Met een T1 document worden goederen die vanaf de buitengrens van de EU komen vervoert naar het binnenland. Door een T1 document op te maken kunt u de goederen in het binnenland inklaren, dit gebeurt vaak bij controle gevoelige goederen die de douane wil controleren.
Het T1 Transitdocument (T1 formulier) is een douanevervoersdocument voor goederen die nog niet in het vrije handelsverkeer binnen de EU gebracht zijn.
Waarvoor gebruik je een T1 document? Een T1 document wordt gebruikt om goederen van buiten Europa te vervoeren door Europa of door te brengen naar buiten Europa. Dit zonder dat er belastingen of invoerrechten voldaan hoeven te worden.
Bij het vervoersdocument T1 spreken we over niet-unie goederen.Bij T2 zijn het unie goederen. Meestal komen goederen die op T1 vervoerd worden niet uit de Europese Unie en staan bijvoorbeeld op Schiphol of in de Rotterdamse haven.
Uniedouanevervoer is de meest gebruikte vorm van douanevervoer. Er zijn 2 situaties: extern Uniedouanevervoer, in de aangifte is dit T1.
Met een T1-document kunnen goederen afkomstig uit een land buiten de EU worden vervoerd binnen de EU, ook als deze eerst worden opgeslagen in een douane-entrepot. De eventuele invoerrechten en BTW hoeven pas te worden betaald in het land van inklaring: de uiteindelijke bestemming dus.
Voor deze service betaalt u eenmalig € 249,50 (ex.BTW) aansluitkosten.
De douanevervoerregeling T1 wordt geopend door de douane op het punt van vertrek. Om de T1 document verzendingsdetails te creëren, zoals de naam van de afzender en de geadresseerde, zijn het aantal pakketten, het totale gewicht van het pakket en het aantal zegels vereist.
Dit zogeheten doorvoer T1 of T2 document zorgt ervoor dat de goederen bijvoorbeeld door Zwitserland vervoerd mogen worden, zonder dat hiervoor extra documentatie in Zwitserland opgemaakt dient te worden. De documenten dienen bij het douanekantoor van doorgang en bestemming elektronisch gescand en gezuiverd te worden.
Het T1-document dient wel te worden aangezuiverd door een opvolgend document of de goederen moeten door middel van inklaring in het vrije verkeer worden gebracht of weer uitgevoerd worden naar buiten de EU. 3. Th.
Het vervoeren van goederen door de Europese Unie zonder daar (invoer)rechten voor te betalen valt onder de regelgeving van een transit document. Deze douaneregeling is op te delen in Extern en Intern douanevervoer, in de volksmond ook wel T1 & T2 genoemd.
De verkopende partij moet voor het T2 document zorgen. Dit komt omdat de verkopende partij verantwoordelijk is voor alle artikelen die hij/zij vervoert. De verkopende partij kan een T2 document aanvragen bij onze specialisten van de douane. Rotra heeft als douane-expediteur een eigen team van douane-specialisten.
Wat is een referentiebedrag? Een referentiebedrag is de norm waarmee het ziekenhuis wordt vergeleken. Het gaat eigenlijk om een nationale gemiddelde van de reële uitgaven, verhoogd met 10 %. Dat gemiddelde wordt berekend per aandoening, per graad van ernst en per groep van verstrekkingen.
Wat is douanevervoer middels T1 of T2? Door goederen te vervoeren door de Europese Unie zonder invoerrechten te hoeven betalen kan middels een T1 of T2 document. De douaneregeling is op te delen in Extern (T1 document) of Intern (T2 document). Het verschil zit dus in de douanestatus van de goederen.
Het schip zou theoretisch gezien ook buiten de Europese Unie kunnen komen. Met het T2L toont men de status aan van vrije goederen. Dit vervoersdocument dient opgemaakt te worden voor de rederij of rederijagent die de boot afhandelt in de haven van aankomst.
Het EX-A document wordt gebruikt voor de export naar landen buiten de Europese Unie. Voor het exporteren naar een aantal landen buiten de EU wordt er geen EX-A opgemaakt. Hiervoor wordt een EU-A opgemaakt.
Een T2 document is een vervoerdocument. Met een T2 document worden goederen die zich in Europa in het vrije verkeer bevinden onder douanetoezicht vervoert. Denk hierbij aan een vrachtauto die van Nederland naar Italië rijd en door Zwitserland gaat.
Een douane-entrepot is een door de douane aangewezen en goedgekeurde locatie, waar goederen staan die onderhevig zijn aan accijnzen, invoerrechten, BTW en/of antidumpingheffing. Het is een goedgekeurde economische schorsingsregel.
Extern douanevervoer gaat om vervoer van niet-Uniegoederen, intern douanevervoer gaat om vervoer van Uniegoederen.
Een douaneregeling is een regeling waarbij de douane toezicht blijft uitoefenen. Dat kan zijn omdat de goederen de niet-Unie status behouden, maar dat kan ook zijn omdat de goederen in het vrije verkeer worden gebracht; Overbrengen naar een entrepot; Wederuitvoer uit de EU.
Dit houdt in dat de goederen niet meer naar een Douanekantoor hoeven te worden gebracht. Deze vereenvoudigingen worden 'Toegelaten Afzender' en 'Toegelaten Geadresseerde' genoemd. Om als 'Toegelaten afzender of geadresseerde' te mogen functioneren moet een bedrijf in het bezit zijn van een vergunning.