogramma's te ontwikkelen, onderzoek te doen of mee te denken in een Werkveldcommissie.
Onderwijs is de sleutel voor de ontwikkeling van een kind én van een samenleving. Een kind dat goed onderwijs krijgt, krijgt kansen voor de toekomst. Daarom heeft ieder kind recht op goed onderwijs. Overal en altijd.
Ik vind het belangrijk dat er een goede sfeer is in de klas. De kinderen respecteren elkaar, respecteren de leerkracht en de leerkracht respecteert de kinderen zoals ze zijn. Elk kind mag het gevoel hebben er bij te horen en welkom te zijn zoals hij/zij is. Elk kind mag weten dat de leerkracht er echt voor hem/haar is.
Goed onderwijs is gericht op de autonomie van leerlingen en op het samenwerken; beide aspecten hebben betrekking op de toekomstgerichtheid van het onderwijs. Vorming is het doel van goed onderwijs. Goede leraren hebben oog voor kinderen en laten hen leren.