Dat tikkende geluid dat u hoort wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door het uitzetten en/of krimpen van de metalen leidingen in uw woning. Zet u de verwarming aan of hoger? Dan zetten de leidingen uit. Koelen ze af, dan zullen de leidingen krimpen.
Klapperende waterleidingen in uw woning worden veroorzaakt door lucht in de leiding. Lucht in de leidingen ontstaat automatisch na verloop van tijd en is op zich niet verontrustend. U kunt het ook simpel oplossen door de leidingen te ontluchten.
Deze trillingen kunnen ervoor zorgen dat de bevestigingspunten van de leiding loslaten, de fittingen (verbindingen) gaan lekken en/of er metaalmoeheid ontstaat (waardoor scheurtjes kunnen ontstaan). o Voor het openbare drinkwaternet is waterslag gevaarlijk voor de volksgezondheid; leidingen kunnen scheuren.
Je kan natuurlijk proberen om waterslag zoveel mogelijk te voorkomen. Zo kan je van tevoren een waterslagdemper laten installeren. Dit is echter ook een oplossing voor als je al last hebt van waterslag. Door een waterslagdemper kan het drukverschil worden opgevangen door middel van een luchtkussen.
Antwoord: Waterslag is een drukgolf die wordt veroorzaakt door een snelle verandering van de stroomsnelheid in het leidingwerk. Dit verschijnsel wordt 'waterslag' genoemd omdat drukgolven vaak gepaard gaan met een geluid dat klinkt alsof er met een hamer op de leidingen wordt geslagen.
De belangrijkste reden om een verwarming te ontluchten, is het feit dat de kachel minder snel warm wordt als er veel lucht in de leidingen zit. Lucht geleidt niet, waardoor de cv-ketel heel veel energie nodig heeft om het warme water bij uw radiatoren te krijgen.
Deze wordt meestal onder de woning, bij het begin van de waterleiding, geplaatst. Van zodra er meerdere punten zijn waar het water vandaan komt, moet er een tweede model aangeschaft worden. De prijs voor een waterslagdemper in de vorm van een rechte buis is ongeveer € 42.
Tips om waterslag te voorkomen
Je hebt minder kans op waterslag als je ruimere leidingen hebt. Het is belangrijk dat het water of vloeistof met een lage snelheid wordt verplaatst. Het kan gebeuren dat er lucht in je leiding terecht komt. Leg de leiding daarom op zo een manier aan dat de lucht makkelijk weg kan.
Het gaat allereerst om waterslag in de woning, waardoor bij het gebruik van het water een tikkend geluid wordt gehoord. De consument stelt primair dat sprake is van een verborgen gebrek en doet subsidiair een beroep op de garantieregeling.
Waar waterslagdemper plaatsen? U moet de waterslagdemper zo dicht mogelijk plaatsen bij de veroorzaker van de waterslag. Dat is dus bij het klapperende of bonkende geluid. Als de wasmachine het probleem is, dan moet u de waterslagdemper plaatsen tussen de wasmachine en de wasmachinekraan in.
Het gebruik van watertorens
Vroeger werden er watertorens gebruikt om de waterdruk constant te houden. Watertorens vingen met hun watervoorraad en druk de schommelingen op. Tegenwoordig is het gebruik van watertorens in Nederland bijna overal afgeschaft en wordt de druk geproduceerd door elektrische pompen.
Waterslag ontstaat als de motor water aanzuigt in plaats van lucht. Wanneer het water in de verbrandingskamer komt, is het meestal al te laat: in tegenstelling tot het brandstof-luchtmengsel kan water niet worden samengedrukt. De zuigers worden dan abrupt afgeremd.
Waar waterslagdemper plaatsen
De waterslagdemper plaatst u zo dicht mogelijk bij de veroorzaker van de waterslag (bonk/klapperend geluid). Wanneer de wasmachine de veroorzaker van de waterslag is, dan plaatst u de waterslagdemper tussen de wasmachinekraan en de wasmachine in.
Waterdruk. Het is van belang dat de waterdruk in je installatie niet hoger is dan 3 bar. Indien nodig kan er een drukverminderaar aan het begin van je drinkwaterinstallatie geplaatst worden om de druk te verlagen. De INOX-veer in de waterslagdemper staat namelijk ingesteld op een druk van 3 bar.
De prijs voor een standaard wasmachinekraan inclusief beluchter en terugslagklep ligt tussen de € 10 en € 20. Daar komen nog de kosten van montage door de loodgieter bij. Wanneer je een wasmachinekraan door een vakman van Zoofy laat vervangen, hoef je geen voorrijkosten te betalen.
Ontluchten van uw CV-installatie is van belang om alle elementen zo efficiënt mogelijk te laten functioneren. Dit is een handeling welke u zelf uit kunt voeren, het duurt ongeveer drie kwartier.
Een makkelijke oplossing tegen de tikkende verwarmingsbuizen is door de verwarming langzamer te laten opwarmen. Dat kan bijvoorbeeld met een modulerende thermostaat. Hiervoor heeft u naast een modulerende thermostaat ook een ketel nodig die kan moduleren met OpenTherm.
Meestal moet je 1 tot 2 keer per jaar je cv-ketel bijvullen.
Een manometer is een klokje op de cv-ketel, dat de waterdruk aangeeft. De wijzer van de manometer moet tussen de 1 en 2 bar (atmosfeer) staan. Staat de wijzer onder de 1 bar, dan moet je bijvullen.
Een lekdorpel is een bouwelement dat aan een onderzijde of aan de bovenzijde van een buitenkozijn wordt aangebracht om ervoor te zorgen dat hemelwater buiten het muurvlak (of het raam) wordt afgevoerd. (Dorpel is een andere naam voor drempel.) Bij een deur wordt een lekdorpel weldorpel genoemd.
Lekdorpels lopen af met een kleine hellingshoek waardoor het regenwater ook het vuil meeneemt. Zo hebben lekdorpels weinig tot geen onderhoud nodig. De aluminium lekdorpels worden in een naad geplaatst aan de onderkant van een kozijn, waardoor het over de wand heen valt.
Het breken van een krukas kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat het materiaal waarvan de krukas is gemaakt, niet sterk genoeg is of een bepaalde verzwakking heeft door verontreiniging. Daarnaast kan langdurige overbelasting ook een rol spelen.
De oorzaak van verbrande kleppen moet gezocht worden in een hoge temperatuur door bijvoorbeeld te weinig klepspeling. Als er dus 1 klep verbrand is dan is de kans klein dat er een verband is met het vervangen van de distributieriem.
Bij oververhitting of bij bevriezing kunnen er barsten of scheuren in een cilinderblok ontstaan. Dan moet het cilinderblok vervangen worden. Bij slechte smering kunnen de bewegende delen gaan 'vreten' in het cilinderblok. Dan moet er gereviseerd worden.