Typische waarschuwingssignalen van uitlaatgassen. Bij een verbrandingsmotor – diesel of benzine – wordt brandstof in de motor verbrand. De brandstof wordt onder hoge druk en in combinatie met lucht (zuurstof) ontbrand, waardoor de zuigers in beweging komen.
Schimmel en bacteriën
Als je een sterk muffige geur ruikt als je de airconditioning aanzet, dan is dit waarschijnlijk doordat er schimmel in de ventilatiekanalen van de auto zit. Vaak is dit bij oudere auto's erger, omdat schimmels en bacteriën in oude auto's meer kans hebben gehad zich te ontwikkelen.
Als het dieselmengsel net zo snel tot zelfontbranding komt als hexadecaan dan krijgt het dieselmengsel een cetaangetal van 100. Meestal heeft diesel een cetaangetal van 50. Bij benzine gebruikt men het octaangetal om de klopvastheid van het brandstofmengsel aan te duiden.
Diesel is ongeveer € 34 eurocent per liter goedkoper dan benzine. Al bij al maakt dit dat het omslagpunt van een moderne diesel al tussen de 10.000 a 15.000km ligt. Tevens zijn de onderhoudsintervallen aanzienlijk groter bij een diesel. Men dient ook naar het aanbod te kijken.
Denk aan een zeer hoge CO2-reductie van maar liefst 90% en een lagere uitstoot van schadelijke emissies zoals fijnstof, stikstof en zwavel. HVO diesel is vrijwel geurloos en goed biologisch afbreekbaar. Kortom, de meest duurzame diesel van dit moment!
Een rokende dieselauto heeft vrijwel altijd een (verbrandings)probleem. Een overschot aan diesel of een tekort aan lucht veroorzaakt zwart roken van de motor. De oorzaak kan liggen bij diverse onderdelen van de auto zoals de: de EGR Klep.
Giet witte azijn op je handen. De chemische eigenschappen van witte azijn breken de verbindingen in diesel af, zodat de resten kunnen vervliegen. Giet genoeg azijn op je handen om je handpalmen en vingers ermee te kunnen bedekken. Wrijf de witte azijn 30 tot 45 seconden in je huid.
Zet een bakje met azijn in de auto
Als je een flinke diesellucht in de auto hebt kan je een bakje azijn in de auto neerzetten voor 24 uur lang. De geur zou verdwenen moeten zijn en anders kan je het nog een keer herhalen.
Vul een plantenspuit met witte azijn of schoonmaakazijn en spuit dit lichtjes op alle bekleding in de auto. Dit kun je het beste 's avonds doen of op een dag dat je de auto niet gaat gebruiken, zodat je niet in de zure geur van onverdunde azijn hoeft te zitten.
Als het muf ruikt zit er meestal vocht ergens in de auto. Vooral in de koude maanden verzamelt zich veel vocht in je wagen. Het probleem wordt verergerd door onvoldoende onderhoud: verstopte afvoeren of poreuze afdichtingen zijn een gemakkelijke toegangspoort voor nattigheid.
Moderne brandstofsystemen van de laatste generaties auto's zijn gesloten en de brandstof kan dan nagenoeg niet verdampen. Ook kan er bijna geen oxidatie optreden, zelfs niet als de tank niet volledig of maar voor een kwart gevuld is. Wel gaat op termijn de interne destabilisatie van de brandstof een rol spelen.
Behandel de vlek vooraf met een oplosmiddelhoudende vlekkenverwijderaar of een vloeibaar wasmiddel op enzymbasis. Werk in de stof door de vlek zachtjes in te wrijven met een zachte borstel. Laat de vlekkenverwijderaar minimaal 15 minuten werken.
Leegscheppen of een waterstofzuiger gebruiken (die kan je wel weg gooien na afloop of nogmaals voor diesel gebruiken) en. dan met een. scheut schone diesel en een bokkepoot de resten schoon maken. Terpetine in licht ontvlambaar en de dampen zijn ook niet bepaald goed.
Zwarte rook uit de uitlaat komt meestal voor bij dieselmotoren. Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren.
Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt. Er wordt dan gezegd dat de motor 'te rijk' staat. Gevaarlijk is het niet, maar het kost wel onnodig veel brandstof en stinkt behoorlijk.
Witte rook ontstaat door het verbranden van koelvloeistof die op een of andere manier in de verbrandingsruimte komt. Mogelijke oorzaak kan een doorgeslagen koppakking zijn maar ook een gescheurde kop of onderblok. Technisch onderzoek zal de oorzaak aan het licht moeten brengen.
JLM Diesel Injector Reiniger (J02320) is een preventief reinigingsmiddel, voorkomt algengroei in de brandstoftank en verdrijft water. Voeg dan iedere 5.000 kilometer 250ml JLM Diesel Injector Reiniger via de vulopening aan een volle tank brandstof toe.
Met een injector cleaner kun je het brandstofsysteem eenvoudig zelf reinigen, dus ook de verstuivers en de injectoren. Het beste is om het iedere 5000 km preventief toe te passen. Ook is het mogelijk de injector reiniger toe te passen wanneer de injectoren al vervuild zijn.
Zo is vocht een grote voedingsbodem voor de zogenoemde dieselbactierie. Bacteriegroei in de tank zorgt voor een dikke laag slijmerige drab in de tank die vroeg of laat wordt opgezogen in het brandstofsysteem met alle gevolgen van dien. Verstopte filters, verstopte leidingen, injectoren en uiteindelijk uitval.
Probeer dan eerst de olievlek te verwijderen met wat afwasmiddel en warm water. Als dit niet voldoende helpt bedek je de vlek met een vlekkenpasta gemaakt van magnesiumpoeder of talkpoeder en een paar druppels white spirit, wasbenzine, aceton of alcohol. Ook vlekken van olie in marmer behandel je het best met aceton.
Oorspronkelijk werd de werking van ossengal ontdekt door een apotheker. Gal in je lichaam breekt vet af waardoor je eten makkelijker verteert. Ossengalzeep heeft een gelijkaardige werking op vlekken in textiel. Het is een natuurlijk middel en bovendien biologisch afbreekbaar.
Je kunt beginnen met schoonmaakmiddelen zoals zuiveringszout of afwasmiddel en deze mengen met warm water. Met een staalborstel kun je de kleine vlekken vervolgens wegschrobben. Als je grotere vlekken hebt, gebruik dan een ontvetter uit de bouwmarkt en schrob de olie van het beton met een staalborstel.
3 maanden moet geen probleem zijn. Je kunt voor de zekerheid ervoor zorgen dat je accu goed vol is en dan afkoppelen zodat er geen stille gebruikers de accu helemaal leeg trekken en zo kapot maken.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.