De alsmaar stijgende prijzen hebben alles te maken met tekorten aan onderdelen en stijgende prijzen voor grondstoffen, zaken die ook in andere branches tot flinke prijsstijgingen leiden. Dit verklaart ook waarom de levertijden oplopen, wat lastig samengaat met de steeds veranderende prijzen.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Geld lenen voor auto
In de eerste zes maanden van dit jaar leende men meer gemiddeld meer geld voor een nieuwe auto. Het gemiddelde bedrag is 12.554 euro. Dat was in 2021 nog 11.900 euro, een flinke stijging van meer dan 600 euro. De reden ervoor is simpel, want auto's worden steeds duurder.
Belangrijkste gevolg voor de consument is de hogere prijs die voor een occasion moet worden betaald door de schaarste die er heerst. Dat, in combinatie met een stijgende vraag, leidt tot stijgende inkoopprijzen voor de handelaren.
Om dat in perspectief te zetten: in het eerste halfjaar van 2021 nam de gemiddelde vraagprijs van een gebruikte auto met 3 procent (€588) toe. In juli 2021 bedroeg de gemiddelde prijs van een occasion op Autoscout24 €19.870.
Hoeveel moet je elke maand opzij zetten voor een auto? Het Nibud stelt voor om 10% van uw netto-inkomen opzij te zetten. U bent niet verplicht om elke maand 10% van uw inkomen opzij te zetten. Het kan variëren van een beetje meer de ene keer tot een beetje minder de volgende keer.
Volkswagen Polo
De meest waardevaste auto's zijn populaire auto's. De Volkswagen Polo is daarvan een uitstekend voorbeeld. Dit is nieuw nog steeds een zeer gewilde auto en ook als occasion is een Polo enorm in trek.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Hoe vervuilender de auto, hoe hoger de bpm. De tarieven in de bpm-tabel zijn in 2022 verhoogd met zo'n 2,3%.
Bij het leasen van een occasion kun je kiezen voor kortere looptijden van bijvoorbeeld 24 maanden. Doordat de looptijd korter is kun je vaker voor een nieuwe occasion kiezen. Omdat het leasebedrag een stuk lager ligt, zijn er veel meer mogelijkheden met het leasecontract.
Voorjaar 2022 normalisatie
Door de langdurige tekorten zal de mismatch tussen vraag en aanbod op de automarkten binnen Europa tot volgend jaar voorjaar voortduren. Wij verwachten dat de autoprijzen hierdoor zullen oplopen. In Duitsland van 4 tot 10%, in Spanje van 2.4% tot 5.8%, in Frankrijk van 0.8% tot 5.0%.
Voor een kleine stadsauto loopt dat op tot € 1900. Voor een ruime gezinsauto ben je al snel meer dan € 4000 kwijt. ' Dat nieuwe auto's zo duur zijn, heeft grote gevolgen voor het Nederlandse wagenpark.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
We kunnen een voorbeeld geven: Je koopt een Audi A4 voor €33.900, na 5 jaar heb je er 138.000 kilometer in gereden. Gemiddeld wordt deze auto nog verkocht voor €15.900. Er is dus sprake van een afschrijvingspercentage van 53.1%, ongeveer 14% per jaar.
Het kopen van een nieuwe auto is een grote investering. Daarnaast is het een slechte investering, want de waarde van een auto daalt snel. Een nieuwe auto biedt veel comfort en gemak, maar het nadeel is dat de aanschafkosten hoog zijn. Toch kunnen de meeste mensen niet zonder de auto.
Maar hoeveel mensen hebben eigenlijk een ton aan vermogen? In totaal zijn er in Nederland 2.467.000 huishoudens die meer dan €100.000 aan vermogen hebben (bron). Dat komt neer op 5,18 miljoen mensen.
Dure, grote SUV's en auto's uit het hogere segment zijn veel minder betrouwbaar dan kleine auto's, zo blijkt uit een nieuw rapport. Een hogere prijs betalen voor een nieuwe auto kan betekenen dat je een comfortabeler of sneller voertuig krijgt, maar het is absoluut geen garantie voor een grotere betrouwbaarheid.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.