Volgens de Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS) moeten automobilisten hun tank niet helemaal tot de rand toe vullen. De reden is dat de hitte ervoor zorgt dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken.
Een tank van een moderne auto maakt immers deel uit van een hermetisch afgesloten geheel. Zodra je de vuldop dichtdoet, is het systeem helemaal dicht. Dat is verplicht. Er mogen geen schadelijke benzinedampen in de lucht terechtkomen.
Heeft je stookolietank een inhoud van minder dan 5.000 liter, dan dien je hiervoor geen verdere stappen te ondernemen.De tank moet dan niet gemeld worden aan het stadsbestuur.
"Het is helemaal niet goed om je tank helemaal leeg te rijden. Zeker bij een oude auto. Er kan namelijk rommel in de motor komen en dat is niet goed voor de auto. Er zijn ook auto's die er helemaal niet tegen kunnen.
De viezigheid zorgt ervoor dat de motorprestaties verslechteren. Zo bestaat er een risico op stotteren of onregelmatig stationair lopen. Als je er regelmatig voor kiest om de brandstoftank volledig leeg te rijden, is dit schadelijk voor je voertuig.
Als de tank bijna leeg is, is er meer ruimte voor vocht om te condenseren. Als dit vocht bevriest, kan het de brandstofleidingen blokkeren en het brandstofsysteem beschadigen. Door de tank minimaal tot 5 liter gevuld te houden, vermindert dit het risico op bevriezing.
In de meeste gevallen zit er 5 à 6 liter brandstof in de reservetank. Volgens een vaak aangehaalde vuistregel kunt u daar nog ongeveer 50 kilometer mee rijden. Als u de inhoud van uw brandstoftank en het verbruik van uw auto paraat heeft, kunt u uitrekenen wat voor uw auto geldt.
Volgens de Automobilclub Kraftfahrer-Schutz (KS) moeten automobilisten hun tank niet helemaal tot de rand toe vullen. De reden is dat de hitte ervoor zorgt dat benzine en diesel uitzetten. In de brandende zon zou er brandstof door de tankopening of de brandstof-ontluchting kunnen lekken.
Tankstations maken zich op voor de drukste week van het jaar nu de prijsstijgingen van brandstof zich aandienen. Vóór 1 juli de tank vol gooien scheelt flink in de portemonnee. Belangrijke tip: tank op een strategisch tijdstip.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden. Maar hoe ver je er daadwerkelijk mee komt, hangt af van het automodel en jouw persoonlijke rijstijl.
Maar hoeveel brandstof moet er nu eigenlijk minimaal in zitten? Dit verschilt uiteraard per voertuig maar een goede vuistregel is de tank minimaal voor ¼ gevuld te houden. Ons advies is daarbij wel om regelmatig de brandstof te verversen om brandstof veroudering te voorkomen.
Kan het je auto beschadigen? Onze mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn geeft advies: “Je riskeert er kosten door.” Een benzine- of dieselpomp slaat automatisch af als je tank ongeveer vol is. Dat is het geval als de pomp goed afgesteld is en je het tankpistool goed in je vuldop hebt gestoken.
De wet staat toe om in totaal 240 liter brandstof mee te nemen. Daarnaast moeten alle mogelijke maatregelen genomen worden om lekkage van de inhoud te voorkomen. Ook moeten de jerrycans goed vastgemaakt worden in de kofferbak.
"Benzine is een licht ontvlambaar product en tijdens het tanken komen er brandbare benzinedampen vrij. Je gsm kan in theorie vonken geven in een omgeving met benzinedampen. Ook de afleiding van het bellen of een val van je gsm, vergroot het brandgevaar.
het is zelfs mogelijk brandstof dampen te laten ontvlammen door statische elektriciteit, De kans mag dan wel niet niet super groot zijn, toch moet je de motor van je auto uitzetten om het risico te elimineren. In de meeste gevallen loopt er helemaal niets fout.
En een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen, en dat wil je niet. Tank je dus Euro95 (E10) tankt maar weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor de tank en/of brandstofsysteem van je auto.
Met de verhoging per 1 juli 2023 zal de accijns op benzine hiermee rond de EUR 14 cent per liter duurder worden. Ten aanzien van diesel en LPG zal deze verhoging respectievelijk rond de EUR 10 cent en EUR 6 cent bedragen. Hiermee zijn de accijnstarieven weer bijna op het oude niveau.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Het volgende heeft te maken met het op tijd onderhouden en reinigen van de auto. U moet bijvoorbeeld het brandstoffilter op tijd vervangen. Rijdt u vaak de tank bijna helemaal leeg dan zou u er vaker naar moeten kijken omdat dit er voor zorgt dat het vuil van onderuit de tank het brandstofsysteem in gaat.
Bellen tijdens tanken verboden
Oliemaatschappijen bepalen zelf of ze het verbieden. De reden voor een eventueel verbod is dat er een mogelijkheid is dat mobiele telefoons tijdens het tanken een explosie veroorzaken. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat mobieltjes het vermogen hebben om vonken te produceren.
Wanneer de benzine bijna op is, zal de brandstofpomp lucht aanzuigen. Tot slot verzamelen vuil en vettigheid zich op de bodem van de tank. Rijd je de tank leeg, dan gaat de brandstofpomp deze troep opslurpen, met eveneens kans op een haperende motor of schade.
Is het een mechanische pomp volstaat deze gewoon aan te zetten.Bij een handmatige pomp moet je enkele keren pompen en dan blijft de brandstof verder lopen. Heb je genoeg overgeheveld breng dan de container of het uiteinde van de slang hoger dan de tank van je wagen.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg. De prijs van 1 liter diesel is momenteel ongeveer € 1,50. Met deze liter diesel rijdt een gemiddelde auto 15 km, oftewel 1,50/15 = 10 eurocent per kilometer.
gemiddeld tussen de 400 en 450.