Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
De vliegtuigsporen bestaan uit ijskristallen
In droge warme lucht laat een vliegtuig geen sporen achter, in vochtige koude lucht wel. Het spoor ontstaat als hete, vochtige waterdamp uit de uitlaten van het vliegtuig zich mengt met de buitenlucht.
De warme lucht van de vliegtuigmotoren bevat heel wat waterdamp. In de koude bovenlucht (typisch min 40 graden Celsius) zal de waterdamp condenseren. De ijskristallen vormen lange strepen aan de hemel: vliegtuigstrepen of contrails. Contrails is een samentrekking van de Engelse woorden condensation en trails.
De strepen worden in de luchtvaartwereld contrails of contra's genoemd; een samentrekking van condensatie en trail (spoor in het Engels). Ze ontstaan doordat vliegtuigen op grote hoogte uitlaatgassen met veel waterdamp de koude lucht in blazen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Midden jaren 1990 hanteerden de meeste maatschappijen een omdraaitijd van 45 tot 50 minuten voor de kleinere types zoals de Airbus A320, Boeing 737 en Fokker 100. Inmiddels is dit bij “low-cost” maatschappijen teruggebracht tot 30 minuten.
Chemtrail is een samentrekking van de Engelse woorden chemical (chemisch) en trail (spoor) en daarmee een variant op het condensspoor van vliegtuigen (Engels: contrail, verkorting van condensation trail).
Chemtrails bevatten een brouwsel van barium, glasvezel met nano aluminium (bekend als CHAFF), radioactief thorium, cadmium, chromium, nikkel, sporen van schimmels, ethyleen dibromide en polymeervezels. Barium is net zo giftig als arsenicum en werkt op het hart.
Soms wordt er een streep gevormd die na enkele seconden alweer begint op te lossen. Sommige contrails blijven uren zichtbaar. Het is bekend dat de meeste condensstrepen in Nederland en België wel meer dan een dag blijven hangen in de lucht. Een kwart van deze strepen blijven zelfs meer dan 2 dagen zichtbaar.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
Veel delen van Europa en Noord-Amerika hebben MLAT dekking boven 5.000 – 10.000 voet (ongeveer 1500-3000 meter). Voor sommige locaties is er MLAT dekking beneden de 1500 voet (450 meter), zoals Amsterdam.
Natuurlijk is hierbij het type vliegtuig en het gewicht van belang. De Airbus A380 kan een snelheid halen van meer dan 1.000 kilometer per uur! Maar de Boeing 787 Dreamliner (907 km/u) en Boeing 777 (905 km/u) zijn ook niet langzaam te noemen.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Vliegtuigen verbranden kerosine en stoten daardoor CO2 uit, waarmee ze bijdragen aan het broeikaseffect. Daarnaast komen er nog andere stoffen vrij, zoals stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect.
Vietnamese piloten en personeel van de Vietnamese luchtmacht kwamen voor het kruis in aanmerking wanneer zij luchtgevechten hadden uitgevochten, zich verdienstelijk hadden gemaakt tijdens luchtgevechten of zich daarbij heldhaftig hadden betoond.
Contrails zijn normale, dunne lijnen van gecondenseerde waterdamp, die een lijnvliegtuig op een hoogte van ongeveer 10.000 meter achter zich laat. Door de vriestemperatuur (-40°C) en de vochtigheid (+70%) in deze luchtlaag bevriest de waterdamp in de uitlaatgassen.
Maar hoe ver kun je eigenlijk gaan? De verst gelegen luchthaven waar je vanaf Schiphol non-stop naartoe kan vliegen is Buenos Aires in Argentinië (11.436 kilometer). Vliegtijd: 13 uur en 50 minuten. De langstdurende non-stop vlucht is vijf minuten langer.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Qantas vliegt al van Londen naar het West-Australische Perth, een vlucht die bijna 17 uur duurt. De langste vlucht wordt nu nog uitgevoerd door Singapore Airlines, dat in iets minder dan 19 uur vliegt van Singapore naar New York.
Op dit moment is alleen een onbemand prototype gebouwd. Een vliegtuig zonder vleugels kan alleen in de lucht blijven door zich af te zetten tegen de lucht.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Vliegtuigen starten en landen in principe tegen de wind in. Hoe meer tegenwind, hoe eerder een vliegtuig van de startbaan opstijgt en hoe minder baanlengte er nodig is. Hetzelfde principe geldt voor de landing van een vliegtuig. Ook dat gebeurt tegen de wind in, zodat een vliegtuig niet met een te hoge snelheid landt.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .